Platformdeling tussen merken is van alle dag, maar in de elektrische wereld is het soms wel érg duidelijk dat tal van verschillende auto’s technisch eigenlijk identiek zijn. Toch lukt het de Geely-groep wel om de familiebanden tussen auto’s te laten vervagen.
Wie terugkijkt naar de geschiedenis van automodellen, zal zien dat het al decennialang gebruikelijk is om voor auto’s van verschillende modellen, vergelijkbare techniek te gebruiken. Goede voorbeelden zijn auto’s van de Volkswagen Groep. Sinds jaar en dag zijn auto’s als de Volkswagen Golf, Audi A3 en Seat Leon technisch identiek aan elkaar. De fraaie Audi TT maakte rond de eeuwwisseling zelfs gebruik van de beproefde Golf-onderdelen.
STLA-platform
In Frankrijk kennen we dat fenomeen ook al lang. Verschillende modellen van Peugeot en Citroën maken al sinds de oprichting van het PSA-concern gebruik van dezelfde techniek, en ook binnen het huidige Stellantis trekt men die lijn door. Het zogenaamde STLA Small-platorm wordt bijvoorbeeld gebruikt voor onder andere - en gaat u maar even zitten, de Opel Corsa, Peugeot 208, Citroën C4, Opel Mokka, Jeep Avenger, Alfa Romeo Junior, Peugeot 2008, Lancia Ypsilon, en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Dat klinkt logisch, maar met zoveel merken wordt het lastig om goed te kunnen differentiëren tussen die auto’s. Wie de modellen goed bekijkt, ziet overal de verwantschappen. Ze hebben dezelfde afmetingen en technische specificaties, en ook het interieur kent tal van identieke componenten.
Dat het anders kan, bewijst de Geely-groep met het trio Volvo EX30, Smart #1 en Zeekr X. Dat zijn alle drie compacte crossovers, maar wie ze naast elkaar zet, zou niet zeggen dat het familieleden zijn. Dat komt allereerst omdat ze qua design heel sterk van elkaar verschillen. De Volvo is herkenbaar Zweeds, terwijl de Smart vanwege diens ronde vormen duidelijk afkomstig is uit de Mercedes-stal. Zeekr gooit het over een heel andere boeg, en heeft de X een heel scherpe en eigenzinnige lijnvoering meegeven.
Zeekr is het langst
Overigens zit er qua afmetingen ook daadwerkelijk een verschil tussen de drie. Zo is de Zeekr 20 hele centimeters langer dan de EX30, terwijl de Smart ook wat meer lengte heeft dan de Zweed. Die moet het overigens ook doen met de kortste wielbasis, want bij de Smart en Zeekr staan de wielen 10 centimeter verder uit elkaar.
Daarmee is al duidelijk dat deze auto’s verschillende doelgroepen kunnen aanspreken. De Smart en Zeekr zijn duidelijk de ruimste van het drietal, vooral op de achterbank. Daar kun je als volwassene ook prima plaatsnemen, terwijl de tweede zitrij in de Volvo enkel bedoeld is voor kleine kinderen. Qua ruimteaanbod blijft de EX30 het verliezen: de bagageruimte meet 318 liter, terwijl er in de Zeekr 362 liter past. De Smart zit er met 323 liter tussenin, maar het verschil wordt groot als de bank is neergeklapt. Door de vierkantere vorm van die auto is het maximale laadvolume 986 liter, tegenover iets meer dan 900 voor de Volvo. Ook hier blijft de Zeekr aan kop met 1182 liter.
Smart komt uit Mercedes-stal
Wanneer een concern zo’n autofamilie bouwt, komt het vaak voor dat de opzet van interieurs sterk overeenkomt. Maar ook dat is hier niet het geval. Wie achtereenvolgens in de drie modellen stapt, zal niet snel doorhebben dat het technische platform onder alle auto’s identiek is. De Smart lijkt ook hier rechtstreeks uit de Mercedes-stal te komen, en dat is een compliment. Het interieur is smaakvol vormgegeven en is vervaardigd uit mooie en kwalitatief hoogstaande materialen. De opzet is voor huidige maatstaven redelijk conventioneel, met een instrumentarium en een groot, horizontaal aanraakscherm.
De Zeekr is vanbinnen een compleet andere auto. Het horizontale aanraakscherm en het digitale instrumentarium uit de Smart zijn ‘gebleven’, maar de rest is compleet anders. Het ontbreken van een middenconsole geeft deze X bijvoorbeeld een heel ruimtelijk karakter. Bovendien is de stijl minimalistisch van aard. Het minimale aantal fysieke knoppen is vervaardigd uit bronzen materiaal en dat ziet er fraai uit, en voelt hoogwaardig aan. Dat geldt sowieso voor het complete interieur, dat een zeer luxueuze uitstraling heeft.
Volvo EX30 mist head up display
Volvo gooit het met de EX30 over een heel andere boeg. Zo is het aanraakscherm verticaal geplaatst, en dat is dan ook het enige scherm dat je in de kleine Volvo krijgt. Een instrumentarium is er niet, en dat is toch wel een gemis. Om te zien hoe hard je rijdt, dien je dus naar het centraal geplaatste scherm te kijken. Een head-up display is hier zeer welkom.
Maar ook in de Volvo zijn de familiebanden met de andere modellen niet te zien. De Zweden kiezen ook voor een minimalistische opzet, maar dat voelt heel anders aan dan in de Zeekr. Waar in die auto veel zachte materialen zijn gebruikt die lijken op stof, zit er in de EX30 veel gerecycled plastic en rubber dat de auto een compleet andere uitstraling geeft. Ook fijn: de EX30 draait volledig op Google-software en maakt dus voor het navigatiesysteem gebruik van Maps. Dat maakt de EX30 direct de fijnste van het stel als het gaat om bediening van het multimediascherm.
Verschillende look and feel
Dat betekent dus dat dit trio, ondanks het feit dat ze technisch identiek aan elkaar zijn, verschillende klanten kan aanspreken door hun look and feel. Ook het formaat van de modellen is van invloed op de keuze die klanten uiteindelijk maken. Dat is een prestatie te noemen, want dit soort platformdeling is bij andere merken soms moeilijker uit te leggen.
Waar het trio wel overeenkomsten toont, is in de elektrische prestaties. Alle drie hebben ze (in de Longe Range-uitvoeringen) een batterij die netto 65 kWh meet. Zowel de Smart, Volvo als Zeekr hebben een praktisch verbruik dat rond de 18 kWh per 100 kilometer ligt, waardoor ze allemaal zo’n 360 kilometer ver komen. Dat is dan ook het grote kritiekpunt bij deze auto’s, want voor hun formaat zijn ze niet bijzonder zuinig, maar zelfs onzuinig te noemen.
Standaard V2L
Is er technisch dan niets interessants aan deze auto’s? Zeker wel, want ze zijn allemaal uit te rusten met een 22 kW AC-lader. Ook zijn de auto’s voorzien van V2L-technologie én mogen ze een aanhanger van maar liefst 1600 kg aan de haak slaan. Dat maakt het tot serieus bruikbare en praktische EV’s voor een breed publiek.