De Amerikaans EV-gigant Tesla introduceert met de Tesla Model 3 Standard hun meest betaalbare EV ooit. De auto komt naar Europa toe, kan nu besteld worden en verschijn in januari al op de weg. Uiterlijk wat eenvoudiger gemaakt, maar qua EV-techniek nog altijd een referentie in het D-segment. Sinds zijn debuut heeft de Model 3 wereldwijd een grote rol gespeeld bij het voor een groot publiek toegankelijk maken van elektrische mobiliteit. De extreem populaire EV heeft ervoor gezorgd dat elektrische voertuigen minder gezien worden als nicheproducten en meer als mainstream en heeft daarmee een frisse wind doen waaien door de auto-industrie. Met de komst van de Tesla Model 3 Standard democratiseert de Amerikaanse fabrikant elektrisch rijden in het middenklassesegment.
Om elektrische voertuigen voor een nog een breder publiek aantrekkelijk te maken, introduceert Tesla vandaag in Nederland zijn meest betaalbare '3' én meest investeringsvriendelijke auto ooit: Model 3 Standard. Een prijsvechter in een belangrijk zakelijk segment. Ondanks zijn erg aantrekkelijke prijs bouwt de Standard voort op alles wat eigenaren waarderen aan Model 3: een groot bereik en een laag energieverbruik, de prestaties van een sportwagen en de top op het gebied van technologie, software, veiligheid en gebruiksgemak. Met zijn ontwerp dat is gericht op functionaliteit en lage gebruikskosten biedt deze Tesla een de rijbeleving die we van het merk gewend zijn, zo belooft de fabrikant.
Efficiency
Dankzij het energiedichte batterijpakket, de efficiënte motoren en elektrische systemen aan boord, het aerodynamische ontwerp en intelligente software heeft de Standard een WLTP-verbruik van slechts 13,0 kWh/100 km. Daarmee rijdt de Tesla Model 3 Standard een stuk efficiënter dan veel kleinere elektrische stadsauto's. Energyefficiency blijft echt het DNA van Tesla en ook de Standard-klant profiteert daar optimaal van. Zijn er dan geen nadelen? Jazeker, de Model 3 Standard moet het vooralsnog zonder V2X-technologie doen en kan dus niet dienen als mobiele energiebron of noodaggregaat.
Lage kosten per kilometer
Dankzij het WLTP-bereik van 534 km zijn lange ritten geen enkel probleem, ook qua range zit Tesla daarmee nog altijd aan de goede kant van de markt. Nu ook voor een zeer scherpe prijs. Voor het geval dat er onderweg moet worden bijgeladen biedt het Tesla Supercharger-netwerk, het grootste en meest betrouwbare snellaadnetwerk ter wereld, toegang tot bijna 20.000 Superchargers op meer dan 1500 locaties in heel Europa. Ook dit is een unieke USP van de Amerikaanse EV-referentie. De Tesla Model 3 Standard accelereert in slechts 6,2 seconden van 0 naar 100 km/u. Net zoals bij andere EV's is ook van deze basisversie het onderhoud een stuk goedkoper. Olie verversen en jaarlijkse onderhoudsbeurten zijn niet nodig en bovendien helpen de nieuwe 18” Prismata-velgen het verbruik verder omlaag. Ook het lage energieverbruik maakt deze Model 3 interessant, want laden is op zich al een stuk goedkoper dan tanken en bij 13,0 kWh per 100 kilometer betekent dat nóg lagere kosten per kilometer.
Waarom deze prijsvechter?
De vraag komt dan op waarom Tesla deze Model 3 prijsvechter op de markt brengt. Zelf zegt het concern dat het dankzij de productie-ervaring die Tesla heeft opgedaan met het bouwen van wereldwijd meer dan 7 miljoen elektrische voertuigen en de productiecapaciteit van de in de auto-industrie toonaangevende Gigafactory's van schaalvoordelen profiteert. Dat is de belangrijkste reden dat deze 3 Standard tegen een zeer concurrerende prijs op de markt worden aangeboden. Critici signaleren echter de dalende verkopen van Tesla in Europa en zien de tegenwind die het concern heeft als de belangrijkste reden om een prijsvechter op de markt te brengen. Hoe dan ook doen beide redenen niets af aan de kwaliteit van de auto, het laadnetwerk en de software experience van het Amerikaanse merk.
Bekende Tesla-functies inbegrepen
Zoals elke Tesla wordt de nieuwste uitvoering van Model 3 geleverd met een uitgebreid pakket aan functies, waaronder toegang op afstand via een mobiele app, Reisplanner met realtime weergave van de beschikbaarheid van Superchargers en allerlei gaming- en entertainmentopties. Telefoonsleutel, Remote Climate Control, Sentry Mode, Dog Mode en alle Tesla Signature-functies zijn allemaal standaard. Met de spraakbediening kunt u met eenvoudige, duidelijk uitgesproken spraakopdrachten bijvoorbeeld nummers overslaan, van podcast wisselen, de temperatuur in het interieur aanpassen of het navigatiesysteem een andere route laten berekenen. De elektrisch bediende en handsfree te openen achterklep biedt toegang tot een kofferbak met een inhoud van 682 liter bij vijf inzittenden in de auto en tot 1.659 liter als de achterstoelen zijn neergeklapt. Extra spullen kunnen Tesla-klanten kwijt in de kofferbak voor met een inhoud van 88 liter. En alsof dat nog niet genoeg is, kan de Model 3 Standard een aanhanger van maximaal 1000 kg trekken, voldoende voor een kleine aanhangwagen of heel lichte caravan.
Scherpe vanafprijs!
De Model 3 Standard profiteert van alle updates die de '3' eerder dit jaar heeft gehad, waaronder een nieuwe camera aan de voorzijde die de bestuurder een breder beeld van de omgeving geeft op het middendisplay, compleet met sproeier en ingebouwde verwarming om beslaan en ijsvorming te voorkomen. De nieuwe richtingaanwijzerhendel is dankzij zijn ontwerp nu beter te bedienen. Adaptieve koplampen zijn standaard. Met behulp van naar voren gerichte camera's detecteren ze tegenliggers, achterlichten, omgevingslicht en bochten in de weg en dimmen deze 'adaptievelingen' selectief de afzonderlijke grootlichtpixels om verblinding van andere weggebruikers tegen te gaan. Ook het volledig glazen dak blijft aanwezig op de Tesla Model 3 Standard en de prijsvechter biedt ook dezelfde superieure software-ervaring met draadloze updates als elke andere Model 3. De scherp geprijsde EV kan nu al via de website van Tesla worden besteld. De prijs bedraagt € 36.990. Voor dat geld lever je weinig in ten opzichte van de bestaande Model 3 en concurreert deze Tesla (nu ook) met veel andere EV's die een segment lager opereren. We zijn benieuwd, maar vermoedelijk betekent de introductie van deze prijsvechter ook prijsdalingen bij andere EV's.
Tekst: Jos van den Bergh
Beeld: Tesla EMEA