DS N°8: Als presidentieel bereik de EV-focus is!

Gepubliceerd op: 21 oktober 2025

 

Met de N°8 probeert DS Automobiles indruk te maken met een haast presidentiële actieradius met één acculading. Het Franse premium merk claimt met haar nieuwste EV-limousine een kleine 800 kilometer aan elektrisch bereik te kunnen leveren. Belangrijk om die boodschap goed over de bühne te krijgen. Recent nam DS Automobiles daarom de proef op de som en onderzocht het zelf of die royale afstand zonder laden ook in de praktijk haalbaar is. Een paar DS N°8's hebben zo 750 kilometer zonder bijladen over de Franse routes départementales afgelegd. Eerder hadden de Fransen de DS N°8 al 500 km op hoge snelheid over de Europese snelwegen gejaagd. Alles om te laten zien dat de DS N°8 niet alleen in de WLTP-testcyclus maar ook in de dagelijkse praktijk echt ver komt op één en dezelfde acculading.

 

Franse accutechniek

De techniek van de high-density accu die in de DS N°8 zit, maakt dat presidentiële bereik mogelijk. Een leuke woordspeling, want het is DS Automobiles (en niet EV-pionier Renault) die de Franse president Macron aan de volledig elektrische auto kreeg. En bij dat imago past EV-techniek die letterlijk en figuurlijk een stap verder gaat. De DS-accu heeft een nettocapaciteit van 97,2 kWh, is ontworpen en geproduceerd door Automotive Cells Company (ACC) in Billy-Berclau, in de regio Hauts-de-France en maakt het afleggen van lange afstanden zonder het teruglopen van de actieradius mogelijk. Natuurlijk is het voor de Franse presidentsauto belangrijk dat ook de accu binnen de landsgrenzen ontwikkeld is.

 

Nog 50 kilometer bereik over

Na de eerste snelwegtest neemt de DS N°8 vervolgens geen genoegen met de gehaalde 500 kilometer actieradius bij 130 kilometer per uur. De nieuwe interpretatie van de ‘Godin’ gaat en wil verder. De limousine-EV, met eigentijdse designinvloeden van de oude Citroën DS, toont aan dat er op lokale wegen nog langere afstanden zonder bijladen overbrugd kunnen worden. Het meest recente voorbeeld is dat twee DS N°8 Etoile FWD Long Range-modellen over de secundaire wegen van Vélizy, bij Parijs, waar het designcentrum van DS gevestigd is, naar Biscarrosse in het zuidwesten van Frankrijk zijn gereden. Daarbij legt de uitbundig gestyleerde premium-EV 750 kilometer afstand af, terwijl er bij aankomst nog steeds een batterijcapaciteit van meer dan 50 km overblijft. Dit betekent dat de DS N°8 in de praktijk een actieradius van meer dan 800 kilometer kan halen. Nog zo’n 50 kilometer meer dan de eveneens recent geïntroduceerde elektrische Mercedes Benz CLA. DS Automobiles legt de lat van een maximale range zo in korte tijd alweer hoger.

 

 

De testrit over de Franse provinciale wegen in dagelijkse omstandigheden laat zien dat de DS N°8 ook in dagelijkse omstandigheden lang zonder laadstops kan en zo weer een nieuwe standaard voor de EV-markt zet.

 

"Het is niet langer de accu die je dwingt om te stoppen om op te laden, maar de bestuurder zelf die even pauze moet nemen. De DS N°8 is op het gebied van maximaal elektrisch bereik echt een game changer, zo benadrukt Xavier Peugeot, CEO van DS Automobiles in Parijs. 

 

Ook op de Europese snelwegen werd de DS N°8 uitvoerig getest op de haalbaarheid van het in de folder beloofde 500 kilometer snelwegbereik. Terwijl het DS-topmodel binnen de geldende snelheidslimieten van 130 kilometer per uur bleef, kwam de EV in de diverse snelwegtests 450 tot 506 kilometer ver. Het praktijkbewijs dat de DS N°8 de langeafstandsritten probleemloos en zonder opladen kan afleggen. Ondanks de diversiteit aan snelwegen, gevarieerde landschappen, verschillende weersomstandigheden en elkaar snel opvolgende verkeerssituaties haalt de auto zonder moeite de door de fabriek toegezegde actieradius. 

 

 

Efficiënt energieverbruik

Na de snelwegtest onderwiep DS Automobiles de N°8 ook aan onderzoek op de kleinere wegen. Zo heeft de DS N°8 het 750 kilometer lange traject van Vélizy naar Biscarosse over hoofdwegen, departementale wegen, stadswegen en ringwegen gereden, met temperaturen van tussen de 12 °C 's ochtends tot 19 °C 's middags. De twee DS N°8's behaalden daarbij een gemiddelde snelheid van 54 km/u. De testomstandigheden waren daarbij veeleisender dan die van de WLTP-homologatiecyclus, die bij 23 °C en een gemiddelde snelheid van 46,5 km/u wordt vastgesteld. Aan de finish van de testrit hadden de DS N°8's nog tussen de 5% en 8% batterijcapaciteit over, oftewel nog een actieradius van 59 km. Deze cijfers laten ook zien dat het gemiddelde energieverbruik op een zeer scherpe 11,7 kWh/100km uitkomt, ruim onder de volgens de WLTP-cyclus gehomologeerde waarde van 12,9 kWh/100km. Dat is niet alleen op papier, maar ook in de dagelijkse praktijk genoeg om de symbolische bereiksgrens van 800 km te overschrijden. Daarmee is deze elektrische presidentsauto een nieuw referentiekader in de EV-markt.

 

Hekel aan vaak bijladen?

Met de DS N°8 begint DS Automobiles aan een nieuwe episode van het elektrische tijdperk. De Franse EV-limousine beschikt over een 97,2 kWh long range-accu, die een energiedichtheid van 264 Wh/kg heeft. Hiermee behoort het pakket volgens de fabrikant tot de beste accu’s die er momenteel op de markt zijn. De DS-elektromotor die aan deze accu is gekoppeld wordt geassembleerd in de fabriek van Trémery (in de Grand Est-regio). Naast de geavanceerde batterijtechniek heeft het lijnenspel van de DS N°8 met zijn grote aerodynamische efficiëntie eveneens een positieve invloed op de actieradius. De Cw-waarde van 0,24 helpt immers uitstekend bij het behalen van het royale en beter gezegd 'presidentiële' bereik. Als je de range van een elektrische auto belangrijk vindt, weet dan dat de DS N°8 de lat weer hoger legt. Hoger dan de eveneens nieuwe Mercedes Benz CLA zelfs. Waarschijnlijk heeft de Franse president een hekel aan bijladen...