Nieuwe laadpalen: Snel, snel, snel! Groei laadinfrastructuur en hoger snellaadtempo

Gepubliceerd op: 24 november 2025

 

Wellicht zie je de afgelopen periode overal nieuwe laadpleinen verschijnen en valt het je ook op dat er steeds meer publieke laadpunten rond je huis worden geplaatst. Onder aanvoering van de zakelijke markt groeit het aantal elektrische auto's in Nederland snel. In oktober was 40% van alle nieuw geregistreerde auto's in Nederland een volledig elektrische auto. De laadinfrastructuur groeit mee. Nee sterker nog, procentueel groeit het aantal nieuwe elektrische auto's op de Nederlandse weg sneller dan het aantal publieke laadpunten. Werk aan de winkel dus en deze zomer heeft Nederland de mijlpaal van 200.000 publieke laadpunten voor elektrische personenauto’s bereikt. Inmiddels staat de teller op bijna 208.000 oplaadpunten.

 

Meer dan 120.000 publieke laadpunten

Het totaal aantal laadpunten gaat om zowel reguliere publieke laadpunten als semi-publieke en snelladers. Van de in totaal nu bijna 208.000 publieke laadpunten zijn er zo'n 120.000 reguliere publieke laadpunten, ruim 80.000 zijn de regulier semi-publieke laadpunten en inmiddels is het aantal snellaadpunten onderweg naar 6500. Laadstress in Nederland is zo absoluut niet langer nodig.

 

"Niet alleen de snelheid van het laden zelf, maar ook de vaart waarmee in Nederland nieuwe laadpalen worden aangelegd neemt steeds verder toe. De Sport Utility Vehicles XPENG G6 en XPENG G9 laden nu in 12 minuten van 10% tot 80% bij, dat betekent dat snelladers ook steeds sneller moeten laden om dit soort ultrasnel ladende auto's bij te kunnen houden."

 

Hoge snelheid, niet alleen bij laden

De groei van de laadinfrastructuur gaat snel en het aantal palen heeft de afgelopen jaren een flinke groei door gemaakt. Niet alleen de laadsnelheid gaat dus omhoog, maar ook de vaart waarmee nieuwe laadpalen in Nederland worden aangelegd. Steeds vaker zijn laadpalen ook slim en zijn deze qua software voorbereid op bidirectioneel laden waardoor de auto onderdeel van het elektriciteitsnet kan worden. Succesvolle pilots daarvan lopen inmiddels in Utrecht, Amsterdam en Eindhoven. Leuk weetje is ook dat het aantal publiek toegankelijke laadpunten de afgelopen bijna tien jaar verachtvoudigd is. Zoals het er nu naar uit ziet komen er in 2025, net zoals vorig jaar, weer zo'n 40.000 nieuwe laadpunten bij. Daarmee heeft Nederland, ondanks dat de laadinfrastructuur van de meeste Europese vakantielanden en in Scandinavië inmiddels ook van een hoog niveau is, één van de beste laadinfrastructuur netwerken van Europa.

 

 

EV-laadstraat in Eindhoven

Ook worden er steeds vaker nieuwe oplossingen gepresenteerd. In Eindhoven ontwikkelde de gemeente bijvoorbeeld een EV-laadstraat op de Boschdijk. Men plaatste daar 17 CityChargeR EV-laad-lantaarnpalen waar de laadunit in de lantaarnpaal geïntegreerd is in de openbare verlichting. Deze oplossing scheelt het plaatsen van extra palen (opstakels), levert een forse CO2-winst bij de aanleg op en versnelt de aanlegsnelheid.

 

Publiek of semi-publiek

Tot slot nog het onderscheid tussen reguliere publieke laadpunten en semi-publieke laadpunten. De eerste zijn altijd vrij toegankelijke laadmogelijkheden langs de openbare weg, terwijl semi-publieke laadpunten zich vaak bevinden op eigen terrein van winkels of bedrijven die beperkt toegankelijk zijn. Hier kan het zo zijn dat bijvoorbeeld in de avond het hek van het parkeerterrein gesloten worden en de paal niet langer toegankelijk is voor externe EV-rijders. 

 

In 12 minuten bijgeladen

Snellaadpunten leveren stroom op hoog vermogen waarmee je in weinig tijd je elektrische auto weer kunt volladen. 400kW-laders zijn steeds vaker de standaard, maar ook de 500kW komt in beeld. Dit gebeurt ook omdat de nieuwste generatie EV's ultra-hoge laadsnelheden aankan. Zo kun je de XPENG G6 en XPENG G9 nu in 12 minuten van 10% naar 80% bijladen. Deze auto's halen een DC laadsnelheid van maar liefst 451kW en worden dus feitelijk vertraagd zodra ze aan een 400kW-lader hangen. Deze snellaad-techniek in de EV's zelf, maken het voor bedrijven als TotalEnergies, Shell Recharge en Fastned noodzakelijk laadsnelheden verder te verhogen.

 

Tekst: Jos van den Bergh