Nieuwe Peugeot E-308: Verder verfijnd, maar vooral een slimmere EV

Gepubliceerd op: 28 augustus 2025

Peugeot vernieuwt haar belangrijke model 308 op een heel aantal punten. Rijplezier met een volledig aanbod van efficiënte aandrijflijnen, Franse flair van het Peugeot-design, een grotere actieradius en slimmere EV-tech voor de E-308 moeten het volumemodel aantrekkelijk houden. Voor Peugeot is de scherp getekende middenklasser ook belangrijk want al decennialang is het merk uit Sochaux een belangrijke speler op de Europese markt voor berlines en stationwagons in het C-segment. Ook profiteert de nieuwe Peugeot 308 van tot 8 jaar of 160.000 kilometer garantie op de auto. Met name de slimme innovaties die Peugeot heeft doorgevoerd op de volledig elektrische versie, zouden er wel eens voor kunnen zorgen dat de E-308 zich kan opmaken voor extra belangstelling. 

 

Trouw aan het originele design

Designer Gilles Vidal was destijds verantwoordelijk voor het design van de Peugeot 308. Een ontwerp dat zich kenmerkt door elegante maar toch dynamische lijnen. Er staat een krachtige en gespierde auto. In 2020 vertrok de bekroonde designer naar Renault, maar recentelijk maakte hij bekend toch weer terug te keren naar Stellantis om daar Head of Design voor de Europese merken te worden. De Peugeot 308 die Vidal ontworpen heeft, beschikt al over een krachtig en sportief voorkomen op de weg, de auto is scherp getekend, maar in de tijd dat Vidal bij concurrent Renault aan de slag is geweest, heeft het Peugeot designteam in Vélizy het oorspronkelijke 308-ontwerp verder verfijnd, iets aangescherpt en het weer een stap verder gebracht. Ze zijn daarbij trouw gebleven aan de basislijnen die hun baas net voor 2020 voor de 308 op papier zette.

 

"In de afwezigheid van designbaas Gilles Vidal bleef het Peugeot ontwerpteam trouw aan de basislijnen van de oorspronkelijke 308. Nu Vidal terugkeert naar Stellantis ziet hij zijn elegante en dynamische 308 die verder aangescherpt is."

 

Zo is het merkembleem op de nieuwe Peugeot 308 nu verlicht (alleen de GT). Boven het embleem accentueren lichtstrengen de krachtige grille. Daarmee verbinden ze de nieuwe koplampen en benadrukken het solide postuur van de auto. Verder heeft de 308 een scherpe, brede schouderlijn en een trapeziumvormige onderzijde van de nieuwe voorbumper. Deze laat de auto op de weg haast wat agressief overkomen en de drie smalle LED-klauwen van de koplampen maken de expressiviteit van het ontwerp compleet.

 

 

Zeer efficiënte E-308

Tot zover de buitenkant, want Peugeot heeft ook de techniek van de 308 aangepakt. Zo heeft Stellantis met de Smart-Car-Platform strategie een veelvoud aan aandrijflijnen op haar modellen beschikbaar en dat is ook het geval bij de nieuwe Peugeot 308. Als Vereniging Elektrische Rijders richten wij ons natuurlijk op de 100% elektrische Peugeot E-308, een model waarvan Peugeot aangeeft het ook te willen stimuleren. En daar zijn voldoende redenen voor want de nieuwe E-308 heeft een nog efficiëntere aandrijflijn, is ook qua EV-techniek op subtiele wijze bijgepunt en blijft leverbaar als zowel 5-deurs hatchback als praktische SW. In de ADAC Ecotest 2024 werd de E-308 al bestempeld als de op één na efficiëntste auto op de markt – alleen broertje E-208 bleef hem voor, maar de techniek is bij de nieuwe E-308 verder geoptimaliseerd. Wat dat betreft belooft dat veel voor deze nieuwe E-308.

 

Drie standen regeneratief remmen

In de nieuwe E-308 levert de elektromotor 115 kW (156 pk) en 270 Nm koppel, deze motor is gekoppeld aan een 58,4 kWh-batterij (bruto). De netto capaciteit van de E-308 batterij bedraagt 55,4 kWh en het systeem werkt op 400 volt. Via de schakelpaddles achter het compacte stuurwiel kan de bestuurder eenvoudig kiezen uit drie regeneratieniveaus: de linker schakelpaddle verhoogt de mate van regeneratie, de rechter verlaagt die.  De drie standen zijn: Low (-0,8 m/s²), voor een rijgevoel dat lijkt op dat van een auto met verbrandingsmotor, Moderate (-1,3 m/s²), voor extra vertraging bij het loslaten van het ‘gaspedaal’ en Increased (-1,8 m/s²), voor maximale vertraging en daarmee maximale energieterugwinning. In de middelste en hoogste stand gaan automatisch de remlichten aan bij gas los.

 

Verbeterde actieradius

De nieuwe Peugeot E-308 biedt een actieradius van 450 kilometer (WLTP) en dat is een verbetering van 34 kilometer ten opzichte van de vorige generatie. Standaard voorziet Peugeot de E-308 van een 3-fasen boordlader met 11 kW vermogen. De laadpoort is compatibel met alle laadmodi. Opladen van 20 tot 80% duurt slechts 32 minuten aan een 100 kW-snellader.

 

 

Slimme tripplanner

De nieuwe E-308 beschikt over een geïntegreerde Trip Planner, een functie die ritten optimaal plant op basis van het bereik en de beschikbare laadmogelijkheden. De routeplanning houdt rekening met de afstand tot de bestemming, de actuele batterijstatus, beschikbare laadpunten onderweg en het verwachte energieverbruik op basis van snelheid, verkeer, wegtype en hoogteverschil. Nieuw is ook de "80%-laadlimietfunctie" bij wisselstroomladen (AC) en laden aan openbare laadpunten wordt extra eenvoudig met de nieuwe Plug & Charge-functie. Zodra de laadkabel wordt aangesloten, herkent de laadpaal automatisch de auto. Een laadpas, speciale app en een bankkaart zijn niet meer nodig en de kosten van de laadbeurt worden direct afgeschreven van de rekening van de houder. Die heeft daarbij meteen toegang tot al zijn laadsessies via het centrale scherm in de E-308 of via de Free2Move Charge-app. Deze functie is nu al beschikbaar op meer dan 10.000 laadpunten in Europa, vooral langs belangrijke verkeersaders, en wordt de komende jaren verder uitgebreid. Ook is de nieuwe Peugeot E-308 is uitgerust met een voorbereiding voor de V2L-functie (Vehicle-to-Load), waarmee de hoogvoltagebatterij ook aan externe elektrische apparaten stroom kan leveren.

 

"Handige Plug & Charge functie herkent bij laden de auto waardoor er geen laadpas meer nodig is. De kosten voor de laadbeurt wordt direct afgeschreven van de rekening en alle laadsessies zijn direct via het centrale scherm van de E-308 of via de Free2Move charge-app volledig inzichtelijk".

 

Vanwege de facelift heeft de nieuwe Peugeot 308 natuurlijk ook een aantal optische noviteiten. Zo monteert het Franse merk onder andere een nieuw type lichtmetalen wiel, zijn er nieuwe kleuren op de E-308 leverbaar, is de voor Peugeot kenmerkende i-Cockpit van nieuwe 3D-graphics voorzien en kunnen via vijf i-Toggles snelkoppelingen ingesteld worden voor favoriete functies, zoals airconditioning, telefooncontacten, een radiozender of navigatie naar huis. Ook heeft de nieuwe Peugeot E-308 een hoog recycling-gehalte. Meer dan 30% van de gebruikte materialen zijn bijvoorbeeld hernieuwbaar of gerecycled en maar liefst 85% van het gewicht is recyclebaar. 95% is zelfs herbruikbaar. Eigenaren van de nieuwe Peugeot 308 profiteren ook van over the air software-updates, zodat ze altijd beschikken over de laatste software in hun auto.

 

Extra functionaliteiten grootste pluspunt

Al met al is de nieuwe Peugeot E-308 op veel fronten verder verfijnd en kan deze de concurrentie met andere elektrische auto’s in de middenklasse weer goed aan. Ook qua EV-techniek en slimme laadoplossingen zijn er interessante stappen gezet en dat maakt de auto niet alleen voor particulieren, maar ook voor de zakelijke markt aantrekkelijk. De subtiele opfrisbeurt van exterieur en interieur zijn beslist welkom, maar het zijn juist extra functionaliteiten op het gebied van elektrisch 308 rijden, die het nieuwe model weer tot een serieuze speler in de middenklasse maken. Een ander sterk punt van de E-308 blijft dat deze ook als praktische SW, zoals Peugeot sinds 2002 zijn stationcar-versie noemt, beschikbaar is. De ideale elektrische auto voor gezinnen. In de loop van het najaar kan de nieuwe Peugeot E-308 bij de dealer besteld worden.