Tijdens een presentatie bij businesspartner Arval heeft Nissan vorige week het doek van de nieuwe volledig elektrische Nissan Micra afgetrokken. De nieuwste generatie is ontworpen door Nissan Design Europe (NDE) en maakt eind dit jaar zijn opwachting bij de lokale dealer. Natuurlijk is de Vereniging Elektrische Rijders aanwezig bij de onthulling van deze eerste elektrische Micra, want Nissan verwacht veel van deze hippe auto. De kleur doet veel, het design brengt de fabrikant beslist een jonger publiek, maar bovenal laat de Micra zien dat elektrisch rijden cool is.
Cool, omdat de Nissan Micra gewoon ontzettend leuk is. De styling is niet alleen verfrissend maar tegelijk ook herkenbaar als Nissan. Niet voor niets had het Japanse autohuis van elk van de zes generaties Micra een exemplaar bij deze belangrijke introductie neergezet. Kijk je door de jaren heen, dan zie je dat typische Micra-elementen weer terugkomen in het design van deze elektrische generatie. De vormtaal is jeugdig en speels, met subtiele details zoals uitgesproken wielkasten, vriendelijke bolle koplampen en cirkelvormige achterlichten.
Nissan Micra is eigenlijk een Renault 5
Dat is knap gedaan, omdat de Nissan Micra een directe afgeleide is van de nieuwe Renault 5. Niks nieuws, want de Micra was eerder al technisch verwant aan de Clio van de Fransen. Dat komt omdat Renault en Nissan een alliantie vormen, en gebruikmaken van elkaars techniek om de productiekosten van auto’s laag te houden. Wie naar het silhouet van de Micra kijkt, ziet daar direct de basisvorm van de Renault 5 in, maar de Japanner heeft beslist een heel leuke en eigen smoel meegekregen.
Een woordvoerder van Nissan vertelt ons overigens dat alleen de ramen en de dakplaat van het Micra-exterieur uitwisselbaar zijn met het ook al zo geslaagde Franse broertje. Hoe dan ook staat er een heel onderscheidende auto, die met de juiste marketing beslist een jeugdig publiek naar de Nissan showroom gaat trekken.
Mooie wielen
Alle uitvoeringen hebben 18-inch wielen en die staan de Micra erg goed. Afhankelijk van de uitvoering zijn er drie varianten: ‘Active’ stalen wielen met kunststof covers en ‘Iconic’ of ‘Sport’ lichtmetalen wielen. Een opvallend stijlelement op de flanken is de zogenaamde ‘ice cream scoop’, een verzonken lijn die loopt van de koplamp tot aan het achterportier. Mooi gedaan!
Over kleur valt bij de Micra nauwelijks te twisten, want je moet deze auto eigenlijk wel in Rebel Red met zwart dak bestellen. Die opvallende tint maakt het toch al speelse design nog meer uitgesproken. Vind je rood te veel van het goede, dan biedt Nissen ook keuze uit Pure White, Elegant Silver, Mystery Black, Noble Marine of Authentic Blue. Afhankelijk van de uitvoering zijn er ook bij deze kleuren two-tone kleurcombinaties beschikbaar, waarbij er gecombineerd kan worden met een zwart of grijs dak. Maar goed, felrood is wat ons betreft toch wel de allerbeste kleur voor de nieuwe Micra.
Met de zesde generatie schrijft het Japanse merk een nieuw hoofdstuk met de Micra als elektrische auto. De auto is er met twee accu’s: een instapversie met 40 kWh en voor de veelrijders een model met 52 kWh batterijcapaciteit. Het vermogen loopt van 90 kW voor de 40kWh versie en 110 kW voor de modellen met de grotere accucapaciteit. Met de grote accu komt de Micra zo’n 408 kilometer ver, de 40kWh-modellen dienen elke 310 kilometer een laadpaal op te zoeken. Cijfers die overigens nog definitief bevestigd moeten worden bij de homologatie. Net als de Renault is de Nissan Micra uitgerust met V2L-technologie.
Bijzondere keuze van Renault en Nissan
Binnenin is het prima toeven, maar dat komt omdat het interieur een één-op-één kopie is van dat uit de Renault 5. Daarmee is het op dit vlak voor het segment een prachtige auto, maar toch zetten we vraagtekens bij de keuze van zowel Renault als Nissan. De Fransen gingen er een jaar geleden namelijk prat op dat het interieur van de 5 vol zat met verwijzingen naar het verleden. Denk aan het dashboard in dubbele lagen, het reliëf in de dakhemel en het H-patroon in de stoelen, dat zou terugverwijzen naar de originele en legendarische 5 Turbo. Al die elementen keren ook terug in de Micra, waardoor de waarde daarvan voor met name de Renault 5 eigenlijk volledig teniet gedaan worden.
Waarom aanschaffen?
- Het design van de nieuwe Micra is minstens zo leuk als dat van broertje Renault 5;
- Keuze uit drie trendy interieurs met hier en daar subtiele Japanse details;
- De Micra laadt best snel voor een auto in dit segment. In combinatie met de 52kWh-batterijcapaciteit heb je daarom geen reden meer om niet elektrisch te gaan rijden;
- Nissan belooft scherpe private lease tarieven.
De Nissan Micra staat eind dit jaar bij de Nissan-dealer. Samen met businesspartner Arval werkt Nissan aan scherpe aanbiedingen voor de nieuwe Micra. Met de juiste marketing moet de Micra daarom in staat zijn consumenten de stap naar elektrisch rijden te laten maken.