Bijzonder lastig
Het is voor autofabrikanten door steeds strengere CO2-regels veel lastiger geworden om een goede boterham te verdienen met een A-segment hatchback met normale benzinemotor. Dat wordt een ander verhaal als je een A-segment hatchback met een elektrische aandrijflijn uitbrengt. Dan ontstaat juist een zeer interessant verdienmodel.
Overstappen op elektrisch
Waarom is geld verdienen in het A-segment tegenwoordig dan zo lastig? Het A-segment is bijzonder prijsgevoelig. Om elke euro wordt gevochten. De modellen van autofabrikanten mogen vanaf 2021 gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Laat het gemiddelde van een A-segment hatchback met benzinemotor nu net schommelen rond de 100 gram.
Betaalt de klant de rekening?
Het is lastig om die CO2-uitstoot op een betaalbare manier te reduceren. Dure (mild)hybride techniek in een A-segmenter inbouwen is een mogelijkheid, maar je kan niet alles doorberekenen aan de klant. Wat doe je dan? Steeds meer merken keren een A-segment hatchback met benzinemotor de rug toe en brengen een A-segment hatchback alleen nog met een batterij-elektrische aandrijflijn op de markt.
Smart EQ Forfour (2020), een interessante aankoop? – AutoRAI TV
Steeds meer elektrische auto’s in A-segment
Probleem opgelost? Nou nee, want die keuze heeft gevolgen voor de portemonnee. Jouw portemonnee. Accu’s zijn relatief duur. Voor een beetje A-segment EV betaal je al zo’n 23.000 euro, daar waar een nieuwe A-segment hatchback met benzinemotor – ze bestaan nog wel – voor ongeveer 15.000 euro de showroom verlaat.
Aanbod EV’s in A-segment
Sprekende voorbeelden van elektrische hatchbacks in het A-segment zijn de Volkswagen e-Up, Seat Mii Electric en Skoda Citigo-e iV. Later dit jaar komt daar ook nog een Renault Twingo Z.E. bij, toevallig op basis van deze vernieuwde Smart EQ Forfour. Smart verkoopt sinds 1 januari 2019 alleen nog maar 100% elektrische auto’s in Nederland in de vorm van de EQ Fortwo en EQ Forfour. Het wordt dus nog druk in het A-segment met batterij-elektrische auto’s.
Drieling
Een Volkswagen e-Up kost 23.475 euro, een Seat Mii Electric is er vanaf 23.400 euro en de Skoda Citigo-e iV moet 23.290 euro opbrengen. Deze drie auto’s hebben allemaal een lihtium-ion accupakket van 36,8 kWh, goed voor een actieradius van maximaal 260 kilometer (WLTP).
EQ Forfour nog wel interessant?
Is de Smart EQ Forfour dan nog wel interessant? Die begint in Nederland bij 23.995 euro. Daarmee is de Smart al duurder dan de drieling van de Volkswagen Group. Bij zakelijk gebruik en registratie in 2020 profiteer je overigens wel vijf jaar lang van 8 procent bijtelling. Dat komt neer op 58 euro netto bijtelling per maand. Afgezien van die gunstige bijtelling, valt de actieradius van de EQ Forfour flink lager uit ten opzichte van de e-Up, Mii Electric en Citigo-e iV. Je komt in het geval van de EQ Forfour op papier ongeveer 130 kilometer ver op een volle acculading. Hoe komt dat? Simpel: Smart installeert een aanzienlijk kleinere batterij van 17,6 kWh.
Leuke binnenkomer
Goed, duurder in aanschaf en 50 procent minder range. Dan begin je jezelf toch af te vragen waarom je nog voor de EQ Forfour moet kiezen. Toch zijn er een paar goede redenen. Dat wordt goed duidelijk als je met deze Smart in de stad rijdt. Hij is bijzonder wendbaar, heeft een lachwekkend kleine draaicirkel (die van de EQ Fortwo is nog kleiner) en trekt lekker vlot op.
Power!
De Smart wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van maximaal 81,6 pk (60 kW ) en 160 Nm koppel. In combinatie met een gewicht van 1.200 kilogram levert dat een 0-60-sprint op van 5,5 seconden. De 0-100-tijd bedraagt 12,7 seconden en de topsnelheid komt uit op 130 km/u. Prima cijfers.
Actieradius
De actieradius van de 3.495 mm lange Smart EQ Forfour bedraagt op papier 114 tot 130 kilometer volgens de WLTP-testnorm, maar in de praktijk kan dat hoger uitvallen als de omstandigheden gunstig zijn. In het drukke stadsverkeer van Valencia laat onze boordcomputer soms een range zien van 145 kilometer met nog 80 procent acculading. Er valt dus best meer uit te halen als je een beetje je best doet. Hoe meer systemen je inschakelt (radio, airco, stoelverwarming, etc), hoe lager je range. Deze regel geldt voor alle elektrische auto’s.
Lithium-ion accupakket
De elektrische Smart is uitgerust met een 17,6 kWh lithium-ion accupakket, bestaande uit 96 cellen. Dankzij een 22 kW-boordlader komt de oplaadtijd (10-80 %) met behulp van een wallbox of publiek laadstation uit op minder dan 40 minuten. Standaard heeft de Smart in sommige landen een 4,6 kW onboard lader (3,5 uur laadtijd 10 tot 80%), in Nederland is de 22 kW-lader standaard. Bij een 11 kW laadpunt duurt het opladen (10-80%) ongeveer 1,5 uur. Sta je bij een regulier laadstation, dan bedraagt de oplaadtijd (10-80 %) al 7,5 tot 8 uur. Elektrisch rijden is niet opladen wanneer het moet, maar wanneer het kan. Als je die gouden regel accepteert, valt ook met 17,6 kWh prima te leven.
Leefruimte
Afgezien van al die cijfers moet een auto natuurlijk ook in de basis kloppen. Is dat het geval? Wat betreft praktisch gebruiksgemak zeker. De bagageruimte is acceptabel, net als de ruimte op de achterbank. De zittingen zijn daar wel wat kort en je zit vrij rechtop. The place to be in de EQ Forfour is voorin. Daar heb je meer dan genoeg leefruimte, beschik je over meer dan genoeg opbergvakken en bekerhouders en kijk je uit op een vrolijk vormgegeven dashboard.
Navigatiesysteem, dat kan beter
Over het geïntegreerde navigatiesysteem van het infotainmentsysteem zijn we helaas minder te spreken, ondanks de vrolijke kleurtjes. Het reageert wat langzaam, toont de route-informatie op een ingewikkelde manier en de instructies komen vaak te laat. Er is een simpele oplossing: Apple CarPlay en Android Auto. Lekker navigeren via Google Maps en het probleem is opgelost. Daarover zometeen meer.
Digitale sferen
Nu we toch in ‘digitale sferen’ zijn, nemen we maar meteen een paar slimme apps mee waarvan je gebruik kunt maken als je een Smart koopt. Het dochtermerk van Daimler profileert zich al jaren als ultieme urban mobility merk. Niet alleen met zijn kleine modellen, maar ook met aanvullende diensten.
Smart EQ Control-app
Via de Smart ‘EQ control’-app sta je op elk moment in verbinding met je smart. Deze app is drie jaar gratis na activatie voor iedere smart EQ. Via de app verwarm je de auto voor het instappen, controleer je de oplaadstatus en actieradius of zoek je oplaadpunten in de buurt.
De uitrusting
Smart levert de EQ Forfour als Essential (23.995 euro), als Comfort (25.495 euro) of als Comfort+ (26.995 euro). Er standaard als best veel op, zoals 15-inch lichtmetaal, stoelbekleding in lederlook zwart, een audio-systeem met Bluetooth, AUX/USB en DAB+ alsook automatische airconditioning. Vanaf de Comfort krijg je pas het Smart Media-systeem Connect met smartphone integratie en Apple CarPlay en Android Auto. De topversie Comfort+ heeft als extra’s nog onder meer stoelverwarming, een panoramadak, sfeerverlichting en een achteruitrijcamera.
Brabus Edition One
Smart heeft ook nog een sportief Brabus Edition One pakket voor de EQ Forfour. Dit kost je 1.875 euro. Je krijgt dan onder meer zwarte 16-inch Brabus Monoblock XI wielen met een rode binnenrand en Edition One bestickering.
Conclusie
De Smart EQ Forfour is een prima auto met een fijne aandrijflijn en een bijzonder wendbaar rijgedrag. Hij heeft gezien de concurrentie alleen zijn prijs en range niet mee. Kun je je over die twee aspecten heen zetten, dan kun je met zo’n EQ Forfour je lol in de stad niet op. Of je moet voor de EQ Fortwo gaan, want die is in de basis eigenlijk nog veel leuker en verdient pas echt de titel ‘ultieme stadsauto’. Die Fortwo is alleen een tweezitter, daar waar de Forfour plaats biedt aan vier personen.
Het bericht Autotest – Smart EQ Forfour (2020), een interessante aankoop? verscheen eerst op ZERauto.nl.