Bijna helft elektrisch rijders dreigt af te haken indien fiscale voordelen wegvallen

Gepubliceerd op: 09 maart 2023
Fiscale stimulering blijft een belangrijke factor in de keuze voor elektrisch rijden. Voor particuliere elektrische rijders is vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (MRB) de belangrijkste incentive. Als de MRB voor elektrische auto's hoger wordt dan voor vergelijkbare brandstofauto's (na 2025), dan geeft bijna de helft van de privé EV-rijders aan niet langer elektrisch te blijven rijden bij een volgende auto. Voor zakelijke EV-rijders is de verlaagde bijtelling verreweg de belangrijkste financiële stimulering. 44% van de leaserijders geeft aan dat als het bijtellingsvoordeel afloopt (na 2025) bij een volgende auto niet meer te zullen kiezen voor een elektrische auto. 

Na 2025 stoppen de voordelen voor elektrisch rijden en zijn de kosten van MRB en bijtelling hoger dan voor een vergelijkbare brandstofauto. Dat komt omdat de bijtelling gebaseerd is op aanschafkosten en die liggen hoger voor een elektrische auto. De MRB is gebaseerd op gewicht. Een elektrische auto is door de batterij honderden kilo’s zwaarder dan brandstofauto’s in een vergelijkbare klasse. 

Recente EV-rijders, het merendeel van de elektrische rijders, zijn meer gericht op het kostenvoordeel en ook eerder geneigd bij snelle afbouw van financiële prikkels niet meer voor een elektrische auto te kiezen, zo blijkt uit het onderzoek. 

De afbouw van stimuleringsmaatregelen leidt niet alleen tot minder snelle ingroei van nieuwe EV-rijders, maar ook tot mogelijk afhakende EV-rijders. En daarmee is het klimaatdoel voor de sector mobiliteit verder uit beeld. Het Kabinet besluit voor de zomer over aanvullend klimaatbeleid, ook voor elektrisch rijden.

Overstappers van brandstofauto naar EV: een nieuwe doelgroep
Van de respondenten die nu een nieuwe EV rijden, reed 38% hun laatste brandstofauto tweedehands. Hiermee lijkt elektrisch rijden een nieuwe doelgroep aan te boren.

Daarnaast stappen voormalig brandstofrijders over naar een kleinere elektrische auto. De aanschafprijs van een elektrische auto ligt veel hoger dan de laatste brandstofauto: voor zowel nieuwe als tweedehands. Het verschil loopt op tot rond de €10.000. Door de hogere aanschaf is het overstappen naar een kleine elektrische auto een aantrekkelijke optie. Merkentrouw speelt geen grote rol. Slechts 15% rijdt de elektrische auto van hetzelfde merk als de vorige brandstofauto. 


Populariteit private lease
Private lease geeft in veel gevallen de doorslag om elektrisch te gaan rijden, zo is een van conclusies uit het onderzoek. Maar liefst 77% van de private lease rijders geeft aan dat het hen over de streep trok elektrisch te gaan rijden. Een kwart betaalt minder dan €400 per maand voor een contractduur van merendeels 60 maanden. Private lease lijkt een antwoord te bieden op de belemmering van de hoge aanschafprijs van een EV. 

Tweedehands aantrekkelijk
De tweedehands rijder (23% van totaal) is vooral een particulier (72%) die rijdt in een relatief jonge auto (68% jonger dan 3 jaar en 30% zelfs jonger dan 1 jaar). De tweedehands auto kost veelal minder dan €30.000. Het relatief grote aandeel zakelijke tweedehands rijders (28%) is vooral te verklaren door de aantrekkelijke lagere bijtelling van oudere EVs. Actieradius en batterij-betrouwbaarheid vindt men het meest belangrijk bij aanschaf van een occasion. Het overgrote deel van de occasionrijders vindt, bij aanschaf van een tweedehands EV, een onafhankelijke batterijcheck (zeer) belangrijk, maar 85% krijgt die niet aangeboden. 

Duurzame lifestyle
Elektrische rijders maken vaak ook andere duurzame keuzes. Zo heeft 82% zonnepanelen, probeert 59% minder te vliegen, 56% vermijdt de auto voor korte afstanden en maar liefst 33% heeft al een warmtepomp.

Benieuwd naar verdere resultaten van het Nationaal EV en Berijdersonderzoek 2022? Dat kan HIER