Inloggen
Lid worden
EV Helpdesk
Dit zijn wij
Terug
Standpunten
Lees hier onze standpunten
Wie zijn wij?
Vacatures
3
Steun ons
Vriend van VER
Position paper
De bijdrage van de Vereniging Elektrische Rijders
Algemene Ledenvergadering
Word lid
Toegang to onafhankelijke en juiste informatie
Onbeperkt toegang tot de EV Helpdesk
Gratis boekje feiten en fabels
Toegang en korting EVenementen
Toegang to de grootste onafhankelijke EV Showroom van Nederland
Word actief op de hoogte gehouden van relevante ontwikkelingen voor EV
Beinvloeding van lokale, regionale, landelijke en internationale politiek
Bekijk de lidmaatschappen
Dit doen wij
Terug
Onderzoeken
Wij doen onderzoek voor de elektrische rijders
Vereniging van Eigenaren
Alles wat je moet weten over VvE
Agenda
Bekijk onze agenda
Ledenvoordeel
Lobby
Nationale EV Helpdesk
EV voor Groentjes
Feiten en fabels
Global EV Alliance
Het Nationaal Laadonderzoek 2025
Het Nationale EV en berijdersonderzoek 2024
Het Mystery Shopper onderzoek 2022
Opgeven als Mystery shopper
De betrouwbaarheid van onafhankelijke batterijtesten (2024)
Aankomende evenementen
21
jan
Nieuwjaarsborrel 2026
Eneco World Rotterdam
11
mrt
Algemene Ledenvergadering 2026
Inventum Technologies
Bekijk de aankomende evenementen
Nieuws & Agenda
Terug
Nieuws
Updates over elektrisch rijden
Agenda
Bekijk hier alle evenementen
Laatste nieuws
2025: EV wint wereldwijd terrein!
18 december 2025
Ook toekomst van Subaru elektrisch: Brusselse autoshow vormt start EV-strategie!
18 december 2025
Schrappen EU-verbod verbrandingsmotor? Stimulering EV werkt juist veel beter voor autobazen!
17 december 2025
Al het nieuws bekijken
Aankomende evenementen
21
jan
Nieuwjaarsborrel 2026
Eneco World Rotterdam
11
mrt
Algemene Ledenvergadering 2026
Inventum Technologies
Bekijk de aankomende evenementen
VER-Rijders
Terug
VER-Rijders
Ga je elektrisch rijden? We delen graag onze rijervaring met jou
Maak kennis met VER-Rijders
Community
Terug
Partners
Laadpas top 10
Laadpaal top 10
EV Database
Global EV Alliance
Gouden Stekker
Winnaars van de Gouden Stekker
Word VER Ambassadeur
VER ambassadeurs aan het woord
Lees hier hun achtergrond, ervaringen en beweegreden
EV voor kids
Word VER Ambassadeur
EV Panel
Nationaal/regionaal
Bekijk de lidmaatschappen
Facebook groep
In deze groep kun je ervaringen, problemen, ideeën, wensen, tips en andere zaken rondom elektrische voertuigen delen met de andere leden.
bezoek onze FB groep
Auto's, palen en passen
Terug
Auto's
Alles wat je moet weten over elektrische auto's
Palen
Informatie over laadpalen en vergelijksite
Passen
Vergelijk de verschillende laadpassen in zowel binnen- als buitenland
Bidirectioneel laden
Alles over V2X, V2G, V2H, V2L en meer
Jouw volgende stap in elektrisch rijden
Batterijtest
Elektrisch of plug-in hybride occasion (ver)kopen? Doe de batterijtest
Occasions
ViaBOVAG viedt een betrouwbaar en transparant aanbod aan elektrische auto's
Bekijk hier alle elektrische auto's
Elektrische voertuigen database
Bekijk hier alle laadpassen
Onafhankelijke vergelijkingssite voor laadpassen
Contact
Ledenvoordeel
Inloggen
Home
Nieuws
Deze Mazda-prototypes rijden elektrisch!
Deze Mazda-prototypes rijden elektrisch!
Gepubliceerd op:
06 september 2019
Krachtige elektromotor, compacte batterij
De prototypes – feitelijk gewoon
CX-30
’s – zijn uitgerust met een 143 pk (105 kW) sterke elektromotor met een koppel van 265 Nm. Deze elektromotor haalt zijn energie uit een 35,5 kWh lithium-ion accupakket. Over de oplaadtijden is nog niets bekend. Mazda Maakt binnenkort de officiële cijfers bekend.
Waarom een kleine accu?
Over de batterij gesproken: die is met 35,5 kWh relatief compact. Dat komt omdat Mazda niet in grote batterijen gelooft. Zoals
eerder onthuld op ZERauto.nl/AutoRAI.nl
in een interview met Christian Schultze – Director Technology Research & Technical Regulation bij Motor Motor Europe – kiest Mazda voor kleinere accupakketten en eventueel een wankelmotor als range-extender.
Verkeerde kant
Schultze: “Het is natuurlijk heel opvallend dat er nu auto’s bestaan met een accupakket met een gewicht van soms wel 1.000 kilogram. In die auto’s rijdt voor 95 procent van de tijd slechts één persoon. Als we 1.000 kilogram aan batterij nodig hebben om één persoon van A naar B te brengen, dan gaat het naar mijn mening de verkeerde kant op. Daarnaast is er veel energie nodig om zo’n zware auto op tempo te brengen.”
Graphic
Mazda onderstreept die gedachte met bovenstaande graphic. Je ziet dat een batterijpakket van 35,5 kWh nagenoeg dezelfde CO2-impact heeft dan een Mazda 3 met benzinemotor. Een accupakket van 95 kWh is vele malen schadelijker.
Het bericht
Deze Mazda-prototypes rijden elektrisch!
verscheen eerst op
ZERauto.nl
.
Lees ook
2025: EV wint wereldwijd terrein!
18 december 2025
Ook toekomst van Subaru elektrisch: Brusselse autoshow vormt start EV-strategie!
18 december 2025
Schrappen EU-verbod verbrandingsmotor? Stimulering EV werkt juist veel beter voor autobazen!
17 december 2025