Één label, twee aandrijfvarianten
DS Automobiles timmert hard aan de weg en introduceert niet één, maar twee geëlektrificeerde modellen. De onlangs geïntroduceerde DS 3 Crossback én de DS 7 Crossback zijn per direct te bestellen als E-Tense.
Het merk hanteert hetzelfde label voor twee verschillende aandrijflijnen. De DS 3 Crossback E-Tense wordt volledig elektrisch aangedreven, terwijl de DS 7 Crossback E-Tense is uitgerust met een plug-in hybride aandrijflijn.
Nieuwe plug-in hybride aandrijflijn
De plug-in hybride aandrijflijn van de DS 7 Crossback E-Tense bestaat uit een 1,6-liter benzinemotor en twee elektromotoren die gezamenlijk 220 kW (300 pk) en 450 Nm koppel produceren. Die aandrijflijn wordt later ook leverbaar voor de Peugeot 3008, Peugeot 508 en Opel Grandland X.
Standaard vierwielaandrijving
De DS 7 heeft standaard vierwielaandrijving en vier rijmodi (Electric, Sport, Hybrid en 4WD) waarmee de aandrijving naar eigen smaak af te stemmen is. Dankzij het 13,2 kWh accupakket kan de auto volgens de WLTP-cyclus tot 50 kilometer volledig elektrisch rijden met een topsnelheid van 135 km/u. Het opladen duurt via een normaal stopcontact 4 uur. Bij een laadpaal met 11 kW duurt het 1 uur en drie kwartier.
Vanaf 58.360 euro
Het uiterlijk van de E-Tense-variant verschilt nauwelijks van de reguliere DS 7 Crossback, afgezien van speciale 18-inch velgen en aparte logo’s. Wel staat de achterbank 20 mm hoger om plaats te bieden aan het accupakket. De DS 7 Crossback E-Tense is leverbaar vanaf 58.360 euro.
320 km actieradius
Het grootste nieuws is misschien wel de nieuwe DS 3 Crossback E-Tense. Die is uitgerust met een elektrische aandrijflijn die later ook geleverd wordt in de nieuwe generatie Peugeot 208 en Opel Corsa.
De elektromotor produceert 100 kW (136 pk) en 260 Nm koppel. Daarmee is de E-Tense in staat om in 8,7 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. De actieradius bedraagt volgens de WLTP-cyclus maximaal 320 kilometer op één acculading.
LEES OOK: Autotest – eerste indruk DS 3 Crossback E-Tense
Geschikt voor snelladen
Om het gewicht van de elektrische aandrijflijn te compenseren, schaafde DS Automobiles in totaal 50 kg van andere onderdelen af. Het gehele accupakket is in de bodem van de auto verwerkt. Het opladen van het 50 kWh lithium-ion accupakket aan een regulier stopcontact duurt 16 uur.
Bij een laadpaal (11 kW) ben je minimaal 5 uur en 1 kwartier kwijt en bij een snellaadstation duurt het 30 minuten om het accupakket tot 80% op te laden. Via zogenaamde Active Cooling wordt het accupakket tijdens het opladen beschermd.
Vanaf 43.190 euro
Ook het uiterlijk van de DS 3 Crossback E-Tense verschilt nauwelijks van een normale DS 3 Crossback. De compacte, elektrische SUV is er vanaf 43.190 euro en per direct te bestellen. Het is niet bekend wanneer beide modellen in de showroom staan.
LEES OOK: AC- en DC-laden: wat is het verschil?
Het bericht Elektrische DS 3 Crossback en DS 7 Crossback geprijsd verscheen eerst op ZERauto.nl.