Opnieuw EV voor Mitsubishi: de nieuwe Eclipse Cross!

Gepubliceerd op: 15 december 2025

 

De Japanse fabrikant Mitsubishi is beslist niet het eerste automerk bij het op de markt brengen van een volledig elektrische familieauto. Hoewel de Japanners meer dan 10 jaar geleden starten met het aanbieden van fiscaalvriendelijke hybrides, samen met Peugeot en Citroën kortstondig de I-MiEV stadsauto aan de man brengt, duurt het tot dit najaar voordat het Japanse merk de eerste volledig elektrische SUV op de prijslijst zet. Hoe dan ook goed nieuws, want Mitsubishi heeft met de Eclipse Cross nu een 100% elektrische middenklasser in de showroom staan. Een volwassen EV ook, met flexibel interieur, leuke gadgets en een keurig design. De lancering van deze SUV markeert daarmee een belangrijke mijlpaal in Mitsubishi's elektrificatiestrategie. Met de Eclipse Cross steken de Japanners immers van wal in de competitieve EV-markt van nu.

 

Samenwerking met Renault en Nissan

De nieuwe Eclipse Cross is gebouwd op het geavanceerde AmpR Medium-platform, ontwikkeld binnen de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie en in ons land vooral bekend van de Renault Scénic. Het speciaal voor elektrische voertuigen ontworpen architectuur zorgt voor een optimale gewichtsverdeling, een laag zwaartepunt en maximale interieurruimte. Mitsubishi komt daarmee direct met een volwassen EV inclusief prima batterijspecificaties op de markt. De samenwerking met Renault Group zorgt er bovendien voor dat de Japanners snel kunnen schakelen bij de ontwikkeling van deze auto. Nu de markt steeds meer overhelt naar volledig elektrische auto's markeert de Eclipse Cross een belangrijke stap in de elektrificatie van Mitsubishi Motors. Met de pseudo-eindheffing op komst en het doortrekken van de lagere bijtelling op EV's, is dit model voor Mitsubishi meer dan welkom.

 

Tot 633 kilometer WLTP-bereik, gecombineerd maximaal 550 kilometer

De elektrische SUV Eclipse Cross is ontworpen als familieauto en met een actieradius tot 633 km WLTP op één lading is het ook nog eens prettig lange afstanden reizen. Volgens EV database bedraagt de praktische actieradius van de Mitsubishi Eclipse Cross minimaal 340 kilometer bij winterse snelwegomstandigheden tot ruim 700 kilometer bij stadsverkeer in de zomer. Gecombineerd levert dat 405 kilometer praktische actieradius in de winter tot 550 kilometer gecombineerd energieverbruik-in de -zomerse-praktijk op. Een maximaal haalbare afstand die niet eens zo heel ver verwijderd ligt van de ideale WLTP-opgave van de fabrikant.

 

 

Uiterlijk zie je het lijnenspel van de Renault Scénic en profil enigszins terug, maar met name het front van de Eclipse Cross is geheel in Mitsubishi-designtaal gebracht. Autoliefhebbers zullen de afkomst ontdekken, het grote publiek ziet de Eclipse Cross zonder twijfel als Mitsubishi SUV. Ook in het interieur is er veel overeenkomst met het zustermodel, maar dat betekent een flexibel en goed afgewerkte cabine, waarin het comfortabel reizen is. De cockpit bestaat uit praktische schermen met Google-interface, alle functionaliteit die je als bestuurder nodig hebt en ook de piepjes kunnen dankzij de samenwerking met Renault via de persoonlijke stand snel en simpel worden uitgezet. 



“De introductie van de volledig elektrische Eclipse Cross is een belangrijk moment voor Mitsubishi," zo benadrukt President & CEO Frank Krol. "Deze compacte SUV van de nieuwe generatie is volledig ontwikkeld voor de Europese markt en ontworpen door het Mitsubishi Motors Europe Design-team. Het model belichaamt onze gedurfde vormtaal en technologische ambities. Het is ons eerste batterij-elektrische voertuig in Europa sinds de i-MiEV en speelt een strategische rol binnen onze elektrificatiestrategie.”

 

De aandrijflijn van de Eclipse Cross is volledig geïntegreerd in het platform, met een laag geplaatste Lithium-ionbatterij en een direct reagerende elektromotor op de vooras. De auto beschikt over een 400 V architectuur. De aandrijving levert een krachtig koppel bij lage snelheden, is wendbaar en heeft een vlotte acceleratie. 

 

 

Twee batterijpakketten

De Mitsubishi Eclipse Cross biedt straks keuze uit twee aandrijfvarianten met verschillende batterijpakketten. Direct bij marktintroductie is er een Long Range-versie met 92,0 kWh batterij beschikbaar, daarvan is de capaciteit in de praktijk 87 kWh. In 2026 komt daar een uitvoering met een Mid Range-accu bij. De Long Range-versie beschikt over een 87 kWh batterij, goed voor een WLTP-rijbereik tot 633 kilometer. Een watergekoeld thermisch beheersysteem zorgt voor optimale prestaties van de batterij. Dit systeem draagt bij aan een langere levensduur en optimale prestaties van de accu. Bovendien is elke uitvoering van de Eclipse Cross standaard uitgerust met een warmtepomp én een PTC-verwarmingselement. Deze combinatie zorgt voor effectieve verwarming en koeling van het interieur, zonder dat dit onnodig ten koste gaat van het vermogen uit de tractiebatterij. 

De accu van de nieuwe Eclipse Cross is gekoppeld aan een bijzonder efficiënte elektrisch bekrachtigde synchrone motor (EESM) en een transmissie met één versnelling, die het vermogen vloeiend overbrengt. De Long Range-variant levert 160 kW (220 pk) en 300 Nm aan koppel. Tijdens het rijden draagt regeneratief remmen bij aan een maximaal rijbereik en het niveau van regeneratief remmen is instelbaar in vier standen.

Mitsubishi's elektrische SUV ondersteunt zowel Mode 2-laden via een standaard stopcontact, als Mode 3 AC-laden tot 22 kW via een wallbox of openbaar laadpunt met Type 2-stekker. Dat betekent dat laden eenvoudig blijft, ongeacht de beschikbare infrastructuur. Onderweg kan de SUV gebruikmaken van publieke DC-snelladers met een vermogen tot 150 kW via de CCS-aansluiting.

 

Combinatie van prestaties en efficiëncy

De EESM (Electrically Excited Synchronous Machine) biedt een combinatie van prestaties, efficiëntie en duurzaamheid. In tegenstelling tot elektromotoren met permanente magneten maakt de EESM gebruik van een gewikkelde rotor in plaats van zeldzame aardmetalen. Zo vervalt de afhankelijkheid van materialen zoals neodymium, wat de milieubelasting helpt beperken. Bij hogere snelheden vermijdt dit type motor verliezen die ontstaan door magnetische weerstand, wat resulteert in een hogere efficiëntie en een soepelere vermogensafgifte. De prestaties van de Mitsubishi Eclipse Cross zijn met een topsnelheid van 170 km/u en een acceleratie naar 100 km/u van 7,9 seconden marktconform en passend bij dit segment auto’s.

 

5 Sterren Euro NCAP

Vorige week heeft Mitsubishi Motors bovendien bekend gemaakt dat de Eclipse Cross de maximale score van vijf sterren heeft behaald bij de veiligheidsbeoordeling van Euro NCAP. De auto scoort hoog op bescherming van zowel volwassenen (83%) als kinderen (86%). Ook is er goed nagedacht over de bescherming van andere weggebruikers, zoals fietsers. Dat blijkt onder andere uit de score van 82% op het onderdeel bescherming van kwetsbare verkeersdeelnemers.

 

8 jaar garantie

Tot slot is een belangrijk verschil met het zustermodel Renault Scénic de standaard 8 jaar of 160.000 kilometer garantie, daar staat een fractioneel hogere vanafpriis van €45.690 tegenover.

 

Tekst: redactie

Beeld: Mitsubishi Motors Nederland