Sinds 2014 was het automerk Lancia alleen nog in Italië te koop. Ondanks de magie rond het merk, was het lange tijd niet mogelijk in Nederland een nieuwe Lancia te kopen. Daar is nu gelukkig verandering in gekomen, want de nieuwe Lancia Ypsilon staat in de showroom. En het wordt nog beter, want deze laatste generatie Lancia Ypsilon is er ook als Electric. De Rinascimento, de wedergeboorte, van het iconische merk is er daarmee niet alleen in marketing, maar plaveit ook de weg naar een elektrische toekomst, want na de Ypsilon volgen de komende jaren meer modellen. Met elektrische premium auto’s vol Italiaanse elegantie, getekend in de verse Pu+Ra-designtaal gaat Lancia op uiterst charmante wijze een elektrische toekomst tegemoet.
Pu+Ra Design
Een belangrijk onderdeel van de wedergeboorte van Lancia is het Pu+Ra Design. Dit is de pure en radicale designtaal die de basis vormt voor alle toekomstige Lancia’s, inclusief de Ypsilon die nu al in de showroom staat. Je ziet in het lijnenspel van de Ypsilon zowel historie als toekomst, want Lancia ontwikkelt het merk-DNA verder door. De voorzijde is bijvoorbeeld een nieuwe interpretatie van de historische Lancia-grille, de ‘calice’, maar nu met drie lichtstralen op iconische wijze is gericht op de toekomst. Lancia heeft duidelijk grote plannen, niet alleen voor de thuismarkt Italië, maar beslist ook in het premium segment van andere Europese markten.
Goede sier
De Ypsilon LX Electric combineert Italiaanse elegantie en een comfortabel rijgedrag. Het interieur zit vol met fraai gestyleerde details en ook de dikke fluwelen ‘Grigio Granito’ bekleding doet denken aan de rijke Lancia historie. Ventilatieroosters, kleurgebruik, de middenconsole, de Ypsilon zit vol met verrassende ontwerpkeuzes. Wellicht niet altijd even doordacht qua ergonomie, maar de sierlijkheid van het geheel laat je dat onmiddellijk vergeven. Voor de rest biedt de Lancia alles dat je nodig hebt, dual zone airconditioning, adaptieve cruise control met lane centering, traffic jam assist, rondom parkeersensoren en een 360 graden camera en donkergetinte achterruiten. Kortom fare bella figura, goede sier maken, zoals alleen de Italianen dat kunnen.
Energieverbruik
De elektrische aandrijving beschikt over 115kW / 156 pk, bij een koppel van 260 Nm. Netto is de 54 kWh 51 kWh. Lancia belooft een gemiddeld energiegebruik van 14,3 to 14,6 kWh, maar gedurende onze testrit waarin we Amsterdams stadsgebruik, een stuk snelweg en landelijke buitenwegen combineerden, haalden we dat niet. Op basis van ons gebruik kwamen we zo tussen de 15,1 en 15,3 kWh uit. Dat wat hoger gebruik heeft ook als consequentie dat de range in de praktijk uitkomt op rond de 400 kilometer in plaats van de beloofde 426. Is dat erg? Nee denken wij, je koopt of least de Lancia Ypsilon LX Electric vooral voor de looks en met 400 kilometer praktijkbereik zit de Lancia op een vergelijkbaar niveau als bijvoorbeeld de Renault 5 E-Tech electric. Daarbij DC-snellaadt de Lancia 100 kW in 24 minuten van 10% naar 80%, ook dat is keurig in lijn met de belangrijkste concurrenten.
Smaakvolle keuze
Ben je in de markt voor een compacte elektrische auto? Ga zeker bij de Lancia-dealer langs. De Ypsilon bied je misschien niet die grensverleggende elektrische techniek of hoogste laadsnelheid, maar het charmante Italiaanse design aan zowel buitenzijde als in het interieur laat eventuele bedenkingen over deze (overigens marktconforme) technische specificaties als sneeuw voor de Italiaanse zon verdwijnen. De Lancia Ypsilon LX Electric is daarbij een van de meest smaakvolle keuzes die je in het segment van compacte elektrische auto’s kunt maken. Tijdens onze proefrit kregen op straat heel wat enthousiaste reacties, je merkt ook dat Lancia nog altijd veel emotie bij mensen losmaakt. De ervaringen met de Ypsilon LX Electric vers op zak met daarbij de elektrische toekomstplannen die het merk heeft aangekondigd, smaken beslist naar meer. De Lancia Ypsilon LX Electric is leverbaar vanaf €35.600 exclusief afleverkosten; de versie die wij reden met de opties SALA Pro met navigatie, de Nero Ardesia lak en rijstrook-assistent, komt €1.800 hoger uit. Voor dat geld rijd je een 'herboren' en daarmee uitermate sierlijke Lancia.