Duitse premium merken werken hard aan de volgende generatie EV-batterijen. Zo test BMW momenteel de eerste elektrische BMW's met volledig solid-state batterijen, door veel experts ook wel de 'heilige graal' van de batterijtechniek genoemd. Ook concurrent Mercedes Benz zet snel stappen en spreekt al over een actieradius van bijna 1000 kilometer op één acculading. Ook buiten Europa wordt trouwens fors in battery tech geïnvesteerd en laat bijvoorbeeld BYD van zich horen. Kunnen solid-state batterijen de elektrische auto verder in het zadel helpen of is de laadsnelheid inmiddels zo goed dat de huidige techniek eigenlijk prima volstaat?
"Experts discussiëren erover of met steeds hogere laadsnelheid en toenemende efficiency van EV's, deze 'heilige graal' van de batterijtechniek nog iets toevoegt."
BMW gebruikt een i7 om het huzarenstukje van EV-batterijtechnologie te testen, een batterijtype dat een veel grotere actieradius belooft en ook nog eens tegen lagere kosten ontwikkeld kan worden. Solid-state batterijen kunnen wellicht helpen bij de verdere versnelling van de elektrificatie van het mondiale autopark. Echter reden we bij de Vereniging Elektrische Rijders recent de BMW i5, een auto die nog altijd als een echte BMW aanvoelt, maar op z'n mooie lichtmetalen sloffen ruim 550 kilometer actieradius haalt. En dat is eigenlijk net zo goed als menig benzineauto. De vraag komt dan ook op of solid-state batterijen niet te laat op de markt komen en inmiddels zijn ingehaald door de hoge laadsnelheid en toegenomen efficiency van de laatste generatie EV's? Een lagere kostprijs lijkt echter een andere belangrijke motivatie voor fabrikanten te zijn om tijd en geld te investeren in de solid-state batterij.
Minder ruimte, goedkoper te produceren
BMW test haar eerste elektrische auto's met volledig solid-state batterijen op de openbare weg en heeft recent de eerste testrondes met de volledig solid-state batterijcellen (ASSB) van Solid Power afgerond. ASSB's wordt in EV-land vaak de 'heilige graal' van EV-batterijtechnologie genoemd. De batterijen beloven een aanzienlijk hogere energiedichtheid dan de huidige batterijen, waardoor ze veel efficiënter zijn. Vanwege de hogere energiedichtheid wordt de batterij kleiner en neemt deze minder ruimte in de auto in beslag. Hetgeen de voordelen van elektrische auto’s qua ruimte in het interieur in de nabije toekomst verder zou kunnen gaan vergroten. Ook hebben volledig solid-state batterijen de potentie om de actieradius van elektrische auto’s substantieel te vergroten, bovendien zijn ze tegen aanzienlijk lagere kosten te produceren. Het is wellicht dat kostenvoordeel dat de belangrijkste reden voor fabrikanten is om in de solid-state batterij te gaan investeren.
i7 als testauto
De i7-testauto is gebaseerd op BMW's huidige Gen 5-architectuur en maakt gebruik van nieuwe prismatische cellen in modules. Om de ASSB-cellen van Solid Power te integreren, heeft BMW het bestaande platform aangepast met nieuwe module-concepten. BMW en Solid Power werken sinds 2022 samen om de technologie voor toekomstige elektrische autobatterijen verder te verbeteren. Al in december 2022 maakte BMW plannen bekend om de technologie van Solid Power in licentie te gebruiken voor een nieuwe prototypelijn voor vaste cellen in het Cell Manufacturing Competence Center (CMCC) in Parsdorf. De Duitse autofabrikant zal de komende maanden doorgaan met het testen van sulfide-gebaseerde elektrolyten in solid-state batterijpakketten.
Ook Mercedes Benz ontwikkelt de solid-state batterij
BMW volgt Mercedes-Benz, dat in februari 2025 aangekondigd dat het de eerste auto met een lithium-metaal solid-state batterij op de weg heeft gebracht. Mercedes Benz werkt hiervoor samen met het Amerikaanse Factorial Energy en gebruikte hiervoor een aangepaste EQS, uitgerust met solid-state batterijen. Met een verwachte gewichtsbesparing van 40% ten opzichte van de huidige lithium-ion batterijpakketten streeft Factorial naar een actieradius van meer dan 965 kilometer. Dat zijn bereikcijfers die voorheen voor dieselmotoren van toepassing waren, en ondanks toegenomen efficiency en laadsnelheid bijzonder mooie prestaties blijven. De mijlpaal van Mercedes kwam ironisch genoeg nadat Martin Schuster, vice-president van de volgende generatie batterijtechnologie van de BMW Group, in februari aan Autocar vertelde dat solid-state batterijen nog te duur zijn en dat de huidige lithium-ionbatterij nog een lange weg te gaan heeft. Nu werkt BMW in het i7 studiemodel dus alsnog zelf ook aan de solid-state batterij. Het kan soms raar lopen in de auto-industrie.
EV-rijder wordt de grote winnaar
De Duitse autofabrikanten zijn niet de enige automerken die de veelbelovende nieuwe batterijtechnologie verder ontwikkelen. Ook wereldleiders op het gebied van batterijen, CATL en BYD, zullen naar verwachting de komende jaren elektrische auto's met volledig solid-state batterijen op de markt brengen. Sun Huajun, de CTO van BYD's batterijtak (Shenzhen BYD Lithium Battery Co), zei eerder dit jaar dat het bedrijf verwacht haar eerste elektrische auto's met volledig solid-state batterijen in 2027 op de markt te brengen. In de huidige markt geldt BYD al als een van de leveranciers met de meest efficiënte batterijen en wordt het Chinese concern ook gezien als een toonaangevende speler op het gebied van EV-techniek. Recent bleek tijdens onze test van de BYD Seal nog eens de uitstekende range en het erg lage energieverbruik van deze toch relatief grote auto. Alleen al om die reden moeten de Duitse merken de ontwikkelingen bij BYD serieus nemen en ook zelf blijven investeren in battery-tech. Uiteindelijk is de EV-rijder de grote winnaar, want zijn of haar auto wordt telkens efficiënter, heeft een steeds groter bereik en beschikt over techniek die goedkoper en daarmee toegankelijker wordt.