Mateloos populair zijn de grote SUV's. Niet alleen om er de Schotse hooglanden mee in te gaan, maar veel vaker nog bij mensen die gewoon in de stad wonen en enthousiast worden van het robuuste voorkomen, het stevige design en het ongekende comfort dat deze grote auto's bieden. Ook voor gezinnen met kinderen zijn grote SUV's interessant, al is het alleen maar vanwege de derde zitrij die ze vaak hebben. Nu grote SUV's steeds vaker elektrisch zijn, vallen de nadelen die deze auto's lange tijd hadden ook weg. Een mooi moment voor een kennismaking met de Hyundai Ioniq 9. De grote én volledig elektrische SUV uit Hyundai's smart Ioniq-family vol toekomstgericht design, luxe, comfort en vooral heel innovatieve technologie.
Niet elektrisch aangedreven Sport Utility Vehicles hebben een groot probleem: ze rijden op veel fossiele brandstof en zijn daarom heel duur in energiekosten. Het gevolg is dat steden de grote SUV's vaak liever kwijt dan rijk zijn, het imago van de grote SUV onder druk kwam te staan. De Koreaanse én Chinese merken zijn echter in dat gat in de markt gestapt en ontwikkelen nu lijvige SUV's die volledig elektrisch zijn en daarom geen uitstoot hebben tijdens het rijden. Zo is het belangrijkste nadeel van de grote SUV opgelost en bovendien is op stroom rijden een stuk goedkoper dan op benzine. Met de elektrificatie krijgt de populariteit van dit genre dankzij auto's als de Kia EV9, de Xpeng G9, de Nio EL6 en natuurlijk de Hyundai Ioniq 9 een nieuwe impuls. Ook omdat dit segment nog altijd een ideale auto is voor grote gezinnen die erop uit willen trekken. Recent is de Hyundai Ioniq 9 op de markt gekomen, een auto die op concernniveau technische verwantschap heeft met de Kia EV6, maar in design en beleving bewust een andere afslag neemt.
Vloeiende lijnen
Als je met de Hyundai Ioniq 9 komt aanrijden, kom je ook echt met een auto. De SUV heeft een futuristische en hoogwaardige uitstraling met aerodynamische lijnen die naar achter toe weer iets naar elkaar toelopen. Dat heeft Hyundai voor de stroomlijn en daarmee het energieverbruik gedaan, het merk heeft daarbij ook de bodemplaat van de Ioniq 9 rijwindvriendelijk gemaakt. Het geheel levert een elegante maar forse SUV op. Zeeën van ruimte op de achterbank en zelfs op de derde zitrij houd je het als volwassene nog even uit. Kinderen zitten daar helemaal achterin ook nog royaal. Met die derde zitrij opgesteld, houd je daarnaast voldoende bagageruimte voor een paar tassen over. Heb je meer bagageruimte nodig dan zakken de achterste stoelen met één druk op de knop automatisch in de vloer. Je kunt sowieso spelen met de configuraties in de Ioniq 9. Zeven, zes, vijf zitplaatsen, het is allemaal mogelijk en de relaxation seats op de voorste rij (met 3-voudige massagefunctie) kunnen ook nog draaien.
"De Ioniq 9 toont in alles imposant, met name als je de SUV van voren aanschouwt of en profil bekijkt. Vloeiende lijnen, moderne uitstraling die welvaart uitstralen. Vergeet daarom de benzine-slurpende (zogenaamde) premium SUV's, want deze Ioniq 9 voegt aan premium ook innovatieve technologie toe en kan zich qua afwerking en kwaliteit beslist meten met soortgelijke modellen uit het topsegment".
De Ioniq 9 laadt ultrasnel tot een maximum van 350 kW. Dat betekent dat, zodra de snellader dit tempo kan bijhouden, de auto van 10% tot 80% in 24 minuten bijlaadt. 's Avond laat bij FastNed was de Ioniq 9 in elk geval in rap tempo bijgeladen, zo zagen we tijdens de testperiode. Heb je een langzamere lader van bijvoorbeeld 50 kW, dan heeft de Ioniq een uur en 49 minuten nodig om van 10% tot 80% te laden. Wisselstroom laden AC van 0% tot 10% gaat de nacht over en duurt 10 uur, de Ioniq 9 heeft immers een relatief grote accu.
Energieverbruik
De aerodynamica van de Ioniq 9 merk je ook aan het energieverbruik. Voor zo'n lel van een auto is dat namelijk helemaal niet verkeerd. Dat schommelt rond de 20 kWh per 100km in het dagelijkse verkeer van stad, een stukje binnendoor, gevolgd door een snelwegtraject. Als je je best doet en de instellingen van regeneratief remmen optimaal instelt zakt het energieverbruik verder. Opvallend tijdens onze testperiode was dat de Ioniq 9 ook over een langere afstand bij zo'n 130 km/u relatief energiezuinig blijft. De range blijft dan prima op peil, loopt maar een beetje terug en het energieverbruik blijft dus heel aardig binnen de perken. Dat doet Hyundai bijvoorbeeld beter dan BMW, waar je op hogere snelheid ineens een forse toename van het energieverbruik waarneemt, terwijl elektrische BMW's op meer gangbare snelheden juist wel efficiënt met de stroom omgaan.
RWD 20 km extra bereik
De Ioniq 9 heeft met 110,3 kWh een forse accu, waardoor een praktijkbereik van 500+ kilometer geen enkel probleem is. Ga je heel optimaal rijden komt de beloofde 600 kilometer actieradius in beeld, na een stevige snelwegrit blijft het bereik van de AWD versie altijd nog tegen de 500 kilometer aanschurken. Dat zijn nette prestaties voor een ruim vijf strekkende meter lange auto die ook nog eens 2644 kilo weegt plus op alle vier de wielen is aangedreven. Uiteraard heeft de RWD-versie een iets groter bereik dan de vierwielaangedreven Ioniq 9. Dat scheelt WLTP gemeten ongeveer 20 kilometer in het voordeel van de RWD-versie.
Ruimte, ruimte, ruimte...
Vaak is bagageruimte bij aanschaf van een SUV ook een argument. Ook op dat punt scoort de Ioniq 9 goed en strooit deze SUV met liters. Er blijft 338 liter bagageruimte over achter de 3e zitrij, zodra je deze neerklapt ontstaat er een fors bagagedepot van 908 liter achter de 2e zitrij. Liever alles plat? Dat is er tot 2.494 liter achter de 1e zitrij beschikbaar. Genoeg om een kledingkast of slaapbank mee te vervoeren. Voorin de Ioniq 9 is bovendien ook nog een bergruimte in de frunk. Die bedraagt 88 liter voor de RWD versie en 52 liter voor de versie die op alle wielen is aangedreven. Je kunt hier mooi je laadkabel in kwijt en de frunk laat zich met het knopje linksonder in het dashboard gemakkelijk en zonder vuile vingers te maken openen.
Bijzonder royale uitrusting
Hyundai biedt drie uitrustingsniveaus. Style, Connect (Plus) en Lounge. De basisversie 'Style' is al goed aangekleed, maar op de Lounge-versie zit werkelijk alles wat je jezelf maar kunt voorstellen. Om te beginnen een 12,3 inch scherm, 6 usb-c poorten, 21 inch velgen, automatische achterklep, volautomatische klimaatregeling, fraaie ambianceverlichting, welcome lights en verlichte deurhendels, maar de Ioniq 9 heeft maar liefst negen Hyundai Smart Sense ADAS-systemen, waarvan de waarschuwingsgeluiden met het iets langer indrukken van de volumeknop op het stuur zwijgen, 5 verschillende parkeerassistentie systemen, een Bose premium-audiosysteem met 14 speakers en een geweldig geluid, Apple CarPlay/AndoidAuto, relaxation seats met nappaleder met drievoudige massagefunctie voor de bestuurder, stoelverwarming en -ventilatie, een 360 camera en nog veel meer. Mooi is ook dat je het dashboard naar keuze kunt instellen. Zo kun je bijvoorbeeld een traditionele snelheidsmeter selecteren en kleur of graphics van de cockpit aanpassen. Een heerlijke extra is ook het schuif/kanteldak (Connect Plus), dat tot hoge snelheid open en zonder resonantie gereden kan worden. Een groot pluspunt ten opzichte van fabrikanten die alleen modellen een niet te openen glazen panoramadak aanbieden.
Fijnere SUV
De Hyundai IONIQ 9 zet zo een nieuwe standaard in het segment van de grote SUV's en combineert topklasse op het gebied van elektrisch rijden met een zee aan ruimte, hoogwaardig comfort en heel slimme technologie. De auto laat ook zien dat de Koreanen ver zijn in de ontwikkeling van EV-techniek en met de '9' een technisch hoogwaardig SUV op de markt brengen. Het topmodel van de Ioniq-serie is leverbaar vanaf €67.995, in de absolute topversie Lounge 7-zits loopt dit op tot €81.495. Dat is een hoop geld, maar nog altijd een stuk goedkoper dan technisch minder geavanceerde SUV's van traditionele premium-merken. Je hoeft bij de Ioniq 9 daarvoor niets in te leveren, want dit lijvige doch sierlijke voertuig laadt pijlsnel, heeft een efficiënt energieverbruik, beschikt over een 800 volt basis en heeft tot maar liefst 620 kilometer WLTP-bereik. Mooie cijfers, in een imposante en royaal uitgeruste verpakking. Onder aan de streep is de Ioniq 9 zo een heerlijke reisauto voor grote gezinnen of zakelijke gezelschappen. Een innovatieve machine, die de brandstof slurpende SUV van welleer volstrekt overbodig maakt. In alles is de Hyundai Ioniq 9 de fijnere SUV. Concurrenten vindt de Ioniq 9 dan ook vooral bij de technisch verwante Kia EV9, de nog iets sneller ladende XPENG G9 en de Nio EL6 waarbij je de accu snel kunt omwisselen.