Inloggen
Lid worden
EV Helpdesk
Dit zijn wij
Terug
Standpunten
Lees hier onze standpunten
Wie zijn wij?
Steun ons
Vriend van VER
Standpunten / VER vindt
De stem van de elektrische rijder
Lobby agenda
De stem van de elektrische rijder
Position paper
De bijdrage van de Vereniging Elektrische Rijders
Algemene Ledenvergadering
Word lid
Toegang to onafhankelijke en juiste informatie
Onbeperkt toegang tot de EV Helpdesk
Gratis boekje feiten en fabels
Toegang en korting EVenementen
Toegang to de grootste onafhankelijke EV Showroom van Nederland
Word actief op de hoogte gehouden van relevante ontwikkelingen voor EV
Beinvloeding van lokale, regionale, landelijke en internationale politiek
Bekijk de lidmaatschappen
Dit doen wij
Terug
Onderzoeken
Wij doen onderzoek voor de elektrische rijders
Vereniging van Eigenaren
Alles wat je moet weten over VvE
Agenda
Bekijk onze agenda
Ledenvoordeel
Lobby
Nationale EV Helpdesk
EV voor Groentjes
Feiten en fabels
Global EV Alliance
Het Nationaal Laadonderzoek 2024
Het Nationale EV en berijdersonderzoek 2024
Het Mystery Shopper onderzoek 2022
Opgeven als Mystery shopper
De betrouwbaarheid van onafhankelijke batterijtesten (2024)
Aankomende evenementen
12
jul
Ontdek Elektrisch: Amstelveen 12 juli
Stadsplein
23
aug
Ontdek Elektrisch: Roermond 23 augustus
Munsterplein
30
aug
Ontdek Elektrisch: Enschede 30 augustus
Oude Markt
Bekijk de aankomende evenementen
Nieuws & Agenda
Terug
Nieuws
Updates over elektrisch rijden
Agenda
Bekijk hier alle evenementen
Laatste nieuws
Elektrisch de wijde wereld in? De Kia EV9 GT is er voor gemaakt!
10 juli 2025
Lancia’s Rinascimento Elettrico
09 juli 2025
Alpine maakt de rallysport elektrisch
09 juli 2025
Al het nieuws bekijken
Aankomende evenementen
12
jul
Ontdek Elektrisch: Amstelveen 12 juli
Stadsplein
23
aug
Ontdek Elektrisch: Roermond 23 augustus
Munsterplein
30
aug
Ontdek Elektrisch: Enschede 30 augustus
Oude Markt
Bekijk de aankomende evenementen
Sturen bij je buren
Terug
Sturen bij je buren
De grootste onafhankelijke EV showroom van Nederland
Proefrijden
Meld je aan
Community
Terug
Partners
Laadpas top 10
Laadpaal top 10
EV Database
Global EV Alliance
Gouden Stekker
Winnaars van de Gouden Stekker
Word VER Ambassadeur
VER ambassadeurs aan het woord
Lees hier hun achtergrond, ervaringen en beweegreden
EV voor kids
Word VER Ambassadeur
EV Panel
Sturen bij je buren
Nationaal/regionaal
Bekijk de lidmaatschappen
Facebook groep
In deze groep kun je ervaringen, problemen, ideeën, wensen, tips en andere zaken rondom elektrische voertuigen delen met de andere leden.
bezoek onze FB groep
Auto's, palen en passen
Terug
Auto's
Alles wat je moet weten over elektrische auto's
Palen
Informatie over laadpalen en vergelijksite
Passen
Vergelijk de verschillende laadpassen in zowel binnen- als buitenland
Bidirectioneel laden
Alles over V2X, V2G, V2H, V2L en meer
Sturen bij je buren
De grootste onafhankelijke EV showroom van Nederland
Bekijk hier alle elektrische auto's
Elektrische voertuigen database
Bekijk hier alle laadpassen
Onafhankelijke vergelijkingssite voor laadpassen
Contact
Nieuw: Ledenvoordeel!
Inloggen
Home
Nieuws
Officieel: dit is de Lightyear One, uit Nederland!
Officieel: dit is de Lightyear One, uit Nederland!
Gepubliceerd op:
25 juni 2019
Op verschillende manieren opladen
De Lightyear One kan via het reguliere stopcontact of met de zon worden opgeladen. Met een regulier stopcontact (3,7 kW) haal je ongeveer 40 kilometer per uur binnen. Met een snellaadstation (50 kW) is dat tot 550 kilometer per uur. Op basis van meteorlogische gegevens van Amsterdam verwacht Lightyear dat je met een jaarkilometrage van zo’n 20.000 kilometer ongeveer 40 procent kunt rijden op zonne-energie.
Aerodynamica
Om de actieradius zoveel mogelijk te vergroten, hebben de heren en dames van Lightyear – er werken nu zo’n 130 mensen – er alles aan gedaan om de aerodynamica te optimaliseren. Vandaar de druppelvormige carrosserie, de deels gesloten wielkasten achter, smalle banden en zijcamera’s in plaats van conventionele zijspiegels. Ook is er veel werk van gemaakt om het voertuiggewicht zo laag mogelijk te houden. Dankzij een combinatie van een lichtgewicht koolstofvezel body en een aluminium chassis blijft het gewicht beperkt, maar Lightyear noemt nog geen definitieve specs. Het elektrische voertuig heeft in elk wiel een elektromotor. Zo ontstaat vierwielaandrijving.
Reserveringen
Tot op heden hebben al bijna honderd mensen een Lightyear One gereserveerd. Nog wel even geduld, want de uitlevering van de productieversie begint pas in de loop van 2020. Er komen verschillende varianten op de markt. Lightyear trapt af met de zogeheten Pioneer Edition waarvan 100 exemplaren worden gebouwd. De vanafprijs en aanbetaling van deze Pioneer Edition bedraagt 119.000 euro. Zodra de eerste 100 exemplaren zijn gebouwd, start Lightyear met de productienummers #101 tot #500. Een exemplaar uit die serie reserveren is al mogelijk met een aanbetaling van 19.000 euro. De levering begint in de loop van 2021. Productienummers hoger dan #500 worden pas eind 2021 gebouwd. Een auto reserveren is al mogelijk voor 4.000 euro.
Het bericht
Officieel: dit is de Lightyear One, uit Nederland!
verscheen eerst op
ZERauto.nl
.
Lees ook
Elektrisch de wijde wereld in? De Kia EV9 GT is er voor gemaakt!
10 juli 2025
Lancia’s Rinascimento Elettrico
09 juli 2025
Alpine maakt de rallysport elektrisch
09 juli 2025