Renault 5 E-Tech electric: modieuze modellijn nu helemaal compleet

Gepubliceerd op: 21 juli 2025

 

Op het gebied van elektrisch rijden is Renault vanouds een trendsetter. Ruim voordat andere merken elektrische auto’s grootschalig in productie namen, introduceerde Renault als eerste merk een range EV’s: de Fluence Z.E., de Kangoo Z.E., de Twizy en de Renault ZOE. In de jaren daarna maakt de Renault ZOE elektrisch rijden voor een groot publiek toegankelijk. Deze B-segment auto bleef tot twee jaar terug in productie en tot de dag van vandaag rijden er nog veel exemplaren van de elektrische Renault ZOE rond. Nu is er echter de Renault 5 E-Tech electric, die het notabene tot Auto van het Jaar 2025 heeft geschopt. Recent reden we bij de Vereniging Elektrische Rijders met de Iconic cinq in de opvallende kleur Jaune Pop.

 

Valt vaak in de prijzen

Hoewel de Renault 5 E-Tech electric pas net op de markt is, ontwikkelt de auto zich in snel tempo tot een icoon binnen het autoaanbod. Naast de Auto-van-het-Jaar-award, heeft de ‘5’ inmiddels ook talrijke andere prijzen ontvangen. Er hangt een soort magie rond deze auto en dat komt vooral door het geslaagde retrodesign dat voortborduurt op de historische Renault 5 uit de zeventiger jaren. Los daarvan heeft de auto tal van sterke eigenschappen die klanten overtuigen.

 

 

Modellijn nu helemaal compleet

Een andere logische reden waarom de Renault 5 zo populair is, betreft de volledigheid van het modellengamma. Voor elk soort klant is er een uitvoering die bij zijn of haar wensen past:

  • De Renault 5 E-Tech electric in de uitvoering Five, het instapmodel vanaf €24.990.
  • De elektrische Renault 5 is nu verkrijgbaar met drie aandrijflijnen, twee batterijconfiguraties en in vijf verschillende uitrustingsniveaus: Five, evolution, techno, iconic cinq en Roland-Garros
  • Bovendien is er voor de fijnproever een ultra-sportieve en indrukwekkend vormgegeven Renault 5 Turbo 3E te bestellen.
  • Recent kwam ook de Renault 5 E-Tech electric in de uitvoering evolution met 110 kW (150 pk) en met 52 kWh-batterij op de prijslijst. Deze versie van €30.990 maakt een voor veel autokopers bereikbaar uitrustingsniveau in combinatie met de grotere accu mogelijk.

Hiermee is de modellijn van de Renault 5 E-Tech electric helemaal compleet.

 

Tijdens onze recente test van de Renault 5 E-Tech electric bleek voortdurend de ongekende populariteit van deze auto. Op straat zijn we regelmatig door omstanders aangesproken over de Renault 5 en zijn leuke uiterlijk. En niet alleen het exterieur is geslaagd, want ook binnenin ziet de compacte Renault er ronduit trendy uit. Mooie bekleding, een google based navigatie- & entertainmentsysteem en volop leuke designverwijzingen naar de oude Renault 5 uit de seventies. 

 

Groot voordeel is ook dat al te opdringerige rijhulpsystemen, verplicht vanuit Europese wetgeving, met twee clicks op een knop links van het stuur uitgezet kunnen worden. Einde gepiep, einde bemoeizucht van de elektronica. Hier kunnen met name de Chinese merken nog veel van leren, want daar is het soms een behoorlijke uitdaging om over-aanwezige hulpsystemen tot zwijgen te brengen.

 

 

Een ander sterk punt van de Renault 5 E-Tech electric is het volwassen weggedrag van deze toch kleinere auto. De Renault 5 voelt heel degelijk aan en ligt erg solide op de weg. Je hebt, ook door het hoge afwerkingsniveau, het idee dat je in een veel grotere auto rijdt. 

 

In combinatie met de krachtigste aandrijflijn van 110 kW (150 pk) met comfort range is in het dagelijkse randstadverkeer een praktijkbereik van zo’n 390 echte kilometers haalbaar. We rijden dan in en om Amsterdam, wat snelweg en op z'n tijd een mooie binnendoor route door het Groene Hart van Holland. De fabrikant zelf geeft 410 kilometer WLTP-bereik op en daarmee is het praktijkbereik van bijna 400 kilometer heel netjes. Ga je echter na zeven uur 's avonds mee in de verhoging van de maximum snelheid tot 130 kilometer per uur, dan loopt het energiegebruik snel op en zakt het praktijkbereik terug tot richting de 300 kilometer. Met de grote 52kWh accu welteverstaan.

 

Wil je een optimale actieradius bij de Renault 5 behouden dan is het beter om in de ecostand te blijven rijden, de auto doet er dan alles aan om een hoog energieverbruik en snelheden boven de 110 kilometer per uur te voorkomen. Je komt dan zonder moeite in de buurt van het opgegeven WLTP-bereik.

 

Ga je sneller, dan moet je vaker laden. Snelladen doet de Renault 5 E-Tech marktconform, maar niet meer dan dat. Kom je net uit een Chinese EV, dan valt op dat je met de 100kW DC van Renault echt wat meer tijd bij de fastcharger nodig hebt. Van 15% naar 80% DC-laadt de Renault in circa 30 minuten, dan heb je er weer zo’n 220 kilometer bereik bij.

 

Evolution 52kWh aantrekkelijke versie

Renault zet met de Renault 5 E-Tech electric een modieus totaalconcept neer. Door het veelvoud aan uitvoeringen, keuze uit verschillende accu’s en elektromotoren biedt de auto voor elke consument en elk budget een ideale uitvoering. Met de kleinste accu en 70kW (95pk) elektromotor kom je 310 kilometer WLTP ver. Je hebt dan een zeer scherpe vanafprijs, maar levert er fors bereik en een aantal fijne extra's qua uitrusting voor in.

 

Met de komst van de Renault 5 E-Tech electric Evolution is de grotere 52kWh-batterij nu extra snel bereikbaar. Je betaalt dan bijna 31 mille, maar profiteert van meer uitrusting en een beter bereik. Wat ons betreft is dit de versie die je moet hebben indien je budget niet onbeperkt is. De Renault 5 E-Tech electric Evolution 52 kWh, is interessant door zijn rijbereik van 410 kilometer WLTP, het betere prestatieniveau en de complete uitrusting met onder meer automatische airconditioning, keyless openen/sluiten, 10,1” OpenR Link infotainment met Apple CarPlay™ en Android Auto™ smartphone replicatie, warmtepomp, 11 kW driefase bidirectionele boordlader en tot 100 kW snelladen. Daarmee biedt de Renault 5 E-Tech electric Evolution alles dat je echt nodig hebt. Handig is ook dat je met je Renault 5 met daarop een speciale stekker elektrische apparaten van stroom kunt voorzien.