Nederland Elektrisch, een website waarop veel nieuws over elektrisch rijden wordt gepubliceerd, heeft nieuwe onderwerpen toegevoegd aan veelgestelde vragen en antwoorden (Q&A) over elektrisch rijden. Gebruikers kunnen nu ook alle informatie vinden over slim laden, ook wel bekend als smart charging. Voor iedereen die interesse heeft in elektrisch rijden of van specifieke onderwerpen meer wil weten vormen de antwoorden een waardevolle informatiebron.
Wat is slim laden?
Slim laden betekent dat de techniek zelf bepaalt wanneer en hoe snel je elektrische auto laadt. De laadpaal, je laad-app of je auto zorgt ervoor dat er wordt geladen als er veel zonne-energie en/of windenergie is, de prijs voor stroom laag is en er ruimte op het stroomnet is. Je merkt daar vaak niets van. Thuis slim laden kan wel net iets anders werken dan bij publieke laadpalen. Dit zijn laadpalen waar iedereen kan laden, bijvoorbeeld langs wegen of in parkeergarages.
Uitgebreide kennisbank
De veelgestelde vragen en antwoorden over elektrisch rijden worden ieder half jaar volledig bijgewerkt en vormen een uitgebreide informatiebron voor iedereen die geïnteresseerd is in elektrisch rijden. De Q&A’s behandelen alle essentiële aspecten van elektrisch rijden – van aanschafkosten en laadmogelijkheden tot veiligheidsaspecten en milieuvoordelen.
In de Q&A worden niet alleen complexe onderwerpen zoals slim laden, maar ook actieradius, laadsnelheden en deelauto-concepten in begrijpelijke woorden uitgelegd, waardoor de drempel voor de overstap naar elektrisch rijden voor automobilisten wordt verlaagd. De deelfunctie maakt het nu nog eenvoudiger om specifieke informatie hierover via social mediakanalen zoals Facebook of LinkedIn te verspreiden. Je kunt de Q&A hier raadplegen.
Brede samenwerking
De Vereniging Elektrische Rijders (VER) werkt samen met Nederland Elektrisch en draagt bij aan de kennisbank. Deze kennisbank is verder tot stand gekomen door samenwerking tussen alle deelnemers van het Formule E-Team, waaronder ANWB, Milieu Centraal, BOVAG, RAI Vereniging en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Ook brancheorganisaties zoals de Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen, DOET en de NVDE hebben bijgedragen aan de antwoorden op de veelgestelde vragen, evenals specialisten van MRA Elektrisch, ElaadNL en het Nationaal Kenniscentrum Laadinfrastructuur (NKL).
Tekst: redactie
Beeld: Allego, Mazda Motor Nederland, Audi AG