De wereldwijde verkoop van elektrische auto's staat eind november 2025 op 18,5 miljoen EV's. Dat is 21% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt het Italiaanse EV-platform Vaielettrico. Alleen al in november zijn in de wereld twee miljoen EV's op kenteken gegaan, een bevestiging dat op mondiaal niveau de vraag naar elektrische auto's stijgt. Toch zijn er grote verschillen tussen verschillende continenten. In veel Europese landen worden felgroene cijfers voor de verkoop van elektrische auto's geschreven, maar recente beleidswijzigingen in de Verenigde Staten maken het de EV daar niet gemakkelijker. Een analyse van de wereldwijde opmars van de elektrische auto.
Het Italiaanse EV-platform Vaielettrico haalt zijn data van Benchmark Mineral Intelligence, een onderzoeksbureau uit Londen dat gespecialiseerd is in research binnen de logistieke keten van EV's en batterijen. De wereldwijd toenemende populariteit van EV's is te danken aan betere incentive-regelingen vanuit overheden, een meer omvangrijke beschikbaarheid van EV's in alle segmenten van de markt, een op veel continenten snel verbeterende laadinfrastructuur en bewust politiek beleid om mobiliteit, industrie en samenleving duurzamer te maken. Daarentegen vormen de recente beleidskeuzes van de Verenigde Staten een bedreiging voor de mondiale opmars van EV's en ook de Chinese EV-thuismarkt koelt snel af.
Europa versnelt dankzij stimuleringsmaatregelen
Ondanks het terugdraaien van het verbod op de verkoop van nieuwe brandstofauto's per 2035 is Europa één van de kartrekkers van de mondiale groei van elektrische auto's. Automerken zoals Renault Group en BMW hebben al langere tijd een voorsprong in de ontwikkeling én verkoop van elektrische auto's, maar dit jaar hebben ook Volkswagen en Mercedes-Benz dankzij de jongste Duitse EV-stimuleringsmaatregelen, een inhaalslag in EV-verkopen gemaakt. De nieuwe elektrische Mercedes Benz CLA is daarbij een benchmark qua techniek en actieradius, die productverbetering biedt perspectief voor de managers van Das Haus.
In november groeide de Europese EV-markt met maar liefst 35% en in totaal werden er dit jaar in Europa al 3.800.000 elektrische auto's geregistreerd. Scherpe aanbiedingen van bijvoorbeeld de Peugeot e-208, de Citroën ë-C3, de Renault 5 E-Tech electric en de Volkswagen ID.3 stuwen de EV-verkoop in felgroene cijfers. Ook BMW verkocht nog nooit zoveel elektrische auto's, ondanks de tegenwind in de VS en China.
Positieve kentering in Frankrijk
Het zijn vooral de signalen vanuit belangrijke autolanden als Frankrijk en Italië die positieve vooruitzichten voor de EV-verkoop blijven geven. Waar deze Zuid-Europese markten tot recent een fragiele EV-performance lieten zien, is hier de verkoop van BEV's in 2025 versneld. Belangrijke spelers bij deze kentering zijn de Renault 5 E-Tech electric, de Renault Scénic en in Italië de Fiat Grande Panda E. Ook staan de elektrische modellen van Jeep, de Avenger full electric en de Compass full electric in de Italiaanse EV top 5. In Frankrijk werden in november 1% meer elektrische auto's dan in dezelfde periode vorig jaar op kenteken gezet. Daarbij is de fabriek van de Renault 5 E-Tech electric recent ook een nachtshift gaan draaien om de vraag naar deze elektrische retro-auto aan te kunnen. Vorig jaar werd de EV-verkoop in Frankrijk nog geremd door de afbouw van EV-stimuleringsmaatregelen, wilde het met de verdere opmars van de EV niet zo vlotten, maar dit jaar profiteert de Franse markt van het sociale lease programma waarbij lage inkomens door de regering geholpen worden om elektrisch te gaan rijden. Maatregelen die vooral de compacte Franse EV's helpen.
Record EV-maand Italië
In Italië, tot voor kort een markt waar elektrisch rijden nog niet hoog op de agenda stond, werden in november 15.131 volledig elektrische auto's verkocht. Dat is een recordhoeveelheid voor één maand en een groei van 131% ten opzichte van 2024, voornamelijk gepusht door de nieuwe overheidsstimulering waardoor Italianen tot €11.000 subsidie op een B-segment EV kunnen krijgen. Voorwaarde is dat Italianen een fossiele auto inruilen, waardoor Italië met het door de regering van Giorgia Meloni ter beschikking gestelde budget bijna 40.000 fossiele auto's kan vervangen door volledig elektrische voertuigen. De Romeinse politici zien EV-stimuleringsmaatregelen als een noodzakelijk instrument om de vraag naar volledig elektrische auto's te ontsluiten. Ook wordt er hard gewerkt aan de laadinfrastructuur. De meeste laadpalen staan momenteel in Rome (5.881), gevolgd door Milaan (4.970). Qua regio's is Lombardia (14.242) het meest geëlektrificeerd, maar doen ook Lazio (7.447) Piemonte (6.777) , de Veneto (6.408) en Emilia-Romagna (5489) volop mee. Dit jaar alleen al zijn er ruim 82.000 elektrische auto's in il bel paese geregistreerd, daar staan 70.272 laadpalen tegenover waarvan 6,9% snelladers van 150 kW of meer.
Verenigd Koninkrijk
Ondanks de mondiale groei van EV's op de weg zijn er nog altijd aandachtspunten. In het Verenigd Koninkrijk moet meer moeite gedaan worden om consumenten aan de elektrische auto te krijgen. Daarom heeft de regering de lijst met elektrische auto's die in aanmerking komen voor £3.750 subsidie uitgebreid. Engelsen krijgen nu ook support bij aanschaf van auto's die lokaal geproduceerd worden zoals de Nissan Leaf, Mini Coutryman, Renault 4 en 5 E-Tech electric en de Alpine A290. Een strategische zet waarmee de Britse regering de lokale industrie ook wil helpen. Ook de laadinfrastructuur in Groot-Brittanië vraagt nog aandacht.
VS draait EV-stimulering terug
De Verenigde Staten van Amerika laten een heel ander geluid horen. De federale steun voor EV's is per 30 september beëindigd en dat leidt tot een EV-verkoopdaling van 1% in november. Nieuwe regeringsmaatregelen zijn gericht op de ICE-modellen en verkleinen zo de noodzaak om in elektrische auto's te investeren.
Koppositie China onder druk
Hoewel China met 11,6 miljoen verkochte elektrische auto's nog altijd de eerste EV-markt van de wereld is, loopt de voorsprong van de Chinezen nu snel terug. Een economische groei die teruggevallen is tot slechts een paar procent doet de vraag naar elektrische auto's afkoelen. Chinese automerken zoals Li Auto, BYD en Nio zien dit aan hun cijfers. Ook het ambitieuze Xpeng merkt steeds meer dat de groei wel uit de thuismarkt is. In November groeide de Chinese EV-markt, met steeds meer nieuwe automerken als speler, nog 3%, dat is ongeveer gelijk aan de economische groei die er voor 2025 wordt verwacht. Begin 2025 was de groei van de elektrische automarkt in het Aziatische land nog 19%. Het resultaat van de afkoeling is dat steeds meer Chinese merken hun EV-productie exporteren. Zo heeft BYD met 131.000 geëxporteerde voertuigen een nieuw maandrecord gerealiseerd.