Kia EV4: Ligt de lat in de EV-middenklasse weer hoger?

Gepubliceerd op: 17 juli 2025

Het introductieoffensief van volledig elektrische auto’s gaat bij Kia onverminderd door. Recent kondigde de Koreaanse fabrikant namelijk de introductie én prijzen van de nieuwe EV4 aan. Een innovatief en uitgesproken vormgegeven middenklasse model in het deel van de automarkt waar grote aantallen te verkopen zijn. En niet alleen het design is opvallend, ook qua EV-techniek positioneert Kia de EV4 direct tussen de best presterende elektrische auto's. Er is keuze uit een praktische 5-deurs en een strak ‘gesneden’ 4-deurs fastback. Met een bereikbare vanafprijs van €37.695 zou Kia wederom wel eens een bestseller in de EV-markt te pakken kunnen hebben. Voor zakelijke rijders is er een speciale business-uitvoering die bovendien nog net op tijd bij de dealer arriveert om te kunnen profiteren van de lage bijtelling. Zonder nog met de nieuweling gereden te hebben, denken wij dat Kia met name vanwege de combinatie actieradius, relatief hoge laadsnelheid en value for money het C-segment van de markt wel eens zou kunnen gaan opschudden.

 

Fastback en 5-deurs

Volgens Kia beschikt de nieuwe EV4 over de ultieme mix van design, ruimte en technologie. Mooie marketingpraat, al denken wij dat het gros van de klanten zal gaan voor de iets traditioneler vormgegeven 5-deurs. Wat minder extravagant design, zelfde techniek. De gestroomlijnde vierdeurs, Kia noemt dit model 'fastback', ziet er bijzonder innovatief uit, maar op de Nederlandse markt gaat de consument doorgaans voor de 5-deurs hatchback. Die is qua lijnenspel voor veel consumenten wellicht ook iets minder aanwezig en zo'n vijfde deur blijft voor hen ook praktisch. Vanwege zijn stroomlijn heeft de EV4 fastback wel een nog iets hoger elektrisch WLTP-bereik, maar het verschil in actieradius met de 5-deurs Kia EV4 met het grote accupakket is klein.

 

Grote actieradius

EV4 Fastback heeft standaard een 81,4?kWh long-range accupakket met een ronduit prachtig bereik tot 633?km WLTP. Zodra we kunnen rijden met de nieuwe EV4 gaan we zeker controleren wat er van dit op papier heel goede bereik in de praktijk van het Nederlandse woon-werkverkeer overblijft. Doorgaans heeft Kia trouwens de praktijkcijfers wel op orde. De EV4, in de 5-deurs carrosserievorm welteverstaan, heeft standaard het 58,3 kWh batterijpakket met een actieradius tot 435 km WLTP, maar deze kleine accu gaat aan de neus van de fastback voorbij. Het voor de gewone EV4 optionele 81,4 kWh accupakket komt vanwege de 5-deurs carrosserie fractioneel minder ver dan de gestroomlijnde EV4 fastback: een bereik tot 625 km WLTP. Op papier kunnen we niets anders zeggen dat de actieradius van de Kia EV4 modellenrange nu al veel goeds belooft, zeker voor dit competitieve C-segment. Kijk bijvoorbeeld eens naar de maximale range die Peugeot met de E-308 en Renault met de Mégane E-Tech electric haalt. Hier tekent zich een groot verschil (van bijna 200 kilometer volgens de WLTP-theorie) in het voordeel van de Kia EV4 af. Dat is ruwweg 30% beter!

 

 

Kia claimt veel ruimte

Zowel de EV4 als de EV4 fastback zijn gebouwd op het E-GMP platform. Naast een royaal bereik laat de EV4 ook voor snelladen van 10% tot 80% nette cijfers zien. Volgens de fabrikant duurt het slechts 29 minuten (standaard) of 31 minuten (long-range). Prima cijfers, al doet bijvoorbeeld de XPENG G6 het veel sneller. Elke EV4 heeft een 11kW on-board charger die geschikt is voor zowel 1-fase als 3-fase. Vanaf de Plus-uitvoeringen is de EV4 net als de EV3 voorbereid voor V2X. Ook dat is een mooie extra voor deze elektrische auto in het middenklasse-segment. De EV4 is ook een ruime auto met een bagageruimte van 435 liter, uit te breiden tot maar liefst 1.415 liter. Daarnaast maakt Kia aanspraak op de ruimste tweede zitrij in het C-segment. Dat zou betekenen dat je ook achterin uitstekend kunt zitten en die ruimte maakt de Kia EV4 straks ongetwijfeld tot een aantrekkelijke (lease)auto voor mensen met opgroeiende kinderen. De EV4 is bovendien verkrijgbaar in vijf standaarduitvoeringen: Air, Plus, Plus?Advanced, GT-Line en GT-PlusLine. Voor potentiële kopers is er daarmee keuze genoeg.

 

Rijke uitrusting, meer luxe mogelijk

Elke Kia EV4 heeft standaard zaken als snelwegassistentie (HDA), adaptieve cruise control met navigatieondersteuning, 17 inch lichtmetalen velgen, ambient lighting in de portierpanelen, Smart?Key met start stopknop, in hoogte verstelbare voorstoelen met stoel  en stuurverwarming, dual zone climate control, achteruitrijcamera met parkeersensoren voor en achter en een 29 inch panoramascherm met full map navigatie, de Kia App plus Live Services aan boord. Versies als de ‘Plus’, ‘Plus Advanced’, ‘GT-line’ en 'GT Plus-line' voegen telkens een (nog) rijkere uitrusting toe. De ultra-complete EV4 GT-PlusLine heeft dan een startprijs van € 49.595 en beschikt over gadgets zoals de extra: slimme parkeerassistentie met afstandsbediening (RSPA), dodehoekcamera (BVM), intelligente parkeerassistentie achter (PCA), voorstoelen met relaxfunctie, stoelventilatie vóór, geheugenfunctie voor de bestuurdersstoel, head up display en een 360° camera (AVM). De topuitvoering is daarmee werkelijk afgeladen met uitrusting.

 

Interessante leaseversie

Speciaal voor de zakelijke rijder is er de GT-Line Business Edition, verkrijgbaar vanaf € 42.695 met een fiscale waarde van € 41.700. Dat zou wel eens een nieuwe leaselieveling kunnen worden, zeker nu steeds meer bedrijven vanuit policy elektrisch rijden als norm stellen. Leaserijders die de EV4 dit jaar nog aanschaffen en op kenteken laten zetten profiteren vanwege de nog lagere bijtelling dubbel.