1828 Een beetje afhankelijk van hoe je het begrip ‘auto’ definieert, zou gesteld kunnen worden dat de eerste elektrische auto al in 1828 het levenslicht zag. In dat jaar bouwde de Hongaar Ányos Jedlik een prototype voor een elektrisch voertuig. In de jaren daarna volgden meerdere vergelijkbare projecten, afkomstig van verschillende uitvinders uit verschillende landen. Nederlands prototype Ook uit Nederland, waar professor Sibrandus Stratingh in 1835 in Groningen een dergelijk prototype bouwde. In alle gevallen ging het echter nog om een prototype op schaal. De omschrijving ‘auto’ gaat wellicht ook wat ver, want vaak was het voertuig in kwestie niet meer dan een plankje met wieltjes eronder. Oplaadbaar waren de gebruikte batterijen nog niet. Foto’s prototype Stratingh: Universiteitsmuseum Groningen. Oplaadbaar Na de uitvinding van de oplaadbare lood-zuurbatterij in 1859 gaat de ontwikkeling sneller. Het eerste voertuig dat daadwerkelijk op de weg gebruikt kan worden is een experimentele driewieler van Fransman Gustave Trouvé, die er in 1881 een testrit mee maakt door Parijs. Eerste auto Engelsman Thomas Parker bouwt in 1884 het eerste elektrische voertuig dat we als een echte auto kunnen beschouwen. Het model gaat ook de boeken in als de eerste elektrische productieauto, hoewel de door de Elwell-Parker Company uitgevoerde productie wel vrij beperkt was. Parkers overwegingen voor de ontwikkeling van een elektrische auto zijn nog altijd actueel: hij zocht een meer brandstofefficiënte oplossing die bovendien beter was voor het milieu dan een verbrandingsmotor. Populair In het algemeen wint de elektrische auto rond de eeuwwisseling snel aan populariteit. Het rijbereik is vrij beperkt in vergelijking met een auto met verbrandingsmotor, maar aangezien de elektrische auto’s vooral in de stad worden gebruikt is dat geen heel groot probleem. Bovendien hebben elektrische auto’s als voordeel dat ze minder onderhoud nodig hebben dan een auto met verbrandingsmotor. Daarnaast hoeven ze bij het starten niet aangeslingerd te worden, trillen en schudden ze tijdens het rijden veel minder en men hoefde niet te schakelen. Ook een groot voordeel, gezien de stugge versnellingsbakken van destijds. Ook kon je direct wegrijden, terwijl de andere concurrent van de auto met verbrandingsmotor, de stoomauto, een lange opstarttijd nodig had om op te warmen. Marktaandeel van 40% In veel grote steden hebben taxibedrijven kort na 1900 al een (deels) elektrisch wagenpark. Nadat met de komst van elektriciteit in huizen het probleem van het opladen is verholpen, slaat de elektrische auto ook bij de particulier echt aan. In de VS is de elektrische auto verhoudingsgewijs het meest populair. In de vroege 20e eeuw hebben elektrische auto’s een marktaandeel van bijna 40% tegenover slechts 22% voor benzineauto’s. De rest van de wegvoertuigen werd door stoom aangedreven. Foto elektrische taxi (links): Bundesarchif (ongewijzigd). Toch weer benzine Door een samenloop van ontwikkelingen kwam er in de jaren ’20 echter toch al weer een eind aan het succes van de elektrische auto. Het wegennet verbeterde bijvoorbeeld sterk. Daardoor ontstond er behoefte aan auto’s die hogere snelheden konden bereiken en een groter rijbereik hadden dan wat destijds met een elektrische aandrijflijn gerealiseerd kon worden. Bovendien werd benzine flink goedkoper, wat benzineauto’s voordeliger maakte in gebruik. Ook verbeterde de techniek van de verbrandingsmotor, waardoor een hoop comfortbezwaren tegen benzineauto’s vervielen. Toen massaproductie er tot slot ook nog voor zorgde dat benzineauto’s een stuk goedkoper werden in aanschaf, verloor de elektrische auto (en de stoomauto) definitief de strijd. Wederopleving De verkoop en productie van elektrische auto’s stort al snel volledig in. Alleen voor voertuigen die slechts korte afstanden afleggen, zoals vorkheftrucks en melkkarren, blijft elektriciteit een gebruikelijke aandrijfvorm. In latere decennia, zeker de twee meest recente, komt de interesse in elektrisch aangedreven auto’s langzaamaan weer terug. Dat leverde genoeg interessante ontwikkelingen op, die in volgende delen van deze rubriek zullen worden behandeld. Zal de geschiedenis zich de komende jaren herhalen en wint de elektrische auto weer van die met verbrandingsmotor? Het bericht Elektrische Auto’s van Toen: hoe het begon verscheen eerst op ZERauto.nl .
Smalle en hoge koets Bij het zien van deze Nissan IMk Concept valt direct de smalle koets op. Daarnaast is deze auto ook nog eens heel hoog. Smal en hoog is volgens Nissan precies hoe een elektrische stadsauto moet zijn. De auto is ontworpen volgens de filosofie ‘Timeless Japanese Futurism’. Eenvoud staat daarbij centraal. Of beter gezegd: minimalisme. Gloednieuw EV-platform De 3,43 meter lange IMk staat op een gloednieuw EV-platform en is uitgerust met diverse rijhulpsystemen (Nissans ProPilot-systeem) en uitgebreide connectiviteitsvoorzieningen om passagiers aan boord een zo aangenaam mogelijke tijd te bezorgen. Nissan rust de IMk uit met een soort zitbank voorin. Zijspiegels ontbreken, wel heeft de Nissan zijcamera’s die het beeld op twee displays in het interieur projecteren. Tokyo Motor Show De Nissan IMk Concept debuteert op de 2019-editie van de Tokyo Motor Show, geopend van donderdag 24 oktober tot maandag 4 november. Het bericht Dit verhaal vertelt de Nissan IMk Concept verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nederlandse prijs Polestar 2 Prijzen beginnen in Nederland bij 59.800 euro. Dat bedrag is inclusief drie jaar onderhoud. De Polestar 2 is uitgerust met een 78 kWh batterij en een 300 kW (408 pk) en 660 Nm sterke aandrijflijn. De 0-100-sprint duurt minder dan vijf seconden. De actieradius komt uit op 500 kilometer (WLTP). De prijs van 59.800 euro geldt overigens voor de Launch Edition die één jaar lang wordt gebouwd. Daarna volgt een goedkopere versie. Reken voor die versie op ongeveer 40.000 euro. Compact Modular Architecture De Polestar 2 is zoals je ziet een vijfdeurs fastback. Hij staat op het schaalbare Compact Modular Architecture platform (CMA), ontwikkeld door Volvo en Geely. Geely is het moederbedrijf van Polestar, alsook van Volvo, Lotus, Lynk&Co, Proton en London Electric Vehicle Company. Marktintroductie De productie van de Polestar 2 start begin 2020 en vindt plaats in het Chinese Chengdu. Een exemplaar reserveren is al mogelijk via de website van Polestar. De levering in Europa start vervolgens in juni 2020. Meer weten over de Polestar 2? Hier meer info. Het bericht Definitieve Nederlandse vanafprijs Polestar 2 bekend verscheen eerst op ZERauto.nl .
Overzicht populairste elektrische auto’s In onderstaand overzicht staan de registratiecijfers van batterij-elektrische auto’s in de periode 1 januari tot 30 september 2019. Tesla is met de Model 3 de absolute winnaar. Het gat met de nummer twee – de Hyundai KONA Electric – is met 7.965 auto’s enorm. Een knappe derde positie neemt de Kia e-Niro in. De registratiecijfers van alle batterij-elektrische auto’s staan hieronder. Nieuwkomers in 2020 In onderstaand overzicht staan nu 21 batterij-elektrische auto’s. Dat worden er in 2020 alleen maar meer, want in 2020 komen ook de Peugeot e-208, Opel Corsa-e, MINI Cooper SE (MINI Electric), Volvo XC40 Electric, Honda E, Volkswagen ID.3, Volkswagen e-Up, Seat Mii Electric, BMW iX3, DS 3 Crossback E-Tense en nog vele andere op de markt. Nog dit jaar komt de MG ZS EV op de markt . Positie 1 – Tesla Model 3: 13.587 exemplaren Positie 2 – Hyundai KONA Electric: 3.622 exemplaren Positie 3 – Kia e-Niro: 2.530 exemplaren Positie 4 – Volkswagen e-Golf: 2.189 exemplaren Positie 5 – Nissan LEAF: 2.025 exemplaren Positie 6 – BMW i3: 1.639 exemplaren Positie 7 – Renault ZOE: 1.059 exemplaren Positie 8 – Hyundai IONIQ Electric: 816 exemplaren Positie 9 – Audi E-Tron: 706 exemplaren Positie 10 – Opel Ampera-e: 383 exemplaren Positie 11 – Smart Forfour EQ: 234 exemplaren Positie 12 – Tesla Model S: 212 exemplaren Positie 13 – Jaguar I-Pace: 199 exemplaren Positie 14 – Tesla Model X: 192 exemplaren Positie 15 – Smart Fortwo EQ: 74 exemplaren Positie 16 – Kia e-Soul: 65 exemplaren Positie 17 – Hyundai NEXO: 60 exemplaren Positie 18 – Toyota Mirai: 44 exemplaren Positie 19 – Volkswagen e-Up: 39 exemplaren Positie 20 – Citroën C-Zero: 7 exemplaren Positie 21 – Peugeot iON: 6 exemplaren Het bericht De populairste batterij-elektrische auto’s van 2019, tot nu toe verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tesla Smart Summon – Come to me! Je kent het wel, net op het moment dat je het winkelcentrum of restaurant wilt verlaten barst de hemel open. Je hebt je paraplu nog in de auto liggen, dus je zal moeten wachten tot het stopt met regenen of de hele dag doorweekt zijn. Bij Tesla hebben ze een oplossing bedacht: Smart Summon. Met Smart Summon kan een geparkeerde Tesla volledig zelfstandig uit een parkeerplaats rijden. Hoe het werkt? Je voert een locatie in op de Tesla-app waar de auto je kan oppikken. Bijvoorbeeld bij de ingang van restaurant of twee meter voorbij die grote plas waar je naast geparkeerd hebt. Je drukt daarna op de Come to Me-knop in de Tesla-app en de auto rijdt rustig naar je toe. De functie werkt tot op maximaal 200 meter afstand. @Tesla @elonmusk you’ve ruined every other car on the planet for me, and especially my children who are any where from 2 to 10 years away from driving. pic.twitter.com/E4MS4WekP9 — Shareef Yousef (@shareef777) September 28, 2019 Tesla Car-aoke Meezingen doen we allemaal weleens in de auto. Tesla maakt het nog een stukje leuker. Met Car-eoke kunnen je passagiers hun zangkunsten laten horen. Je kiest een nummer uit een lijst met karaoke-hits en vervolgens knalt de instrumentale versie uit de speakers en verschijnt de tekst op het scherm. Zin in een duet? Geen probleem! In een speciale duet map vind je nummers die je lekker met zijn tweeën kan zingen. Nu kan je met de hele familie Let it go mee bleren! Let it go, let it goooooooo! Tesla Theater Laden gaat bij Tesla lekker snel, maar als de accu bijna leeg is sta je toch al snel een half uur te wachten. Gelukkig heeft de auto een groot beeldscherm. Daar moeten we wat meer mee doen moeten ze gedacht hebben bij Tesla. Het resultaat is Tesla Theater. Op het grote scherm kan je nu Netflix, Youtube en Hulu streamen. Tijdens een laadbeurt kijk je dus voortaan naar al je favoriete AutoRAI-YouTube video’s ! Tesla Arcade Je kan verschillende videospelletjes spelen in een Tesla, waaronder nu het actiespel Cuphead. Er zijn ook verschillende racegames beschikbaar. Je kan de games via losse USB-controllers spelen (zoals bij een Playstations of Xbox) maar de racegames kan je ook met het daadwerkelijke stuur van de Tesla bedienen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je geparkeerd staat, anders is Tesla Arcade uitgeschakeld. Tesla rolt de update zoals gewoonlijk eerst in de Verenigde Staten uit. Nederlandse Tesla eigenaren ontvangen de update later deze maand. Het bericht Grote Tesla update: auto pikt je nu zelfstandig op verscheen eerst op ZERauto.nl .
Private Lease Een auto kun je tegenwoordig op diverse manieren aanschaffen. Je kunt hem in één keer betalen, deels of volledig financieren óf private leasen . Private lease is een abonnementsvorm waarbij je een vast bedrag per maand betaalt voor het gebruik van de auto. Wegenbelasting, verzekering en het onderhoud van de auto zitten bij de prijs inbegrepen, behalve de brandstof en eventuele boetes. De looptijd en het kilometrage per jaar worden vooraf in een contract vastgelegd. Aan het einde van de looptijd lever je de auto bij de leasemaatschappij of het dealerbedrijf in en ben je vrij om te gaan. Diverse nieuwe modellen Twijfel je over het private leasen van een elektrische auto? Dan hebben wij goed nieuws voor je: voor 2020 staan er namelijk diverse nieuwe elektrische modellen op stapel. Één daarvan is de grondig vernieuwde Renault ZOE. In 2012 was Renault één van de eerste die een elektrische hatchback introduceerde. Sindsdien groeide de ZOE uit tot een van de populairste elektrische auto’s van Europa. De actieradius van de nieuwe Zoe bedraagt 395 kilometer (WLTP). De prijs? Vanaf 33.590 euro. Peugeot e-208 De Renault ZOE krijgt concurrentie uit eigen land. Peugeot introduceert begin 2020 namelijk de e-208, een volledig elektrische variant van de nieuwe Peugeot 208. De e-208 is voorzien van een 136 pk (100 kW) sterke elektromotor en een 50 kWh accupakket. De actieradius bedraagt 340 kilometer (WLTP). De Peugeot e-208 is er vanaf 36.250 euro. Opel Corsa-e Behalve Peugeot introduceert Opel ook een elektrische versie van van succesnummer Corsa: de Corsa-e genaamd. Net als de 208 is die voorzien van een 50 kWh accupakket en een 136 pk (100 kW) sterke elektromotor. De actieradius bedraagt 330 kilometer. De Corsa-e is scherper geprijsd dan de e-208: 30.999 euro. Honda e Wie liever een auto met een rétro-uitstraling zoekt kan terecht bij Honda en MINI. Honda introduceert de e, een compacte stadsauto waarbij het uiterlijk sterk doet denken aan de eerste generatie Civic. Onder het klassieke uiterlijk schuilt een hoop moderne technologie. Zo heeft de e virtuele buitenspiegels, automatisch inklappende handgrepen en een gigantisch touchscreen op het dashboard. De actieradius van de e bedraagt maximaal 220 kilometer. De Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op ongeveer 34.000 euro. MINI Cooper SE MINI komt in 2020 met een elektrische versie van zijn succesnummer op de markt. De MINI Cooper SE – ook wel MINI Electric genoemd – is uitgerust met een 32,6 kWh accupakket en 184 pk (135 kW) sterke elektromotor. De actieradius bedraagt 234 kilometer (WLTP). De Cooper SE is per direct bestelbaar vanaf 34.900 euro. Bereken het zelf Maar wat kost het nu om zijn elektrische auto te private leasen? Dat kun je eenvoudig berekenen via de website van ALD Automotive. Daar kies je de uitvoering en kleur van je toekomstige auto. Je bepaalt zelf de looptijd en het aantal kilometers per jaar. ALD heeft regelmatig een aanbieding private lease . Een all-risk verzekering, 24-uur pechhulp en vervangend vervoer zijn er standaard bij inbegrepen. Benieuwd of het private leasen van een elektrische auto wat voor jou is? Kijk dan op de website. Het bericht Een elektrische auto private leasen, hoe moet dat? verscheen eerst op ZERauto.nl .
SAIC Motor Achter MG zit het kapitaalkrachtige SAIC Motor uit Shanghai. Dit bedrijf is sinds 2007 de eigenaar van MG. In Nederland heeft MG dealerbedrijf Van Mossel uitgekozen als exclusieve dealer. De MG ZS EV kan daardoor naar 60 Van Mossel-locaties voor onderhoud. Daarnaast komen er twee Van Mossel-locaties waar de MG ZS EV te zien is en waar iemand met interesse een proefrit kan maken. De eerste locatie is al bekend: Van Mossel MG BV, Minervum 7001/b, 4817 ZL te Breda. De MG ZS EV online kopen kan ook. Wat kost de MG ZS EV? Over ‘kopen’ gesproken: wat kost de MG ZS EV? Dat ligt aan de gekozen uitvoering. Standaard wordt de MG ZS EV geleverd als Comfort. Die kost 29.990 euro. De luxere Luxury kost 31.990 euro. Dat zijn best nette prijzen voor een elektrische SUV met een actieradius van 262 kilometer (WLTP). De Hyundai KONA Electric (449 kilometer range) en Kia e-Niro (455 kilometer) zijn beide een stuk duurder, te weten 41.595 en 42.510 euro, maar komen ook een stukje verder. De MG ZS EV samenstellen MG houdt het aanbod lekker simpel. Om die reden zijn er ook maar vijf kleuren verkrijgbaar, te weten Dover White (non-metallic) en de metallic kleuren Regal Blue, Diamond Red, Aqua Cyan en Pebble Black. De Comfort-uitvoering is standaard uitgerust met 16-inch lichtmetalen wielen, een navigatiesysteem met 8-inch touchscreen en smartphoneconnectie en adaptieve cruise control. De Luxury voegt hier een panoramadak, stoelverwarming, 17-inch lichtmetaal en Blind Spot Monitoring (BSM) aan toe. Garantie MG ZS De MG ZS EV heeft standaard 5 jaar óf 150.000 garantie op de auto en 8 jaar óf 150.000 kilometer garantie op de aandrijflijn, inclusief de batterij. De auto wordt daarnaast geleverd met een garantie van 10 jaar op het doorroesten van binnenuit. Technische specificaties MG ZS EV Lengte: 4.314 mm Breedte: 1.809 mm Hoogte: 1.644 mm Wielbasis: 2.585 mm Gewicht rijklaar: 1.518 kilogram Accu: 44,5 kWh Oplaadtijd AC (wisselstroom): 7.5 uur Oplaadtijd DC 0 tot 80 procent (gelijkstroom): 40 minuten Elektromotor: PMS motor Maximum vermogen: 105 kW (142,8 pk) Maximum koppel: 353 Nm Topsnelheid: 140 km/u Actieradius NEDC: 335 km Actieradius WLTP: 263 km Actieradius bij 60 km/u: 428 km Energieverbruik: 13,8 kWh/100 km in NEDC Acceleratie 0-50 km/u: 3,1 seconden Acceleratie 0-100 km/u: 8,2 seconden Bagageruimte: 448 liter Standaarduitrusting MG ZS EV Comfort Alarm Startonderbreker eCall-systeem ABS + EBD ESP Brake Assist Hill Start Assist Auto hold Elektrische parkeerrem Kindersloten op de achterportieren Achterbank met onderste ISOFIX-bevestigingen en Top Tether-bevestigingspunt Direct bandenspanningscontrolesysteem Zijaanrijdingssensor (onderbreking hoogspanningscircuit) Frontairbags voor bestuurder en voorpassagier Zijairbags voor bestuurder en voorpassagier Curtain-airbags voor bestuurder en voorpassagier Uitschakelmogelijkheid airbag voorpassagier Adaptieve cruisecontrol (ACC) Intelligent High Beam Control (IHC) Speed Assistance System (SAS) Automatic Emergency Braking (AEB) Front Collision Warning (FCW) Lane Departure Warning (LDW) Traffic Jam Assistance (TJA) Traffic Sign Recognition (TSR) Lane Keep Assistance (LKA) Led-dagrijverlichting Mistachterlichten Halogeenkoplampen met hoogteverstelling Lichtsensor Hoog geplaatst derde remlicht Parkeersensoren achter Driepuntsgordels voor met gordelspanner en spankrachtbegrenzer Driepuntsgordels met gordelspanner en spankrachtbegrenzer op de 2 buitenste zitplaatsen achter Waarschuwingssysteem veiligheidsgordels voor en achter 12V-aansluiting Bagageafdekking Bagageruimteverlichting Snelheidsbegrenzer Verlichte selectiehendel Verchroomde portiergrepen Zonneklep met make-upspiegel Koplampen met follow me home-functie Elektrisch bedienbare ruiten Multifunctioneel stuurwiel met leder bekleed Rijmodusselectie Terugwinsysteem voor bewegingsenergie (KERS) 2 bekerhouders in de middenconsole 8-inch touchscreen DAB Satellietnavigatie 4 luidsprekers 2 microphones 3 USB-aansluitingen Bluetooth Apple Carplay Android Auto Centrale deurvergrendeling met afstandsbediening Keyless entry Startknop In hoogte verstelbare bestuurdersstoel Stoffen stoelbekleding In delen (40/60) neerklapbare achterbank Standaarduitrusting MG ZS EV Luxury – extra’s ten opzichte van Comfort Regensensor Hill Descent Control Blind Spot Monitoring (BSM) Rear Traffic Alear (RTA) Lane Change Warning (LCW) Achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen Automatisch in-/uitklapbare buitenspiegels Portierbekleding Panoramisch zonnedak 3D geluidseffect 6 luidsprekers in plaats van 4 Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel Opbergtas aan de achterzijde van de rugleuningen van de voorstoelen Kunstlederen stoelbekleding Stoelverwarming voor Interieur Comfort Interieur Luxury Het bericht Dit heeft de elektrische MG ZS EV allemaal standaard verscheen eerst op ZERauto.nl .
Bijtelling 2019 Niet alle batterij-elektrische auto’s in Nederland vallen nog volledig onder de regeling van 4 procent bijtelling . Alles is afhankelijk van de catalogusprijs van het voertuig. Vanaf 1 januari 2019 geldt het verlaagde bijtellingspercentage van 4 procent alleen nog tot 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor bedragen meer dan 50.000 euro reken je met een bijtellingspercentage van 22 procent. Bijtelling 2020: dit gaat er gaat veranderen Voor 2020 wijzigt de bijtelling. In 2020 krijgen batterij-elektrische auto’s 8 procent bijtelling tot een catalogusprijs van 45.000 euro en 22 procent daarboven. Je begrijpt dus best dat Nederlanders die nu een auto van de zaak mogen uitkiezen, massaal willen gaan voor een batterij-elektrische auto met een catalogusprijs van minder dan 50.000 euro. Dat zijn er aardig wat, denk aan de Tesla Model 3, Hyundai Kona Electric, BMW i3s, Kia e-Niro, Kia e-Soul, Renault ZOE, Hyundai IONIQ Electric, Nissan LEAF, Volkswagen e-Golf en Opel Ampera-e. En laten nu net deze auto’s het ontzettend goed doen in de registratiecijfers. Tesla Model 3 geliefd! Tesla doet bijvoorbeeld al in heel 2019 uitstekende zaken met de Model 3, de instapper van het merk. In de maand mei registreerde Tesla 419 exemplaren van de Model 3, 2.487 in juni, 590 in juli en 1.180 in augustus 2019. In september 2019 waren dat er zelfs dik 5.800. Daarmee heeft Tesla in september 2019 een marktaandeel van een slordige 15,5 procent. Saillant detail: met 5.890 exemplaren registreerde Tesla in september 2019 meer auto’s dan in de eerste negen maanden van 2018 bij elkaar (5.284). Autoverkoopcijfers september 2019 In totaal kregen er in september 2019 exact 38.122 nieuwe personenauto’s een kenteken, versus 29.301 stuks in september 2018. Dit staat gelijk aan een toename van 30,1 procent. Cumulatief gezien zijn er in de negen maanden van 2019 in totaal 331.267 nieuwe personenauto’s geregistreerd versus 359.317 stuks in 2018. De registratie van nieuwe personenauto’s is dus iets gedaald met 7,8 procent. Naar verwachting krijgen er in heel 2019 ongeveer 415.000 nieuwe auto’s een kenteken. De 5 populairste modellen in de eerste negen maanden van 2019 1: Tesla Model 3 – 13.587 stuks – 4,1% marktaandeel 2: Volkswagen Polo – 9.684 stuks – 2,9% marktaandeel 3: Ford Focus – 8.606 stuks – 2,6% marktaandeel 4: Opel Karl – 7.987 stuks – 2,4% marktaandeel 5: Volkswagen Golf – 7.589 stuks – 2,3% marktaandeel De 5 populairste automerken in september 2019 1: Tesla – 5.890 stuks – 15,5% marktaandeel 2: Opel – 3.595 stuks – 9,4% marktaandeel 3: Peugeot – 2.631 stuks – 6,9% marktaandeel 4: Toyota – 2.585 stuks – 6,8% marktaandeel 5: Volkswagen – 2.280 stuks – 6,0% marktaandeel Run op BEV’s tot 50.000 euro In de maanden oktober, november en december nemen de registratiecijfers van batterij-elektrische auto’s explosief toe in Nederland. Feitelijk vindt er een herhaling plaats van enkele jaren geleden toen er massaal werd ingezet op plug-in hybrides. Deze keer zijn het batterij-elektrische auto’s van minder dan 50.000 euro waarop een run ontstaat. Als een autofabrikant nog kan leveren in 2019, dan zit het merk gebakken. Autobelastingen batterij-elektrische auto’s en plug-in hybrides 2020 Batterij-elektrische auto’s: geen motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) tot eind 2024. Vanaf 2025 krijg je 75 procent korting en vanaf 2026 is de korting 0 procent. Plug-in hybrides: korting op motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) voor plug-in hybrides tot 2026. Tot eind 2024 profiteer je van 50 procent korting op de wegenbelasting, in 2025 van 25 procent en in 2026 is er geen korting meer. Geen aanschafbelasting (BPM) tot eind 2024. Vanaf 2025 betaal je 360 euro BPM. Het bericht Run op 4 procent bijtelling nu echt losgebarsten verscheen eerst op ZERauto.nl .
4% bijtelling De volledig elektrische crossover is dit jaar nog leverbaar. Dat is gunstig voor de zakelijke rijder. De auto valt namelijk nog gewoon onder de 4 procent-bijtellingsregels. Er komen bij de lancering twee varianten van de MG ZS EV, de comfort en de luxury. De comfort uitvoering is er met een vanafprijs van 29.990 euro en de luxe variant bestel je voor 31.990 euro. De MG heeft een bereik van 262 kilometer. Daarmee komt hij minder ver dan de crossover concurrentie, de Hyundai KONA Electric en Kia e-Niro. De MG is echter weer goedkoper. MG ZS EV comfort 262 kilometer 29.990 euro MG ZS EV luxury 262 kilometer 31.990 euro Hyundai KONA Electric 449 kilometer 41.595 euro Kia e-Niro 455 kilometer 42.510 euro Online een MG kopen Er komen twee fysieke Van Mossel-locaties waar de MG ZS EV te zien is en een proefrit gemaakt kan worden. De auto kan voor service en onderhoud terecht bij 60 Van Mossel locaties. Wie niet van zijn bank wil komen en toch een MG ZS EV wil kopen heeft geluk. De auto is namelijk ook gewoon online te betellen . Het bericht MG keert terug in Nederland met 4% bijtelling verscheen eerst op ZERauto.nl .
Nieuwe EV “Als compleet nieuw model zal deze EV aan de line-up worden toegevoegd en daarmee de derde exponent vormen in de nieuwste generatie modellen van Mazda, na de nieuwe Mazda3 en CX-30. De auto beschikt daarmee over het bekende DNA en de rijdynamiek van Mazda”, belooft de Japanse autobouwer. Range-extender Uniek is dat Mazda deze elektrische auto levert met een batterij-elektrische aandrijflijn mét of zónder range-extender. Ga je wel voor die range-extender, dan krijg je een wankelmotor . Martijn ten Brink, Vice President Sales en Customer Service van ?Mazda Motor Europe: “Deze wankelmotor is er vooral om eventuele zorgen van klanten weg te nemen. Niet echt nodig, want de gemiddelde koper legt per dag gemiddeld 60 kilometer af van huis naar werk en weer terug. De grootte van het accupakket en de range laten we nog even in het midden. De auto is commercieel gezien een vraagstuk omdat succes ook afhankelijk is van regelgeving. Voor ons gaat het vooral om de eerste ervaringen. Of we er nu 5.000 of 10.000 van verkopen, we gaan er heel veel van leren. We gaan zien wat het effect is.” Met range-extender geen bijtellingsvoordeel in Nederland Mazda kan al enkele details verklappen over de rotatiemotor. Hij krijgt géén turbo en het is een eenschijfsmotor. De wankelmotor – een ander woord voor rotatiemotor – fungeert puur als generator. Mazda plaatst hem vlak en hij is zo groot als twee schoenendozen. Omdat de wankelmotor trillingsvrij zijn werkt doet, merkt de koper niets als de range-extender aanspringt. In Nederland vervalt overigens het bijtellingsvoordeel (8 procent in 2020) als je de versie met range-extender kiest. Er is dan sprake van een CO2-uitstoot en is de auto volgens de wet geen batterij-elektrische auto meer. Het bericht Aftellen voor eerste elektrische Mazda verscheen eerst op ZERauto.nl .
Vanafprijs Bentley Bentayga Hybrid Voor de lage CO2-uitstoot van 79 g/km van de Bentley Bentayga Hybrid valt de Nederlandse vanafprijs laag uit. Relatief gezien dan, want voor de Bentayga Hybrid moet nog altijd 182.473 euro worden betaald. De Bentayga V8 kost minimaal 234.573 euro. Dat scheelt dus dik 50.000 euro. Elektromotor De Bentley Bentayga Hybrid is uitgerust met een 3,0-liter V6-turbomotor met een elektromotor. De elektromotor levert 94 kW en maximaal 400 Nm. Onder de streep ontstaat er een gecombineerd vermogen van 449 pk (330 kW) met een systeemkoppel van 700 Nm. De Bentayga Hybrid heeft een topsnelheid van 254 km/u en accelereert van 0 naar 100 km/u in 5,5 seconden. De SUV heeft een totale actieradius van 747 kilometer en een elektrisch bereik van 39 kilometer (WLTP) op één acculading. Het accupakket kan in slechts 2,5 uur worden opgeladen. Drie rijprogramma’s Er is keuze uit drie rijprogramma’s: EV Drive voor volledig elektrische aandrijving, Hybrid Mode voor een zo efficiënt mogelijke samenwerking tussen de benzine- en elektromotor en Hold Mode, waarin elektrische energie bewaard wordt voor de laatste kilometers tot de bestemming, bijvoorbeeld in de stad. De Bentayga Hybrid is Bentley’s eerste stap naar een geëlektrificeerde toekomst. In 2023 heeft Bentley van elk model een variant met elektrische aandrijfvorm in het programma. Het bericht De goedkoopste Bentley op de prijslijst: Bentayga Hybrid verscheen eerst op ZERauto.nl .
Tip 1: reviews doorlezen Dankzij het internettijdperk kun je snel een goed beeld krijgen van de verschillende autoverzekeringen. Het is bijvoorbeeld verstandig om voor het afsluiten allereerst reviews door te lezen. Je leest dan de reviews door van verschillende verzekeringsmaatschappijen die autoverzekeringen aanbieden. Op Zeker.com staan zeer veel betrouwbare recensies over autoverzekeraars. Je kunt bijvoorbeeld kijken hoeveel sterren een bepaalde autoverzekering heeft, maar daarnaast ook enkele positieve en negatieve reviews doorlezen. Vooral de negatieve reviews zijn daarbij relevant, want misschien kom je dan aan kennis die je nog niet had. Op basis van deze reviews kun je al een oordeel vellen over de mogelijkheden. Tip 2: welke dekking heb je precies nodig? Door eerst de reviews te lezen heb je waarschijnlijk al een aantal verzekeringsmaatschappijen kunnen schrappen. Nadat je de reviews hebt doorgelezen is het belangrijk om na te gaan welke dekking jij precies nodig hebt. Dit is namelijk heel relevant voor de prijs, maar ook voor welke autoverzekering je neemt. Bij de ene autoverzekering kan bijvoorbeeld de WA-verzekering heel goedkoop zijn, maar juist de WA+ cascoverzekering weer niet. Probeer daarom altijd eerst na te gaan wat je precies nodig bent. Noteer dit ergens en vergelijk vervolgens de verschillende maatschappijen op de prijzen. Tip 3: premieafhankelijkheid De kosten van de premie is niet alleen afhankelijk van het type verzekering, maar ook van andere zaken. Enerzijds heeft dit bijvoorbeeld met de leeftijd te maken. Ben je een jong persoon? Dan is de kans groot dat je meer premie moet betalen bij verschillende autoverzekeringen. Dit komt omdat uit onderzoek is vastgesteld dat jongeren meer ongelukken maken. Enerzijds door roekeloosheid, maar anderzijds ook omdat ze nog onervaren zijn en er dus meer kans is op een botsing of iets dergelijks. Ben je nog jong? Kijk dan welke autoverzekering het goedkoopst is voor jouw doelgroep. Maar niet alleen leeftijd speelt een rol, maar ook je rijstijl. Als je een lange periode geen botsing hebt gemaakt, is het in de regel zo dat je bij de meeste verzekeringsmaatschappijen een korting op je premie kunt krijgen. Dit wordt ook wel schadevrij-rijden genoemd. Tip 4: polisvoorwaarden bekijken Het is belangrijk om ook altijd na te gaan wat de polisvoorwaarden bij de verschillende verzekeringsmaatschappijen zijn. Het is namelijk zo dat veel maatschappijen het goed hebben afgedekt en veel ‘kleine lettertjes’ hebben opgenomen in de polis. Bekijk dus altijd eerst de polis en ga na of er zaken opstaan waarvan je denkt: dit klopt niet helemaal. Je kunt de polisvoorwaarden natuurlijk ook laten checken door iemand die er verstand van heeft. Voor de gemiddelde consument is het soms namelijk lastig om al deze voorwaarden goed en duidelijk te begrijpen. Maar gelukkig zijn er verschillende experts die je daarmee kunnen helpen. Tip 5: Aanvullende dekkingen Naast de verplichte WA-verzekering is er ook de mogelijkheid om je auto aanvullend te dekken. In de regel is dit niet verplicht, maar het kan wel erg verstandig zijn in veel situaties. Bijvoorbeeld een pechhulpdekking. Het kan immers altijd gebeuren dat je auto onderweg kapot gaat. Je wilt dan natuurlijk zo snel mogelijk hulp hebben. Door je dan te verzekeren voor de pechhulp, is dit volledig gratis. En dat is natuurlijk niet onaardig. Dus vergelijk ook op de aanvullende dekkingen en de kosten daartussen. Tip 6: Autoverzekering vergelijken op premie De meeste mensen vergelijken een autoverzekering vanwege de premie. Als echte Hollanders willen we nergens teveel voor betalen en dus ook niet voor onze autoverzekering. En terecht, want de premies van autoverzekeringen blijken enorm te verschillen. Je autoverzekering vergelijken is daarom slim als je niet teveel wilt betalen. En waar het vroeger nog veel tijd en moeite koste om alle voorwaarden naast elkaar te leggen zijn er nu handige vergelijkingssites voor. Het bericht Autoverzekering vergelijken, waar moet je op letten? verscheen eerst op ZERauto.nl .