Na Utrecht gaat nu ook Eindhoven bidirectioneel laden met de MyWheels deelauto's. De stad van tech en design introduceert 50 slimme laadlocaties voor elektrische deelauto’s. De deelauto's leveren op de piekmomenten stroom terug aan het stroomnet. De pilot met bidirectionele auto’s start eind 2025 in samenwerking met We Drive Solar en MyWheels.
De bidirectionele laadtechnologie is bezig aan een opkomst. Steeds meer auto's zijn klaar voor stroom teruggeven, de zogenaamde Vehicle-to-X technologie. Deze functionaliteit maakt het mogelijk dat elektrische auto’s niet alleen stroom afnemen, maar deze op overbelaste momenten ook terug kunnen leveren aan het elektriciteitsnet. Zo helpen auto's in het balanceren van het stroomnet, vooral bij veel afname en weinig opwekking van zonne-energie of windenergie.
"Met de V2X-techniek gaan auto's functioneren als een rijdende batterij en kunnen ze energie opslaan die op drukke momenten het stroomnet helpt om stabiel te blijven. Zo vermindert de netcongestie en dalen de laadkosten voor de consument. Recent bleek uit het Nationale Laadonderzoek 2025 dat consumenten steeds vaker bewust slim laden en ook tot flexibiliteit in laden bereid zijn, zodra dit in hun portemonnaie scheelt."
Het bidirectionele systeem helpt niet alleen bij het stabiliseren van het energienet, maar bevordert ook de duurzaamheid in bredere zin. Door deelmobiliteit aantrekkelijker te maken, wil de gemeente minder autobezit stimuleren wat zorgt voor efficiënter gebruik van de openbare ruimte en bijdraagt aan schonere lucht in Eindhoven.
"Met de bidirectioneel laden pilot zetten we in op slimme technologie die bijdraagt aan zowel betrouwbare deelmobiliteit als een stabiel energienet", zo geeft de Eindhovense wethouder Robert Strijk van Mobiliteit aan. "De MyWheels Bidirectionele deelauto’s helpen de stad om leefbaarder en duurzamer te worden en dat is precies waar we in Eindhoven voor staan."
Na Utrecht tweede stad bidirectioneel laden
Eindhoven is niet de eerste stad waarin elektrische voertuigen als ‘rijdende buurtbatterijen’ fungeren. Deze innovatieve aanpak werd na een jarenlange pilotperiode met de samenwerking tussen onder andere We Drive Solar, MyWheels, Stedin en Renault in juni in Utrecht afgetrapt. De eerste resultaten in de Domstad zijn veelbelovend en hebben de weg vrijgemaakt voor het initiatief in Eindhoven. Ook in Eindhoven werken We Drive Solar, MyWheels en Renault weer samen met netbeheerders, softwarebedrijven en andere lokale partijen. Voor zijn jarenlange inspanningen voor bidirectioneel laden ontving initiatiefnemer en geestelijk vader Robin Berg recent nog de 'Gouden Stekker 2025' uit handen van VER-directeur Marina van Helvoort.
Onderzoek universiteit
Ook de Universiteit Utrecht heeft inmiddels zijn ogen op bidirectioneel laden gericht. Onderzoek van de Utrechtse universiteit laat namelijk zien dat elektrische deelauto’s voor 50% minder congestie zorgen dan elektrische voertuigen van particulieren. Gebruikers van deelauto's laden op andere momenten, bovendien is hun laad- en gebruiksprofiel volledig inzichtelijk door de reserveringen via MyWheels. Deelmobiliteit en bidirectioneel laden zijn daarom een perfecte combinatie voor steden met problemen op gebied van autovolume, parkeerdruk en energievraagstukken.
Uitstekend visitekaartje
Voor de voortgang van bidirectioneel laden is de uitbreiding naar Eindhoven een waardevolle stap. Eindhoven staat vanwege de Technische Universiteit, Dutch Design Week, de Automotive Campus en de vele tech bedrijven internationaal bekend als stad van innovatie en vooruitgang. Terugleverende elektrische auto's passen goed in dat plaatje en leveren de Brabantse stad opnieuw een meer dan uitstekend visitekaartje op.