Eigen laadlocaties Audi. Premium services en de beste laadervaring!

Gepubliceerd op: 15 december 2025

 

In Duitsland werkt Audi sinds dit jaar aan een eigen netwerk van premium laadstations. Vorige week heeft het merk met de vier ringen het derde laadstation in Düsseldorf voor het publiek opengesteld. Het Audi-laadstation op de EUREF Campus is de nieuwste aanwinst voor Audi's eigen laadinfrastructuur. Audi werkt zo aan een netwerk van aantrekkelijke en comfortabele laad- en verzorgingsplaatsen waar berijders van alle EV-merken welkom zijn. De laadstations bestaan uit een modulair concept. Ze zijn flexibel ontworpen en bieden premium services voor de beste laadervaring. De fabrikant heeft met de Audi charging hubs als doel nieuwe standaarden in klantbeleving en laadgemak te realiseren. Daarmee wil de fabrikant uit Ingolstadt het laadmoment extra aantrekkelijk maken en het opladen van de EV in een kwalitatieve omgeving laten plaatsvinden. In 2026 volgen meer Audi-laadlocaties.

 

Al negen locaties in Midden-Europa

Audi opent het eerste Audi-laadstation in Noordrijn-Westfalen op de EUREF Campus in Düsseldorf, vlakbij de luchthaven. De locatie staat bekend om zijn innovatieve en toekomstgerichte activiteiten en fungeert als modelregio voor de energietransitie. Bestuurders van elektrische auto's van alle merken kunnen snel en gemakkelijk opladen bij vier snellaadpunten met een laadcapaciteit tot 400 kW. Eerder in 2025 opende Audi al twee andere nieuwe Audi-laadstations. Deze premium laadlocaties bevinden zich in Kiefersfelden, en München-Westkreuz. Met de nieuwe stations komt het Audi-netwerk op een totaal van negen locaties in de Duitstalige landen. Hubert Link, die voorheen werkzaam was in klantenservice en marketing bij Audi, is verantwoordelijk voor de verdere ontwikkeling van de Audi-laadstations. 

 

“Klantenthousiasme staat bij mij voorop," aldus Hubert Link. "We willen klanten van alle merken een premium laadervaring bieden en hen daarmee direct in contact brengen met het merk Audi. Het Audi-laadstation is veel meer dan alleen een plek om je auto op te laden. Onze laadstations zijn een aangenamen plek om contact met Audi te hebben en geven merkbeleving mee. We zien dat we met dit concept de juiste snaar hebben geraakt op onze locatie in München-Obersendling. Daar hebben we een vaste klantenkring die regelmatig juist bij ons hun auto komt opladen.”

 

 

Bij innovatieve campus

Het nieuwste Audi-laadpunt is ook een technische hoogtepunt die de laders maximaal gemak biedt. Het laadstation in Düsseldorf draait helemaal om slimme energieoplossingen en biedt klanten net dat beetje extra tijdens het laden. Niet alleen qua eten en drinken, toilet of verzorgingsplaats, maar ook zijn er diverse showrooms van bedrijven die gevestigd zijn op de EUREF Campus. De innovatieve campus is tevens een populaire evenementenlocatie die meer dan 100.000 bezoekers per jaar trekt. Automobilisten vinden hier daarom de juiste ervaring om laadpauzes zo gevarieerd en aangenaam te laten zijn

 

Tot 400 kW snelladen

Het nieuwe Audi-laadstation in Düsseldorf biedt vier HPC-laadpunten met een laadvermogen tot 400 kW laadvermogen. De innovatieve draaiarm van de installaties, goed afgekeken van Fastned, vermindert het gewicht van de laadkabel met ongeveer 60 procent en maakt laden ongecompliceerd en gemakkelijk. In hoogte verstelbare displays en ruime manoeuvreerruimte zorgen voor een verdere upgrade van de laadlocatie. Audi zegt dan ook automobilisten een meer comfortabele en positieve laadervaring te willen bieden. "We doen net een beetje extra om een aangename laadervaring te geven. Gemakkelijke toegankelijkheid is voor ons geen extraatje, maar een standaardfunctie bij een laadlocatie,” zo legt projectmanager Link uit.

 

 

Korte bouwtijd

Audi vertrouwt op een modulair bouwconcept voor zijn Audi-laadstations, wat flexibele aanpassing en duurzaam gebruik mogelijk maakt. Het modulaire ontwerp zorgt bovendien voor een korte bouwtijd. Daarnaast kan het laadstation op elk moment naar een nieuwe locatie worden verplaatst – zonder dat er grote funderingen of extra verharde oppervlakken nodig zijn. Gebruikte accu's van testvoertuigen dienen als energieopslag. Deze batterijen fungeren als bufferopslag en verminderen de belasting van het stroomnet. In Düsseldorf is ongeveer één megawattuur (1,0 MWh) aan energie beschikbaar, waarmee tot 60 voertuigen ononderbroken kunnen worden opgeladen. 

 

Dynamisch inkoopmodel elektriciteit

Om de druk op het stroomnet te verminderen worden Audi-laadstations in Duitsland sinds kort via een dynamisch elektriciteitsinkoopmodel van stroom voorzien. De kern van het dynamische stroommodel is een voorspellingsproces dat door Audi zelf is ontwikkeld. Het berekent de juiste hoeveelheid elektriciteit voor de volgende dag en de flexibiliteit van de accuopslag wordt benut om elektriciteit op de energiemarkt in te kopen wanneer deze goedkoop én afkomstig is van hernieuwbare bronnen. Doorgaans zijn dat de momenten dat er veel wind- en zonne-energie is.

 

Projectverantwoordelijke Hubert Link ziet de Audi laadstations als een  belangrijke missie voor het Duitse premiummerk: "We willen elektrische mobiliteit gemakkelijk en aantrekkelijk maken voor alle automobilisten. Met een aantrekkelijk en aangenaam Audi-laadstation bieden mensen niet alleen die prettige laadervaring, maar ook een centraal aanspreekpunt voor ons merk."

 

Strategische visie

Met de drie nieuwe locaties in Düsseldorf, Kiefersfelden en München-Westkreuz zet Audi de uitbreiding van zijn premium laadinfrastructuur voort. Ook in 2026 staan ??er nieuwe Audi-laadstations gepland in Duitse steden. 

 

Tekst: Jos van den Bergh

Beeld: Audi A.G. Ingolstadt