EV is KEY: interview met Ellen Hiep, bestuurslid VER

Gepubliceerd op: 24 november 2025

 

We zijn aangekomen in de laatste twee maanden van 2025. Een goed moment om terug te kijken naar 2025 en alvast een voorschot te nemen op 2026. Hoe staat het ervoor met elektrisch rijden in Nederland? Wat gaat er goed en wat is nog nodig om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen? In een interviewreeks ' EV is KEY' kijken we met een aantal vertegenwoordigers uit de mobiliteits-, laadinfra- en autobranche naar waar we staan. Vandaag Ellen Hiep, bestuurslid van de VER en lid van de Global EV Alliance.

 

Binnen de Vereniging Elektrische Rijders (VER) houdt Ellen Hiep zich bezig met de buitenlandse contacten. In de transitie naar elektrisch rijden kunnen landen immers veel van elkaar leren. Veel Europese landen hebben bijvoorbeeld een met de VER vergelijkbare vereniging en in de transitie naar elektrisch rijden lopen zij vaak tegen dezelfde dingen aan. Ook buiten de Nederlandse vereniging houdt Ellen zich al heel wat jaren bezig met duurzame mobiliteit, is zij eigenaar van HiePRactief en weet ze als ervaren communicatieprofessional als geen ander dat communicatie in de transitie bijdraagt aan de overstap. Alleen al om die reden staat Ellen Hiep in binnen- en buitenland op het podium om bij mensen de juiste informatie over elektrisch rijden over de bühne te brengen, want misinformatie is in haar ogen nog altijd één van de belangrijkste barrières die voor elektrisch rijden worden opgeworpen.

 

"Misinformatie brengt aarzeling en vertraging. Niet alleen bij automobilisten, maar ook bij overheden en fabrikanten. Het is niet de techniek dat het grootste obstakel voor de adoptie is, maar het zijn de hardnekkige mythes over elektrisch rijden."

 

Vertraging

Als bestuurder van de 21.000 leden tellende VER en lid van de stuurgroep van de Global EV Alliance, waarin meer dan 70 verenigingen uit 40 landen rond het thema elektrisch rijden zijn verenigd, verkondigt Hiep op internationale podia de voordelen van elektrisch rijden. In de afgelopen jaren heeft zij daarbij iets cruciaals geleerd: het grootste obstakel voor de adoptie van elektrische auto's is niet de technologie. Het is de misinformatie die aarzeling en vertraging brengt. Niet alleen bij automobilisten, maar ook bij overheden en fabrikanten. Met Ellen blikken we terug op 2025 en kijken we ook vast vooruit hoe correcte informatievoorziening de transitie naar elektrisch rijden in 2026 verder kan versnellen.

 

Misinformatie vertraagt transitie

Misinformatie volgt volgens Ellen Hiep een vast draaiboek. Dat ligt nog altijd klaar bij conservatieve media, fabrikanten met belang bij fossiele auto's en grote oliemaatschappijen. Ze verspreiden niet altijd nepnieuws maar vertroebelen informatie, vergroten nadelen uit en blijven vragen stellen. Daardoor weten consumenten niet meer wat te geloven. De strategie van EV-critici is vaak subtiel: niet liegen, maar genoeg twijfel zaaien zodat automobilisten hun vertrouwen verliezen en de overstap uitstellen. "Vaak trekken critici de veiligheid van de accu in twijfel, vergroten ze eventuele zorgen over de actieradius uit en suggereren ze negatieve effecten van accugrondstoffen. Elke vertraagde aankoop stelt de transitie verder uit en houdt fossiele partijen langer in het zadel". Het is om die reden dat Hiep, samen met de VER, voor EV-ambassadeurs en mensen die meer willen weten het boekje 'Feiten en Fabels' heeft gemaakt. "Zo hebben mensen die op verjaardagsfeestjes in het nauw worden gedreven altijd het juiste antwoord bij de hand. Je moet misinformatie blijven ontkrachten".

 

 

Crisis tweedehands EV-markt

Ook de tweedehandsautocrisis ontgaat het VER-bestuurslid niet. Dit jaar wordt door het ontbreken van een vangnet op de Nederlandse markt het dubbele aantal van gebruikte EV's geëxporteerd. Ondanks dat de restwaardes van elektrische auto's weer in de lift zitten. "Heel veel Nederlandse tweedehands elektrische auto's worden nu geëxporteerd, terwijl de Nederlandse overheid eerder de aankoop van elektrische leaseauto's heeft gesubsidieerd om ons wagenpark duurzamer te maken. Dit deed de regering ook met het idee dat EV's na vijf jaar als betaalbare tweedehands auto op de particuliere markt terecht zouden komen. In plaats daarvan gaan ze na beëindiging van de leasetermijn naar het buitenland," zo verduidelijkt Ellen Hiep de situatie. Het beter managen van de tweedehands EV-markt is daarom één van de speerpunten van de VER. "Voor de val van het kabinet kregen we bijna overheidssteun voor de zogenaamde 'E-timer'-regeling om gebruikte elektrische auto's fiscaal vriendelijk een tweede leven te geven. We hadden de deal bijna rond, maar toen viel de regering en nu moeten we dit onderwerp weer oppakken zodra er een nieuw kabinet zit," aldus Hiep.

 

Een ander belangrijk thema dat de aandacht van de EV-voorvechtster heeft is V2X-technlogie. Netcongestie is een steeds omvangrijker probleem dat vooral in de grote steden speelt. Op piekmomenten wordt er teveel stroom van het net gevraagd en dreigt instabiliteit. Dankzij de V2X-technologie kan de elektrische auto echter een deel van de oplossing voor dit probleem vormen en op piekmomenten juist stroom bijleveren aan het net. Stroom die geladen is op momenten dat er weinig activiteit op het stroomnet is en er door zon of wind veel energie gewonnen wordt.

 

"We richten ons op V2X, stroom terugleveren van voertuig naar alles", zo legt Ellen uit. "Met een batterij kun je energie opslaan, die later voor je huis gebruikt kan worden of ingezet kan worden om het lokale stroomnet op piekmomenten te ontlasten. En dat is zeker in steden als Amsterdam, Utrecht of Eindhoven hard nodig". 

 

Vertrouwen is cruciaal

Hiep onderzocht samen met de Noorse EV-Vereniging Elbil binnen een Europees SCALE-onderzoek ook de bereidheid van EV-eigenaren om energie terug te leveren aan het net. Tijdens deze studie in zeven Europese landen zijn er drie potentiële barrières voor V2G (Vehicle to grid) aan het licht gekomen. Allereerst is er bij de autobezitters angst voor de accugarantie en daarnaast blijken financiële prikkels belangrijk te zijn om V2G schaalbaar te maken. "Mensen doen het niet voor groene energie of het net te ontlasten, maar ze willen er geld mee verdienen".

 

Onopgeloste vragen

Het meeste onderzoek dat naar V2G gedaan wordt, is technisch, maar er zou volgens Hiep meer aandacht voor het gedrag van mensen moeten zijn. Vertrouwen blijkt namelijk cruciaal om V2G schaalbaar te maken. "Zodra mensen het systeem vertrouwen maakt het niet meer uit wanneer hun auto gaat bijladen of als de EV energie teruglevert zodra deze niet gebruikt hoeft te worden. Ze willen kunnen vertrouwen op een optimaal laadschema en zodra dat vertrouwen er is, zijn ze om en doen ze mee," aldus Ellen. Ook kampt V2G (nog) met regelgevende nachtmerries.  De auto, het energiecontract en het laadpunt moeten in één hand zijn, want anders werkt het niet. Daarnaast spelen er nog de onopgeloste fiscale vragen, ook daarvoor is nog duidelijk beleid nodig.

 

Ook de zorg om de batterij vindt Hiep begrijpelijk: "Met alle misinformatie wil ik niet van mensen die de auto verkopen horen dat de accu in orde is. Ik wil het horen van mijn buurman die de accu al een paar jaar gebruikt. Dan weet ik dat ik erop kan vertrouwen dat de techniek goed is. Daarom is peer-to-peer validatie altijd beter dan de marketing- of salespraat van de leverancier".

 

 

Booming EV's

Een andere hardnekkige mythe is volgens Hiep de brandpaniek. Zodra er een elektrische auto in brand staat is er altijd paniek. Toch blijkt uit de statistieken dat elektrische auto's veel minder vaak én minder snel in brand vliegen dan benzineauto's. De gegevens zijn duidelijk, maar toch overstemmen de emotionele verhalen statistieken en moet de fabel van te pas en te onpas afbrandende EV's nog altijd ontkracht worden. Hetzelfde geldt volgens Hiep voor het succes van elektrisch rijden Wereldwijd zijn er in één maand 2,1 miljoen elektrische auto's verkocht en in Nederland was vorige maand 40% van alle nieuw verkochten auto's een EV.  Er is daarom een verschil tussen wat je in sommige krantenkoppen ziet en wat er in de praktijk gebeurt," zegt Ellen. "Elektrische auto's zijn booming. EV's zijn goedkoper, schoner en worden door toenemende schaalbaarheid in de industrie nog goedkoper. Bovendien rijden ze beter en maken ze geen herrie tijdens het rijden," zo vertelt een enthousiaste Ellen.

 

Software update

Natuurlijk valt er nog genoeg te doen. Dat is ook de reden dat Hiep zich actief voor de VER en Global EV Alliance inzet. Er is nog altijd een forse kloof in regelgeving. Zo rijdt Ellen zelf bijvoorbeeld al zes jaar in haar Tesla Model 3, maar vraagt ze zich af hoe het met de updates op de lange termijn geregeld is. "Elke update geeft me een nieuwe auto en de Tesla rijdt nog altijd als op de eerste dag. Maar zijn mijn software-updates gegarandeerd voor de lange termijn? Het is een goede vraag en ik weet oprecht het antwoord niet Je geeft bijna € 50.000 uit aan een computer op vier wielen, zonder dat je garantie hebt op softwareondersteuning die langer dan vijf jaar duurt. Dit soort voorbeelden verdienen regelgeving".

 

"Elke leugen over elektrisch rijden verspreidt zich en vertraagt de vooruitgang. Daarom is het publiceren van artikelen en het ontplooien van lokale initiatieven belangrijk. Laat je daarom horen, want de andere kant rekent op jouw stilzwijgen".

 

Verenigingen

De rol van onafhankelijke verenigingen bij de transitie is groot. Regelmatig werkt Ellen in Global-EV-Alliance-verband samen met zowel grote verenigingen als die in Noorwegen (De Noorse EV-vereniging telt 90 medewerkers, het land is bijna geheel geëlektrificeerd) als met startende vrijwilligersgroepen in landen waar elektrisch rijden veel minder ver is. Maandelijks vergaderen alle organisaties met elkaar, delen ze ervaringen en bespreken ze waarmee ze elkaar kunnen helpen. "Het patroon is universeel en elke vereniging maakt dezelfde fase door. Vrijwilligers die veel tijd besteden aan elektrificatie, de beperking is vrijwel altijd geld en niet het vele werk. Ook helpt het publiceren van artikelen, het ontplooien van lokale initiatieven en het praten met zowel nationale als lokale overheden bij het op gang houden van de transitie," aldus Hiep. Het is duidelijk, de juiste communicatie is cruciaal in de transitie naar elektrisch rijden. "Elke leugen over elektrisch rijden verspreidt zich en vertraagt de vooruitgang. Laat je daarom horen, want de andere kant rekent op jouw stilzwijgen," zo sluit Ellen Hiep af.

 

Tekst: Jos van den Bergh

Beeld: Ellen Hiep