Conclusies wereldwijde EV-enquête: elektrische rijders signaleren hardnekkige mythes; politieke keuzes en stimulering bepalen tempo van de transitie

Gepubliceerd op: 17 november 2025

 

Global EV Alliance publiceert resultaten van onderzoek onder 26.000 EV-rijders

 

Een grootschalige enquête onder meer dan 26.000 elektrische autorijders uit 30 landen laat zien dat maar liefst 77 procent van de ondervraagden hardnekkige mythes over elektrische auto’s ervaart als de grootste belemmering voor de overstap naar elektrisch rijden. Ook wordt uit het onderzoek duidelijk dat politiek een belangrijke rol speelt bij de autokeuze van de EV-rijder. Gezien het positieve effect dat stimuleringsmaatregelen op de EV-verkoop hebben is niet verrassend dat 83 procent van de ondervraagden stimulerende beleidsmaatregelen nodig acht om de transitie te versnellen.

Hardnekkige mythes over elektrisch rijden trekken volgens de ondervraagden nog altijd aan de rem van de transitie naar elektrisch rijden.

 

 “Desinformatie over EV’s vormt een serieuze uitdaging. Het kan ervoor zorgen dat beleidsmakers en consumenten minder vertrouwen hebben in elektrische voertuigen als oplossing voor klimaatverandering en luchtvervuiling,” zegt Joel Levin, voorzitter van de Global EV Alliance (GEVA). “Uit de ervaringen binnen het GEVA netwerk weten wij bijvoorbeeld dat mythes over dat EV’s sneller in brand vliegen of dat batterijen in de auto’s maar een paar jaar meegaan in veel landen nog een rol speelt bij het uitstellen van elektrisch rijden.”

 

Politiek een factor bij autokeuze

Wereldwijd zegt meer dan de helft (53%) bepaalde automerken bewust te vermijden om politieke of maatschappelijke redenen. Nederlandse bestuurders gaan daarin nog een stap verder: 62 procent laat internationale ontwikkelingen en maatschappelijke kwesties meewegen in hun beslissing welke auto zij wel of juist niet willen kopen. In het onderzoek noemen respondenten vooral hun ethische bezwaren bij Tesla (40% globaal, 41% Nederland) en Chinese automerken (12% globaal, 32% Nederland).

 

 

Beleid bepaalt tempo van transitie

Uit het onderzoek blijkt verder dat de betaalbaarheid van elektrische auto’s een cruciale factor is voor verdere groei van de markt. 45 procent van de respondenten zegt dat lagere energiekosten een belangrijke reden waren om een EV te kopen, terwijl 58 procent aangeeft dat de aanschafprijs in hun land nog altijd een belangrijke drempel vormt.

 

“De boodschap aan beleidsmakers is duidelijk: wie de overstap naar elektrisch wil versnellen, moet beleid voeren dat elektrische auto’s voor consumenten de meest betaalbare keuze maakt,” zegt Levin.

 

Naast de boodschap van deze enquête zien we in de praktijk dat stimulering vanuit de overheid werkt. In een land als Denemarken bijvoorbeeld, waar de EV goed wordt gestimuleerd zien we bijvoorbeeld dat in september de nieuwverkoop van EV’s bijna 90% is en dat ook de totale vloot van EV’s groeit door goede ondersteuning van occasion EV’s.

 

EV rijders heel tevreden

Uit de enquête blijkt dat EV-rijders zeer tevreden zijn met hun overstap naar elektrisch rijden. Maar liefst 93% zegt dat hun volgende auto opnieuw een EV zal zijn. De overige respondenten zouden kiezen voor een plug-in hybride; slechts 1% overweegt terug te keren naar een benzineauto. Zij prijzen vooral de lagere energiekosten, zijn over het algemeen positief over de actieradius en waarderen de snelle ontwikkeling van laadinfrastructuur in veel landen.

 

 

De volledige resultaten van het onderzoek zijn vanaf maandag 17 november, 18.00 uur beschikbaar.. Daar kunnen gebruikers zowel wereldwijde gemiddelden als land-specifieke gegevens vergelijken over thema’s zoals laden, meningen van EV-rijders en demografische profielen.

 

Over de Global EV Driver Survey 2025

De Global EV Driver Survey 2025 werd in september en oktober 2025 gehouden en trok 26.071 deelnemers uit 30 landen. De enquête werd verspreid via nationale en lokale EV-verenigingen, vrijwilligers en enthousiaste bestuurders. Om een representatief wereldwijd beeld te garanderen, zijn de resultaten gewogen op basis van het aandeel elektrische voertuigen per land.

 

Over de Global EV Alliance

Dit is een non-profit samenwerkingsverband van 70 verenigingen van elektrische rijders, afkomstig uit 42 landen. De Vereniging Elektrische Rijders (VER) is mede-initiatiefnemer van deze organisatie en heeft zitting in de steering committee.