Autotest – Toyota ProAce Electric (2021)

Gepubliceerd op: 03 februari 2021

Ook een maatje kleiner

De Toyota ProAce Electric is nog maar het begin van een hele reeks elektrische bedrijfsauto’s. Als de ProAce bijvoorbeeld een maatje te groot is, heeft Toyota ook een ProAce City Electric in de aanbieding. Die ProAce City is technisch dan weer gelijk aan de Opel Combo-e, Peugeot e-Partner en Citroën e-Berlingo. Toyota werkt dus intensief samen met Groupe PSA – of pardon Stellantis.

Fusie

Stellantis is ontstaan door de fusie van twee autoconcerns, te weten Groupe PSA en Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Toyota valt niet onder Stellantis, maar werkt wel intensief samen met de merken Opel, Peugeot en Citroën. Tot zover even wat achtergrondinformatie. Terug naar de Toyota ProAce Electric, want daar draait het om in dit verhaal.

Toyota ProAce Electric (2021) – REVIEW – AutoRAI TV

Compact, Worker en Long Worker

Toyota levert de ProAce Electric in drie lengtematen: de Compact, Worker en Long Worker. De Compact heeft een inhoud van 4,6 kubieke meter, de Worker 5,3 m3 en de Long Worker een inhoud van 6,1 m3. Wij rijden in de Worker, de middelgrote versie dus en naar verwachting ook de versie waar de meeste vraag naar zal bestaan.

Accupakketten

Toyota levert de Compact alleen met een 50 kWh batterij. De Worker en Long Worker met langere wielbasis zijn te krijgen met een 50 kWh of 75 kWh accu. De 50 kWh-versie heeft op papier 230 kilometer range volgens de WLTP-testnorm. De versie met 75 kWh-batterij haalt 330 kilometer, in theorie. In de praktijk moet je – zonder belading – rekenen op 230 tot 300 kilometer.

Laadvermogen

Het laadvermogen verschilt per uitvoering en de batterij. Zo heeft deze Worker Innovator 75 kWh een laadvermogen van 1.000 kilogram, maar heeft dezelfde uitvoering met 50 kWh-batterij een laadvermogen van 1.275 kilogram. Iets om rekening mee te houden dus. Geremd mogen alle versies 1.000 kilogram trekken. In dat opzicht is de ProAce Electric niet anders dan de eerder genoemde Peugeot, Opel en Citroën.

Energieverbruik

Het energieverbruik is op de snelweg met een snelheid van 100 km/u vrij hoog, ongeveer 31 tot 35 kWh per 100 kilometer zonder belading. Dat betekent dat de batterij al na ongeveer 200 kilometer ver leeg is. De topsnelheid is overigens afgeregeld op 130 km/u.

Rijden in de stad

In de stad komt de ProAce Electric beter tot zijn recht, omdat je hier ook telkens energie terugwint en dus je range vergroot. Wie langere afstanden rijdt, is dus nog beter af met een ProAce met dieselmotor. Voor wie vaker in de stad te vinden is of meer in de eigen buurt werkzaam is, kan de ProAce Electric een uitstekende oplossing zijn.

Deze factoren zijn van invloed

Uiteraard is buitentemperatuur, type wegdek, bandenspanning en de rijstijl ook sterk van invloed op de actieradius. De rijmodi hebben ook invloed op de range. In de Power-stand heb je een output van 136 pk, in Eco wordt het vermogen van de elektromotor geknepen en gaat ook de klimaatcontrole in een spaarstand. In de winter of zomer is dat geen pretje, omdat je nog maar nauwelijks koeling of verwarming hebt.

Stoelverwarming biedt nog uitkomst, maar ideaal is het niet. Selecteer die Eco-stand dus alleen als het echt nodig is. Voor de meeste kilometers heb je voldoende aan standje ‘Normal’. Dan heb je wel het comfort van een fatsoenlijke verwarming of koeling en dat is wel zo prettig.

Hele lange naam

Wij rijden in de Toyota ProAce Electric Worker Extra Range Innovator, een hele mond vol trouwens. De door ons gereden ProAce Electric kost minimal 44.945 euro, exclusief BTW en BPM. BPM is niet van toepassing, want het voertuig heeft op papier geen CO2-uitstoot en daardoor betaal je geen BPM. BTW is als onderneming terug te vorderen, dus als ondernemer ben je voor 44.945 euro klaar als je de fully loaded Innovator-versie pakt met de grootste batterij. De prijs van de ProAce Electric start overigens al bij 30.795 euro voor de ProAce Electric Compact Standard Range Cool Comfort, nog zo’n lange naam. Feit is dat Toyota voor elke ondernemer wel een oplossing heeft. De prijs van deze testauto en de prijzen van de opties zijn onderaan deze review te vinden.

Weinig verschillen

Kijken we naar de uitrusting, dan zijn er eigenlijk geen verschillen tussen de Peugeot e-Expert, Citroën, e-Berlingo en Opel Vivaro-e. Afhankelijk van de uitvoering is de ProAce Electric van alle gemakken voorzien: adaptieve cruise control, lane departure warning, een head-up display, navigatie en meer.

Garantie

Het grote verschil maakt Toyota met de garantievoorwaarden. Standaard krijgt elke Toyota ProAce 5 jaar garantie tot 200.000 kilometer. Voor extra zekerheid geeft Toyota Nederland op het batterijpakket garantie tot 15 jaar of 1 miljoen kilometer tot 75 procent van de oorspronkelijke capaciteit, mits de ProAce Electric in onderhoud bij de Toyota-dealer.

En dat is best bijzonder. Het is ook een van de USP’s van deze ProAce Electric. Toegegeven, hij is op een wat ander design na identiek aan de Peugeot e-Expert, Citroën e-Berlingo en Opel Vivaro-e, maar Toyota maakt het verschil met die garantievoorwaarden. Dat kan kopers wellicht over de streep trekken om toch voor Toyota te kiezen.

De rijbeleving

Rijden in de ProAce Electric is echt geen straf. De zitpositie is vergelijkbaar met die van een personenauto en de auto heeft prettige demping, ook zonder belading. Het rijden zelf is kinderlijk eenvoudig. Voor de maximale range selecteer je altijd de B-stand van de automaat. In dit geval wordt er extra energie teruggewonnen tijdens uitrollen en afremmen. Bovendien remt de ProAce sterker af op de elektromotor. Als de batterij van de ProAce vol is of – of als het bijzonder koud is buiten – wordt er minder sterk afgeremd op de elektromotor.

De oplaadtijden

De oplaadtijden van de Toyota ProAce Electric zijn acceptabel. Via een regulier stopcontact (10A) is de elektrische busbus op te laden met 1 fase tot 32A (7,4 kW) en met 3 fasen tot 16A (11 kW). Snelladen kan via de CCS2-aansluiting en tot een piekvermogen van 100 kW. Het laadklepje van de ProAce Electric bevindt zich bij het voorspatbord. De benodigde Mode 2 (10A) en Mode 3 (32A) laadkabels zijn standaard inbegrepen en worden opgeborgen in wat onhandige ritstassen die je onder de zitbank van de bijrijder kunt opbergen.

Snelladen

Bij een snellaadpunt (DC) met 100 kW kan de 50 kWh-batterij in ongeveer een half uur voor 80 procent worden opgeladen. Met een oplaadpunt van 75 kW kost dit ongeveer 45 minuten. Maar ook met 3 fasen wisselspanning is het mogelijk om in minder dan 2 uur weer 100 kilometer rijbereik te laden.

Conclusie

De Toyota ProAce Electric is onder de streep een prima keuze voor iedereen die niet al te veel kilometers maakt, maar zijn werk vooral in stedelijke gebieden uitvoert. De actieradius blijkt in de praktijk steken op ongeveer 230 tot 300 kilometer, met zware belading is dat minder. Je moet als koper goed kijken of je daar genoeg aan hebt. Als dat zo is, dan is de ProAce een prima keuze, helemaal omdat Toyota Nederland keurige garantievoorwaarden hanteert. Let wel op de opties, want die laten de prijs stevig oplopen.

Gegevens testauto:

Kleur: Iron Silver metallic

Netto cat. prijs: € 44.945,-

Bedrag BPM: € 0,-

Bedrag BTW: 9.438,45

Consumentenprijs inclusief BTW: € 54.383,45

Opties (exclusief BTW):

Metallic lak: € 550,-

Achterdeuren met ramen,  achterruitverwarming en ruitenwissers incl. tussenwand met ruit: € 350,-

Vloer professioneel (kunststof grijs met afwerklijsten): € 385,-

Kunststof wielkastbeschermer: € 190,-

LED-verlichting centraal in laadruimte: € 140,-

Zijwandbekleding kunststof (grijs): € 425,-

Comfort tussenwand met ruit, bekleed: € 403,-

Trekhaak inclusief 13 polige DIN-ISO kabelset: € 557,-

Het bericht Autotest – Toyota ProAce Electric (2021) verscheen eerst op ZERauto.nl.