IAA 2019: de compacte elektrische auto is niet meer te stuiten

Gepubliceerd op: 10 september 2019

Volkswagen ID.3

De absolute showstopper in Frankfurt is de Volkswagen ID.3: het eerste lid van de zogenoemde ID.-familie. Onder dat label presenteert Volkswagen de komende jaren diverse elektrische modellen. De ID.3 is met drie accupakketten verkrijgbaar, waar je respectievelijk 330, 420 of 550 kilometer ver mee komt. De eerste exemplaren verwachten we medio 2020 in de Nederlandse showrooms. Op de Nederlandse prijzen moet je nog even wachten. In Duitsland kost de Volkswagen ID.3 minder dan 30.000 euro. Lees ook: Eerste volledig nieuwe elektrische Volkswagen

Opel Corsa-e

Bij Opel staat alles in het teken van de nieuwe Corsa en diens geëlektrificeerde broertje: de Corsa-e. Voor de aandrijving zorgt een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor en een 50 kWh accupakket. De actieradius bedraagt volgens de WLTP-cyclus 330 kilometer. In het tweede kwartaal van 2020 start de levering. De Corsa-e is er vanaf 30.999 euro. Deze auto kan zich ontpoppen tot een geduchte speler in het compacte elektrische segment. Lees ook: Maakt de Corsa-e elektrisch rijden bereikbaar? 

Honda e

Honda trekt op de IAA in Frankfurt het doek van de e. Zoals verwacht wijkt de productieversie nauwelijks af van de prototypes die Honda eerder toonde. Onder het retro-uiterlijk schuilen een aantal innovatieve technologieën. Zo bestaat het dashboard bijna volledig uit touchscreens en zijn er standaard digitale buitenspiegels gemonteerd. Honda meldt trots dat er al meer dan 40.000 geïnteresseerden zich hebben ingeschreven. De eerste exemplaren verschijnen in de zomer van 2020 op de weg. In Duitsland kost de Honda e 29.470 euro. De Nederlandse prijzen volgen begin 2020. Lees ook: Zo staat deze elektrische Honda straks in de showroom 

Mini Cooper SE

De Honda e is niet de enige rétro elektrische auto in Frankfurt. Mini toont namelijk de nieuwe Mini Cooper SE. Die verschijnt maart 2020 in de Nederlandse showrooms. Prijzen beginnen bij 34.900 euro of 499 euro per maand (zakelijk of privé lease). De elektromotor produceert 135 kW (184 pk) en 270 Nm koppel. De actieradius bedraagt 200 tot 250 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Lees ook: Elektrische Mini Electric: alle details, inclusief vanafprijs 

Renault Zoe

Renault is één van de weinige Franse merken die zijn gezicht laat zien in Frankfurt. Één van de belangrijkste auto’s op de stand is de vernieuwde Zoe. Het uiterlijk, de veiligheidstechnologieën en de aandrijflijn zijn volledig aangepast. De vernieuwde Zoe rijdt voortaan 390 kilometer op één acculading (WLTP). De Zoe concurreert met de eveneens nieuwe Peugeot e-208 en Opel Corsa e. Nog dit jaar mogen we de elektrische Renault in de showroom verwachten. Lees ook: Video: alle hoogtepunten nieuwe Renault Zoe (2020) 

Skoda Citigo iV

Ook het compacte A-segment ontkomt niet aan de elektrische revolutie. De drieling Citigo, Up en Mii is voortaan met een elektrische aandrijflijn verkrijgbaar. Afgezien van een nieuwe neus met dichte grille is de Citigo e iV gelijk aan de reguliere Citigo. Het accupakket is onder de achterbank verstopt waardoor je nauwelijks binnenruimte verliest. De actieradius bedraagt 265 kilometer. De Citigo e iV is vanaf januari 2020 te bestellen. Lees ook: Skoda Citigo iV (2020): de eerste indrukken 

Smart EQ Fortwo & EQ Forfour

Smart grijpt de IAA aan om de gefacelifte EQ Fortwo en EQ Forfour te tonen. Smart verkoopt sinds 2019 alleen elektrische auto’s. Beide modellen kregen een opgefrist uiterlijk en vernieuwd infotainmentsysteem. De Fortwo en Forfour worden aangedreven door een 60 kW sterke elektromotor. De actieradius bedraagt ongeveer 130 kilometer. Van de EQ Fortwo is er ook een cabrioletvariant verkrijgbaar. Het is de kleinste elektrische cabriolet die je kunt kopen. De prijzen worden op een later moment bekendgemaakt. Lees ook: Dit is er nieuw aan de opgefriste Smart Fortwo en Forfour
     
Het bericht IAA 2019: de compacte elektrische auto is niet meer te stuiten verscheen eerst op ZERauto.nl.