Een daktent op een elektrische auto: hoe is dat?

Gepubliceerd op: 29 augustus 2023
Steeds meer elektrische rijders zoeken naar manieren om hun auto's te gebruiken voor allerlei vakanties en avonturen. Een opkomende trend is die van de daktent, zodat je eenvoudig op bijzondere locaties kunt kamperen zonder telkens een tent te moeten opzetten en afbreken. Maar welk effect heeft die daktent op de prestaties van een elektrische auto? 

Dat onderzochten we met de Toyota bZ4X, die de VER nu rijdt. Die auto werd eerst even onder handen genomen door importeur Louwman. In Raamsdonksveer werd de Toyota voorzien van dakdragers die speciaal voor het model zijn ontworpen, zodat onze daktent ook gerust plaats kon nemen op de auto. 

Duitse Eifel
Met de daktent stevig op zijn plaats begaven we ons naar de prachtige Duitse Eifel, een gebied dat bekend staat om zijn weelderige groene landschappen, schilderachtige dorpjes en uitgestrekte wandelroutes. De daktent gaf ons de mogelijkheid om op verschillende locaties te kamperen, al klinkt het eenvoudiger dan het in werkelijkheid is. Ook een daktent moet je immers opbouwen (al houdt dat niet meer in dan de tent omklappen en de gordijnen te openen), en dus moet je 'm ook telkens afbouwen als je even met de auto weg wilt. 


Interessant is natuurlijk het verbruik van de Toyota bZ4X, een auto in het segment van de Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6. Een forse auto dus, die net geen 1900 kg weegt. Voor een auto van dat formaat realiseren we in Nederland, en dus zonder daktent, een verbruik dat rond de 15,5 kWh per 100 km schommelt. Heel netjes, al zijn de omstandigheden momenteel ook optimaal voor de auto.

Verbruik elektrische auto met daktent
Tijdens onze reis mét daktent steeg het verbruik van de elektrische auto naar slechts 16,5 kWh per 100 km. Een toename van nog geen 7 procent, dus! Daarmee is het verschil in verbruik vele malen lager dan in het geval van bijvoorbeeld een vouwwagen. Zoals het AD deze zomer onderzocht, moet je bij een vouwwagen rekening houden met een stijging van zo'n 25 procent. Een reden daarvoor is dat een vouwwagen ook rolweerstand creëert, terwijl een daktent eigenlijk vooral invloed heeft op de luchtweerstand. Het gewicht van 45 kilogram heeft nauwelijks effect, temeer omdat het effect van gewicht bij een rijdende auto sowieso gering is. 

Nu we het toch over gewichten hebben: kun je eigenlijk wel een daktent op je auto plaatsen? Mensen zijn vaak bang dat de maximale daklast overschreden wordt, en dat de auto niet is gemaakt voor twee slapende mensen op het dak. Dat is juist wel zo. Een auto moet - in het geval van een crash - in staat zijn om z'n eigen gewicht op te kunnen vangen zonder dat de inzittenden ernstig gewond raken. De dakconstructie van een auto is dus heel erg sterk. Je kunt dus met gemak enkele honderden kilo's op je auto kwijt. 

Daklast in combinatie met een daktent
De maximale daklast van een auto heeft betrekking op de rijdende situatie. Als je gewicht op je auto plaatst, heeft dat een invloed op de rij-eigenschappen, en op bijvoorbeeld het vermogen van de remmen. Auto's hebben zodoende een maximale daklast. In het geval van de Toyota bZ4X bedraagt die maximale daklast 75 kilogram. En omdat onze daktent niet meer dan 50 kilogram weegt, kan die met gemak plaatsnemen op het dak van de Toyota. Het advies is dan wel om rustig te rijden, en liever niet sneller dan 100 km/h te gaan. 

Meer weten over dakbelasting bij auto's, lees dan verder via deze link