Elektrisch op avontuur: maak kennis met de Jaecoo 5 EV!

Gepubliceerd op: 17 december 2025

Vorige week presenteerden wij hier de Omoda 5 EV, een scherp geprijsde en goed afgewerkte elektrische EV van de Chinese fabrikant Chery Motors. Naast de Omoda 5 EV levert hetzelfde concern ook de avontuurlijke Jaecoo 5 EV. Een SUV in hetzelfde middenklassesegment, maar qua karakter, uitstraling en positionering volgt de Jaecoo een avontuurlijke route. Stiekem wordt er daarbij naar Land Rover gekeken, maar dat maakt de Jaecoo 5 EV geen minder interessante auto. Ook deze SUV is volledig elektrisch, maar met stoere, robuuste en outdoor-ready looks gaat deze EV duidelijk op zoek naar automobilisten die verder willen dan de gebaande paden. Wij zochten uit wat beter is. Het elektrisch comfort van de Omoda 5 EV of ga je liever emissieloos op avontuur in de Jaecoo 5 EV?

 

Omoda & Jaecoo breidt line-up verder uit met stoere Jaecoo 5 EV. Een vijfpersoonsauto met robuuste offroad geïnspireerde styling, moderne LED-signatuur en ruime bagagecapaciteit. Het interieur van de Jaecoo doet in tegenstelling van de binnenkant van de Omoda 5 EV minder Europees aan. De Jaecoo 5 EV heeft een typisch hightech interieur, inclusief cockpit met twee grote displays, krachtige Qualcomm 8155-chip en draadloos Apple CarPlay®/Android Auto™ en Sony premium audio voor het Exclusive topmodel, dat je qua vormgeving ook in andere Chinese EV’s aantreft. Waar de binnenkant van de Omoda 5 EV warm en huiselijk oogt, regeert in de Jaecoo de hightech-uitstraling. Een kwestie van smaak welk interieur je prefereert.

 

 

De naam Jaecoo komt van een samenvoegsel van het Duitse ‘Jäger’ en het Engelse ‘cool’, zo weten de Chinese managers van Chery ons te vertellen. Dat roept inderdaad een Land Rover-gevoel op. De Jaecoo 5 EV is ontworpen voor bestuurders die zich even thuis voelen in de stad als op ongebaande paden. De robuuste, verticale frontpartij met breed uitgewerkte grille en moderne LED-signatuur geeft de auto een uitgesproken, stoere uitstraling die beslist niet misstaat op bospaden of het Engelse platteland. Strakke lijnen die doorlopen over de flanken benadrukken het gespierde voorkomen van de Jaecoo. Het oogt allemaal stoerder dan de Omoda, die veel meer de familie-uitstraling heeft. De hoge taillelijn, ruime bodemvrijheid en beschermende off-road-accenten versterken zijn outdoor-karakter. A

 

Dankzij het 1,1 m2 grote panoramische dak, dat in tegenstelling tot in de Omoda 5 EV niet open kan, leeft het outdoor gevoel ook in het interieur op. Het zorgt voor veel licht in het interieur. De verantwoorde ‘leatherette’ lederen sportstoelen voorin zitten hoog en bieden genoeg ondersteuning. Wel zijn de zittingen te kort voor lange snelwegritten, al kun je dat oplossen door de stoel verder naar achteren te kantelen. Op de Selective-uitvoering zijn de stoelen handmatig te verstellen, in de Exclusive zijn de voorstoelen standaard 6-voudig elektrisch verstelbaar, verwarmbaar én beschikken ze over stoelventilatie. Net zoals bij de Omoda 5 EV kan het qua uitrusting niet op. Voor de voorstoelen bevinden zich het 8,8 inch bestuurdersdisplay en het grote 13,2 inch high-definition infotainmentscherm. Ook heeft de Jaecoo 5 EV een zeer uitgebreid pakket aan (20) standaard rijassistentiesystemen. Ruimte biedt de auto ook genoeg, op de achterbank zit je vorstelijk en de kofferbak is standaard 384 liter, maar met bank plat uitbreidbaar tot 1.284 liter. Voorin heeft de Jaecoo 5 EV dan nog een praktische frunk van maar liefst 51 liter.

 

De volledig elektrische Jaecoo 5 EV beschikt over ruim voldoende elektrische prestaties. Hij is uitgerust met een 61 kWh Lithium-Iron Fosfaat (LFP) batterij en een 155 kW (210 pk) sterke elektromotor, goed voor 288 Nm aan koppel. Daarmee sprint hij in 7,7 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur. De actieradius bedraagt net zoals de Omoda 5 EV net iets meer dan 400 kilometer WLTP. Snelladen geschiedt met 130 kW, waarbij de batterij in 28 minuten van 30-80% wordt bijgeladen.

Geen wereldschokkende getallen in de wereld van elektrisch rijden, maar gezien doelgroep en verkoopprijs scoort de Jaecoo ruim voldoende. Thuisladen is ook mogelijk via de 11 kW boordlader, waarmee de batterij in zes uur tijd van 0-100% wordt volgeladen. Tijdens het laden wordt de batterij automatisch op de ideale temperatuur gebracht voor optimaal snellaadprestaties en een maximale actieradius. Via drie instelbare regeneratiestanden – laag, medium en hoog – kan de bestuurder zelf energie terugwinnen, dat maakt het energieverbruik iets efficiënter.

Wij reden de eerste kilometers in de Jaecoo 5 EV op een koude herfstochtend in de bossen van de Veluwe. Met het rijp nog op de velden leert een snelle rekensom dat het praktijkbereik bij een beetje opletten op zo’n 325 tot 340 kilometer uitkomt. Dat is vergelijkbaar met de Omoda 5 EV, maar bijvoorbeeld wel gunstiger dan het praktijkverbruik van qua prijs vergelijkbare EV's zoals de Peugeot e-208 of Opel Mokka-e. 

 

Welke moet je hebben?

De Jaecoo 5 EV is vooralsnog alleen verkrijgbaar als luxe 'Exclusive' en heeft een prijs van €30.890. De stoere SUV staat inmiddels bij één van de 20 Omoda & Jaeoo verkooppunten die Nederland inmiddels rijk is. Sterk punt is ook de garantie: zeven jaar of 150.000 km algehele garantie. Op de accu van de Jaecoo 5 EV geldt zelfs een garantieperiode van acht jaar of 160.000 km. Dat betekent dat kopers zich geen zorgen over de kwaliteit of de performance van de batterij hoeven te maken. Tot slot nog even terug naar de keuze tussen de Omoda 5 EV of de Jaecoo 5 EV. Qua prestaties en EV-specificaties zijn beide modellen vergelijkbaar, de verschillen zitten vooral in het design en het interieur. De Omoda 5 EV voelt in alles wat huiselijker aan, de Jaecoo ademt binnen hightech en biedt daarom een meer Aziatische ervaring. Groot pluspunt van de Omoda 5 EV is het schuif/kanteldak dat open kan, de Jaecoo geeft je daar een reusachtig doch gesloten glazen panoramadak voor terug. Over smaak valt niet te twisten, dat is je eigen keuze, de Omoda 5 EV blijft wel zo'n €1000 goedkoper zonder dat je er ook maar iets voor inlevert.