80 kilometer per uur
In de plaats Hawthorne, vlakbij Los Angeles, lijkt er op het oog niets veranderd. Er staat normale huizen, langs normale straten met normale files. Zo’n 12 meter onder de grond rijdt echter een Tesla Model X door een tunnel van 1,8 kilometer lang. Met een snelheid van 80 kilometer aan boord schiet de Tesla door de tunnelbuis, terwijl inzittenden rustig gebruik maken van de wifi-verbinding aan boord. Dit ambitieuze project werd ontwikkeld door de Boring Company: het bouwbedrijf van Elon Musk. Een selecte groep gasten mocht als eerste reizen door de Dugout Loop; het alternatief van Elon Musk voor de steeds langere files.
Speciale steunwielen
Hoe werkt die tunnel dan precies? De Model X die er zijn testkilometers in maakt, is speciaal aangepast voor het rijden in de Dugout Loop. Via een speciale lift worden de auto’s naar de ingang van de tunnel gebracht. Daar parkeert de Tesla tussen rails en vervolgens ontvouwen uit de voor- en achterbumper speciale steunwielen. Die horizontale steunwielen houden de Tesla tussen de rails. Vervolgens rijdt een bestuurder met maximaal 80 km/u en met behulp van de autonome rijsystemen door de tunnel. Aan het einde van de rit klapt de Tesla zijn steunwielen weer in en wordt hij via een autolift op de openbare weg geplaatst.
Auto’s op een skateboard
Oorspronkelijk was het idee dat de auto’s op een soort skateboard door de tunnel reden. Uiteindelijk is dat idee achterwege gelaten en koos Tesla voor de uitgeklapte steunwielen. De speciale wieluitrusting van de Tesla wordt een optie die ongeveer 300 dollar (260 euro) gaat kosten. Vooralsnog is de wieluitrusting alleen geschikt voor de Model X, maar Musk wil de technologie ook beschikbaar maken voor andere auto’s. Op die manier kan elke zelfrijdende, elektrische auto met de steunwielen door de tunnel rijden. Op dit moment voldoen dus alleen de producten van Tesla aan dat criterium.
Zijn tijd ver vooruit
De vraag is dan ook voor wie de Dugout Loop precies geschikt is. Op dit moment ligt er één tunnel in Los Angeles en volgens de personen die meereden met de Model X was het een vrij omslachtig proces om erin te rijden. Een journalist van de New York Times vond de rails vrij grof afgewerkt, waardoor de rit soms oncomfortabel was. Daarnaast kun je onderweg niet stoppen of omdraaien met de auto. Of wat te denken van pech langs de weg? Op dit moment is de Dugout Loop een prachtig, ambitieus project, maar misschien zijn tijd iets te ver vooruit. Wie weet vinden we het over een paar jaar doodnormaal om autonoom door een tunnel te rijden.
Lees ook: Tesla Model 3: de langverwachte prijzen
Het bericht Elon Musk onthult de eerste Dugout Loop verscheen eerst op ZERauto.nl.