Peugeot E-208 GTI... Als sportief elektrisch wordt!

Gepubliceerd op: 14 juli 2025

 

Tijdens de 24 uur van Le Mans die onlangs gehouden werd, heeft Peugeot de nieuwe E-208 GTI in de schijnwerpers gezet. De E-208 GTI is een snelle hatchback die niet alleen volledig elektrisch rijdt, maar ook de reïncarnatie van zijn iconische voorganger vormt. Waar die voorganger veertig jaar geleden het technische voorbeeld van het gehele B-segment was, hoef je bij deze elektrische GTI geen nieuwe ontwikkelingen qua laadsnelheid, accupakket of bereik te verwachten. De Peugeot E-208 GTI doet qua EV-techniek prima z'n ding maar koop je simpelweg voor de looks, het pittige karakter en de fun-factor. De E-208 GTI maakt bovendien de elektrische auto aantrekkelijk voor een op sportiviteit gerichte doelgroep en boort voor de autobouwer uit Sochaux daarmee een nieuwe klantenkring aan.

 

Iconische voorganger

Veertig jaar geleden was de Peugeot 205 GTI de referentie van de hot hatchback op de markt. Vanaf 1984 was het sportieve succesnummer van Peugeot verkrijgbaar als GTI 1.6 met 105 pk, vanaf 1986 werd de 205 GTI ook als 1,9 met 130 pk geleverd. Voor liefhebbers van sportief rijden was de 205 GTI 1.9 in die tijd het hoogst haalbare en de magie van de GTI straalde zo ook af op de betaalbaardere 205-modellen. De 205 Accent, een aantrekkelijk actiemodel met wat visuele verwijzingen naar de GTI, werd zo hét verkoopkanon.

 

 

Elektrische hot hatch

Tijden veranderen en de krachtige benzinemotoren van de hot hatches van toen zijn inmiddels vervangen door stille elektromotoren. Mooie voorbeelden zijn bijvoorbeeld de eveneens volledig elektrische Alpine A290 en MINI John Cooper Works om maar eens twee geduchte concurrenten te noemen. De Peugeot E-208 GTI haalt zijn 280 pk en 345 Nm trekkracht uit de bekende 52kWh accu die ook in de andere E-208 modellen ligt. Met dit accupakket komt de nieuwe sportieveling 350 kilometer WLTP ver alvorens er weer opnieuw geladen moet worden. Dat laden doet de Peugeot E-208 GTI marktconform, niets meer en niets minder, want bij de snellader is maximaal 100kW haalbaar en bij de lader thuis heeft de 208 ruim vier uur nodig om weer vol te raken. 80% vol laden zou volgens Peugeot binnen 30 minuten moeten lukken en ook dat cijfer is keurig in lijn met wat andere compacte EV’s uit Europa realiseren. Dankzij V2L-techniek kunnen ook andere apparaten via de E-208 GTI opgeladen worden, maar goed dat kan de Alpine A290 ook en die komt met eveneens een 52kWh accu ongeveer 380 kilometer WLTP ver. Die dertig kilometer extra is net een lekker verschil.

 

 

Nostalgisch sausje

De E-208 GTI koop je niet voor de meest geavanceerde EV-techniek. Nee, deze sportieve Peugeot koop je als je met heimwee naar de 205 GTI een pittige (stads)auto zoekt en ondertussen de stap naar een elektrische hot hatchback wil maken. In het design kom je overal verwijzingen naar zijn iconische voorvader tegen. Leuk! Rode accenten, rode gordels, de 1:1 gekopieerde GTI-badge, wielen met een knipoog naar vroeger, de bekende i-cockpit met GTI-uitstraling en natuurlijk de exclusieve lakkleur rood die ook al van voorganger 205 GTI is overgenomen. Het is deze GTI-emotie in combinatie met het sportieve rijgedrag dat straks kopers naar de Peugeot-showroom zou moeten brengen. Als het Peugeot sporthart je minder interesseert of als je meer focus hebt op WLTP-bereik en laadsnelheid dan zijn er in deze prijsrange ongetwijfeld alternatieven met een hogere laadsnelheid en betere WLTP-range te koop, Wil je echter een EV in de ultieme sportieve verpakking met daarbij een flink portie nostalgie, dan zit je helemaal goed bij Peugeot. En dan nog even dit: de iconische 205 GTI 1.9 had 130 pk, deze elektrische opvolger noteert zonder enige moeite 280 elektrische pk's. Dat belooft wat!

 

Wat kost zo'n elektrische GTI ?

De prijs van de E-208 GTI is helaas nog niet bekend, maar de E-208 GT Avantage die een trede lager op de ladder van de prijslijst staat is er vanaf een bedrag van €36.950. Reken voor de GTI op (maximaal) een paar duizend euro meer. Je hebt dan wel een elektrische Peugeot van nu met de genen van de iconische 205 GTI uit de eighties. Je koopt er ook een compacte auto mee die sportief rijden elektrisch maakt! En dat is minstens net zoveel waard!