Inloggen
Lid worden
EV Helpdesk
Dit zijn wij
Terug
Standpunten
Lees hier onze standpunten
Wie zijn wij?
Steun ons
Vriend van VER
Standpunten / VER vindt
De stem van de elektrische rijder
Lobby agenda
De stem van de elektrische rijder
Position paper
De bijdrage van de Vereniging Elektrische Rijders
Algemene Ledenvergadering
Word lid
Toegang to onafhankelijke en juiste informatie
Onbeperkt toegang tot de EV Helpdesk
Gratis boekje feiten en fabels
Toegang en korting EVenementen
Toegang to de grootste onafhankelijke EV Showroom van Nederland
Word actief op de hoogte gehouden van relevante ontwikkelingen voor EV
Beinvloeding van lokale, regionale, landelijke en internationale politiek
Bekijk de lidmaatschappen
Dit doen wij
Terug
Onderzoeken
Wij doen onderzoek voor de elektrische rijders
Vereniging van Eigenaren
Alles wat je moet weten over VvE
Agenda
Bekijk onze agenda
Ledenvoordeel
Lobby
Nationale EV Helpdesk
EV voor Groentjes
Feiten en fabels
Global EV Alliance
Het Nationaal Laadonderzoek 2024
Het Nationale EV en berijdersonderzoek 2024
Het Mystery Shopper onderzoek 2022
Opgeven als Mystery shopper
De betrouwbaarheid van onafhankelijke batterijtesten (2024)
Aankomende evenementen
12
jul
Ontdek Elektrisch: Amstelveen 12 juli
Stadsplein
23
aug
Ontdek Elektrisch: Roermond 23 augustus
Munsterplein
30
aug
Ontdek Elektrisch: Enschede 30 augustus
Oude Markt
Bekijk de aankomende evenementen
Nieuws & Agenda
Terug
Nieuws
Updates over elektrisch rijden
Agenda
Bekijk hier alle evenementen
Laatste nieuws
Elektrisch de wijde wereld in? De Kia EV9 GT is er voor gemaakt!
10 juli 2025
Lancia’s Rinascimento Elettrico
09 juli 2025
Alpine maakt de rallysport elektrisch
09 juli 2025
Al het nieuws bekijken
Aankomende evenementen
12
jul
Ontdek Elektrisch: Amstelveen 12 juli
Stadsplein
23
aug
Ontdek Elektrisch: Roermond 23 augustus
Munsterplein
30
aug
Ontdek Elektrisch: Enschede 30 augustus
Oude Markt
Bekijk de aankomende evenementen
Sturen bij je buren
Terug
Sturen bij je buren
De grootste onafhankelijke EV showroom van Nederland
Proefrijden
Meld je aan
Community
Terug
Partners
Laadpas top 10
Laadpaal top 10
EV Database
Global EV Alliance
Gouden Stekker
Winnaars van de Gouden Stekker
Word VER Ambassadeur
VER ambassadeurs aan het woord
Lees hier hun achtergrond, ervaringen en beweegreden
EV voor kids
Word VER Ambassadeur
EV Panel
Sturen bij je buren
Nationaal/regionaal
Bekijk de lidmaatschappen
Facebook groep
In deze groep kun je ervaringen, problemen, ideeën, wensen, tips en andere zaken rondom elektrische voertuigen delen met de andere leden.
bezoek onze FB groep
Auto's, palen en passen
Terug
Auto's
Alles wat je moet weten over elektrische auto's
Palen
Informatie over laadpalen en vergelijksite
Passen
Vergelijk de verschillende laadpassen in zowel binnen- als buitenland
Bidirectioneel laden
Alles over V2X, V2G, V2H, V2L en meer
Sturen bij je buren
De grootste onafhankelijke EV showroom van Nederland
Bekijk hier alle elektrische auto's
Elektrische voertuigen database
Bekijk hier alle laadpassen
Onafhankelijke vergelijkingssite voor laadpassen
Contact
Nieuw: Ledenvoordeel!
Inloggen
Home
Nieuws
Het accupakket van dit voertuig weegt 8 ton!
Het accupakket van dit voertuig weegt 8 ton!
Gepubliceerd op:
31 juli 2019
Grootste EV ter wereld
De eDumper is een product van het Zwitserse bedrijf eMining. Dat ontwikkelt elektrische aandrijflijnen voor voertuigen die 100.000 tot 200.000 kilogram wegen. eMining ontwikkelt zelf geen voertuigen, maar voorziet bestaande kiepwagens van een elektrische aandrijflijn. De eDumper is het eerste prototype.
111.000 kilogram
Over de elektromotoren is weinig bekend, maar reken erop dat ze over serieus vermogen beschikken. Ze drijven namelijk niet alleen de wielen aan, maar ook de hydraulische pompen en koelsystemen. Voor de voeding zorgt een 700 kWh sterk accupakket dat alleen al 8.000 kilogram weegt. Dat valt in het niets bij het totaalgewicht van deze mastodont. Dat bedraagt 111.000 kilogram.
Kinetische remenergie
De actieradius is geheel afhankelijk van de (werk)omstandigheden. De eDumper is ontwikkeld om grondstoffen uit hooggelegen mijnen naar lagere gelegen distributiecentra te vervoeren. Tijdens de afdaling wordt kinetische remenergie teruggewonnen. In totaal kan de eDumper 65 ton aan grondstoffen vervoeren.
850 kW laden
Om het accupakket op te laden dient er een 100 kW sterk laadpunt aanwezig te zijn. Daarmee is het accupakket binnen tien uur volledig op te laden. De eDumper is – afhankelijk van de klantwensen – ook geschikt voor een 850 kW laadpunt.
Bespaart 72.493 liter diesel
Is dit reusachtige voertuig dan echt zo efficiënt? Wanneer de eDumper onbeladen rondrijdt, produceert de aandrijflijn meer energie dan er nodig is. Die overtollige energie wordt vervolgens teruggeleverd aan het netwerk. Tijdens zijn levenscyclus bespaart de eDumper meer dan 190 ton CO2 en 72.493 liter diesel. Het duurt twaalf maanden om een conventionele kiepwagen om te bouwen naar een eDumper. De prijzen zijn niet bekend.
Het bericht
Het accupakket van dit voertuig weegt 8 ton!
verscheen eerst op
ZERauto.nl
.
Lees ook
Elektrisch de wijde wereld in? De Kia EV9 GT is er voor gemaakt!
10 juli 2025
Lancia’s Rinascimento Elettrico
09 juli 2025
Alpine maakt de rallysport elektrisch
09 juli 2025