Met de juiste motorolie voor je motorfiets loopt alles gesmeerd

Gepubliceerd op: 10 augustus 2021

Minder wrijving is goed!

Op het gebied van motorolie is het belangrijk om de olieformules te gebruiken die de fabrikant voorschrijft. Die formules halen namelijk de beste prestaties uit je krachtbron, niet alleen wat power betreft maar ook om zuinig te rijden. Een goed smeermiddel zorgt namelijk voor zo weinig mogelijk interne wrijving. Hoe minder wrijving, hoe minder energie en dus hoe hoger de efficiëntie. In de basis zorgt motorolie voor smering, afvoering van warmte en vuil, afdichting, geluidsdemping en corrosiebescherming.

Diverse codes

15W40, 10W40 of 5W30: de codes vliegen je om de oren in motorolieland. De afgelopen jaren is een duidelijke trend zichtbaar: oliën worden steeds dunner, in het bijzonder om een lagere CO2-uitstoot te realiseren. Hoe lager het eerste getal in de code, hoe eenvoudiger de krachtbron zal starten bij koude temperaturen. Maar niet elke motor is geschikt voor een dunne olie. Een te dunne olie kan resulteren in een te hoog olieverbruik. Niet leuk voor je portemonnee en slecht voor het milieu. Nogmaals: volg het advies van de fabrikant. Dan kan er weinig misgaan.

Viscositeit = stroperigheid

Maar hoe zijn de codes van motorolie dan opgebouwd? De codes 5W, 10W of 15W verwijzen naar de verpompbaarheid van olie bij koude temperatuur. Hoe lager dit getal, hoe dunner de olie. 25W staat voor 60.000 cP (centiPoise, eenheid voor viscositeit) bij -15 graden Celsius. 0W staat voor 60.000 cP bij -40 graden Celsius. De viscositeit is kort door de bocht gezegd de stroperigheid van olie. Het getal 30 of 40 in de genoemde voorbeelden geeft de dikte van de olie bij 100 graden °C weer. Deze getallen variëren van 8 tot 60. Het getal verklapt eigenlijk hoe goed de olie nog presteert bij steeds hogere temperaturen.

Supersportmotoren

Je hebt minerale motorolie – geraffineerd uit ruwe aardolie – en synthetische motorolie. Laatstgenoemde is dunner waardoor de olie, ook bij de koude starts, zich sneller door het motorblok zal laten smeren. Synthetische motorolie wordt vooral gebruikt in moderne motoren waarvan de power geregeld wordt aangesproken. Supersportmotoren bijvoorbeeld. Eigenlijk is synthetische olie voor de meeste motoren de beste oplossing, hoewel minerale olie wel wat goedkoper is. Oudere motoren gebruiken vooral minerale oliën.

Motul 7100 4T versus Motul 300V 4T

Motorolie Motul 7100 4T is beter geschikt voor sportmotoren. Deze olie heeft speciale Ester-technologie om interne wrijvingsverliezen van de motor te minimaliseren en prestaties te verbeteren. Daarnaast heeft deze 100% synthetische olie anti-slijtage additieven. Motul 300V 4T is daarentegen ideaal voor crossmotoren. Deze smeerolie is namelijk speciaal ontwikkeld voor wedstrijdcrossers in de MX- en Enduro-klasse maar ook voor de recreatieve crosser. Zo zie je maar dat er voor elke motorfiets wel een specifieke motorolie verkrijgbaar is.

Het bericht Met de juiste motorolie voor je motorfiets loopt alles gesmeerd verscheen eerst op ZERauto.nl.