Arjan Weckseler van BYD Eindhoven: ‘BYD maakt mensen nieuwsgierig naar elektrisch rijden’

Gepubliceerd op: 02 september 2025

 

Het gaat het Chinese automerk BYD voor de wind. Inmiddels zet BYD jaarlijks meer elektrische auto’s op de weg dan concurrent Tesla en de Europese verkopen verdrievoudigden in juli. Ook in Nederland behoort Build Your Dreams tot de meest succesvolle Chinese automerken en verkoopt het inmiddels aantallen waarvan de meeste andere Chinese autofabrikanten alleen maar kunnen dromen. Wat is toch het geheim achter BYD en waarom lukt het dit merk zo goed om Nederlanders de overstap naar elektrisch rijden te laten maken? Om daar achter te komen gaan we op bezoek bij Arjan Weckseler vestigingsmanager van Louwman BYD Eindhoven. Op de werkvloer bevindt zich immers het geheim van het succes.

 

Hospitality als speerpunt

Weckseler is graag op die werkvloer, want hij heeft een achtergrond in de betere horeca. Gastheerschap is hem dus niet vreemd en hij was, naar eigen zeggen, tot zijn start bij de Eindhovense vestiging van BYD beslist geen automotive man. Zijn eerste auto was een Peugeot 205 Rallye en zijn huidige BYD Seal Design bevalt zo goed dat hij ondanks zijn blijvende zwak voor die speciale 205 niet meer terug wil naar een auto op fossiele brandstof. Daarmee heeft hij toch wel iets met auto’s, maar vanwege zijn horeca-achtergrond is hospitality nog altijd wel een belangrijk speerpunt in zijn werk. “Mensen moeten zich hier welkom voelen en ik wil echt meer gastvrijheid in de autobranche brengen. Uiteindelijk draait het om een waanzinnige klantbeleving, die zorgt ervoor dat mensen doorpakken op elektrisch rijden of juist terugkomen voor een nieuwe EV,” zo benadrukt de bevlogen vestigingsmanager.

 

“Mensen moeten zich bij BYD welkom voelen. Ik wil daarom meer gastvrijheid in de autobranche brengen, want uiteindelijk draait het om een waanzinnige klantbeleving die ervoor zorgt dat mensen doorpakken op elektrisch rijden of juist terugkomen voor een nieuwe EV.” 

Vertrouwen in het merk geven

De loop naar de BYD-showroom zit er de laatste tijd heel goed in. Consumenten die bij Louwman BYD binnenkomen, blijken een gezonde nieuwsgierigheid naar het nog jonge merk te hebben. Een flink deel van de bezoekers die bij de showroom komen aanwaaien blijkt nog niet elektrisch te rijden. “Natuurlijk komen er ook ervaren EV-rijders bij onze modellen kijken. Zij hebben bijvoorbeeld over de Seal en zijn efficiënte energieverbruik gelezen, willen die auto als onderdeel van het oriëntatieproces voor de volgende elektrische auto zien en vooral ook proberen. Maar over het algemeen zien we ook veel mensen de showroom in komen die de overstap naar elektrisch rijden willen gaan maken en gewoon erg nieuwsgierig naar het merk BYD zijn. Uiteindelijk komt er een mooie mix van klanten binnen en dan is het onze taak om ze vertrouwen te geven, merkbeleving te laten opsnuiven en te informeren over elektrisch rijden”, zo voegt Arjan Weckseler toe.

 

Productie in eigen huis

De marketingboodschap waarin het merk laat zien een leidende rol te hebben in de ontwikkeling van batterijsystemen en EV-techniek doet z’n werk goed. Het verhaal van BYD als toonaangevende producent van batterijtechniek begint bij de Nederlandse consument te beklijven. BYD investeert veel in techniek en bouwt haar auto’s bijna geheel in huis. Weckseler beaamt dit en ziet dit als een groot voordeel. “BYD maakt het verschil door alles zelf te produceren. Van batterijen tot halfgeleiders, alles wordt in de eigen fabrieken geproduceerd. Eigenlijk komen alleen het glas en de banden vanuit externe leveranciers”, zo benadrukt de vestigingsmanager. “In eigen huis alles produceren biedt veel voordelen. Zo houdt BYD grip op de kwaliteit en de kosten blijven laag. Dat zorgt er weer voor dat de BYD modellen tegen scherpe prijzen aangeboden kunnen worden”.

 

Drempel verlagen

Mensen die zich aan het oriënteren zijn op een nieuwe elektrische auto komen vooral bij BYD kijken vanwege de ijzersterke reputatie die het merk heeft op het gebied van batterijtechniek. Daarnaast zijn de BYD-modellen ondanks de relatief lage prijs veilig, compleet uitgerust, zo duurzaam mogelijk gebouwd en beschikken ze over een meer dan uitstekende actieradius. “Deze combinatie van factoren vormt een belangrijke reden waarom mensen die de stap naar elektrisch rijden willen maken juist naar BYD komen. Onze auto’s beschikken over een rijke uitrusting, hebben een technisch zeer geavanceerde batterijtechniek en zijn ook nog eens concurrerend geprijsd. Dat maakt ze bereikbaar voor een relatief grote groep consumenten en verlaagt de drempel om elektrisch te gaan rijden.”

 

“De combinatie van ijzersterke batterijtechniek, veiligheid, complete uitrusting, zo duurzaam mogelijk gebouwd én een meer dan uitstekende actieradius vormt een belangrijke reden waarom mensen met BYD de stap naar elektrisch rijden willen maken.”

 

Vehicle to load

Naast de geavanceerde batterijen en goede value for money liggen er meer redenen ten grondslag aan de snelle opkomst van BYD. Zo biedt het merk een breed modellengamma en ziet het design van de auto’s er voor veel klanten goed uit.  Maar er is meer dat BYD voor de Nederlandse consument aantrekkelijk maakt zo weet Weckseler uit zijn praktijk ervaring.  “De wegligging vaak met achterwielaandrijving van de auto’s is ook goed, daarnaast doen gadgets zoals de karaoke functie en het draaiende multimedia scherm het gewoon goed. Vehicle to Load (V2L) functionaliteit, NFC-technologie (over the air) en de BYD-app voegen ook veel toe. Zeker nu er in de media steeds vaker over vehicle to load gesproken wordt, is dat voor geïnteresseerden in een nieuwe elektrische auto een belangrijke functionaliteit, zo benadrukt de vestigingsmanager.

 

 

Europese fabriek

De snelle opkomst van BYD lijkt nog lang niet ten einde. Het merk maakt ook voor de productie de stap naar Europa en investeert in een fabriek in Hongarije. Ook wordt er onderzocht of er ook in Turkije geproduceerd kan gaan worden. Europese productie helpt ook bij de marktbewerking. Zo komt BYD ook steeds beter bij leasemaatschappijen, overheden en MKB-bedrijven binnen weet Arjan Weckseler. “Deze groep klanten ziet dat BYD een lage total cost of ownership (TCO) combineert met een hoge kwaliteit en geavanceerde EV-techniek. Zo schuiven we bijvoorbeeld steeds vaker aan bij aanbestedingen,” zo vult Weckseler aan.

 

Stad van tech en design

Tech en designstad Eindhoven is ook een aantrekkelijke vestigingsplaats voor een jong en innovatief automerk. Weckseler merkt dat ook dagelijks in de showroom. “Eindhoven is een heel vooruitstrevende regio. Mensen hier zijn gewend aan innovatie, dankzij de automotive campus, de hightech-bedrijven en natuurlijk Dutch Design Week. Dat merk je direct in de showroom, want bezoekers hebben bij binnenkomst vaak al interesse in nieuwe technologie, zijn nieuwsgierig naar het merk BYD en stellen inhoudelijke vragen over bijvoorbeeld batterijtechniek, software-updates of laadinfrastructuur,“ zo weet Weckseler te vertellen. Wel komt er voor de BYD-vestiging steeds meer concurrentie in de Eindhovense regio. Inmiddels is om de hoek een ander Chinees smart EV-merk Xpeng gevestigd en klopt ook het eveneens Chinese Omoda Jaecoo in de Brabantse regio aan de deur. Het maakt de vestigingsmanager niet nerveus. “Wij geloven in BYD als technologisch product en concurrentie houdt ons alleen maar scherp”. De succesvolle opmars van BYD lijkt zo nog niet ten einde. In Eindhoven, maar vast ook daarbuiten.