Al een tijdje zat de nieuwe Renault Twingo in de pijplijn. Prototypes hebben in die tijd de harten van de stadse rijder (of rijdster) veroverd. De nieuwe Twingo is leuk, want de auto combineert retrodesign met hedendaagse EV-techniek. Schoon maar mooi en comfortabel door de stad heen. Dat is het credo van deze nieuwe Renault. Zijn inspiratiebron is de in 1992 geïntroduceerde Renault Twingo en deze stadsauto bracht met een vernieuwende kijk een radicale verandering teweeg in het A-segment. Ook de eerste generatie Twingo, ontworpen door Jean-Pierre Ploué onder de bezielende leiding van de toenmalige chef design Patrick le Quément, friste het segment van compacte auto's op allerlei manieren op. Frisse kleurtjes, een canvas roldak, hippe interieurs en bovenal speelse lijnen. Onder leiding van de Nederlander Laurens van den Acker komt de Twingo nu terug als E-Tech electric.
Die eerste Twingo uit 1992 was vrolijk, kleurrijk en modulair en de nieuwe Twingo E-Tech electric is dat opnieuw! Bijna 35 jaar geleden bood de markt een breed aanbod van stadsauto’s, met elk jaar nieuwe modellen. Vandaag de dag vertegenwoordigt dit segment minder dan 5% van de Europese markt en moet je als fabrikant met iets heel leuks komen om verkoopvolume te kunnen realiseren. De overstap naar een EV helpt daarbij, zeker nu steeds meer Europese steden over gaan tot zero emission. Ook een leuk retrodesign zorgt voor de zo broodnodige wow-factor, en de nieuwe Twingo combineert dat alles tot een volledig elektrische, praktische en fashionable stadsauto.
Geloof in elektrisch A-segment
Renault gelooft nog in het segment compacte auto's. "In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is de huidige omvang van het A-segment niet het gevolg van een gebrek aan vraag: automobilisten in heel Europa blijven op zoek naar compacte, betaalbare auto’s, geschikt voor het stadsverkeer of als tweede auto. Het probleem zit in het aanbod. Door de uitdaging om concurrentiekracht, naleving van regelgeving en moderne klantverwachtingen met elkaar te verenigen, hebben de meeste fabrikanten zich uit dit segment teruggetrokken," zo benadrukt de fabrikant. Met die gedachte in het achterhoofd heeft Renault het Twingo-concept opnieuw gedefinieerd en brengt het opnieuw een auto in dat A-segment op de markt.
"De Parijse autofabrikant heeft besloten zijn ervaring en expertise op het gebied van compacte auto’s in te zetten en met een nieuwe interpretatie van de oer-Twingo de uitdaging aan te gaan. Renault ziet hierin ook een belangrijke groeikans. Leuk, compact, trendy en elektrisch zijn de belangrijkste ingrediënten die de nieuwe Twingo E-Tech electric tot een daverend succes gaan maken. Success in the city..."
Het resultaat is een nieuwe generatie Twingo die het verschil maakt en toch vasthoudt aan de genen die Renault zo sterk hebben gemaakt. Hij is onderdeel van een brede transformatie, zowel intern – zichtbaar in toewijding, het sterk versnelde ontwikkeltempo van slechts twee jaar en de concurrerende productiecapaciteit binnen Europa. De nieuwe Twingo is een moderne elektrische stadsauto die elektrisch rijden niet alleen leuk maar ook toegankelijk voor een brede groep automobilisten maakt.
DNA behouden
De geest van de oorspronkelijke Twingo terugbrengen betekende dat het DNA van de eerste generatie behouden moest blijven, maar met een eigentijdse en unieke invulling. De Twingo E-Tech electric is een auto met een hoog iconisch gehalte en direct als 'Twingo' herkenbaar. Dat is een compliment, want mensen zijn het model uit 1992 nog niet vergeten en de prijzen van deze voorganger stijgen snel. De eerste generatie begint een collectors-item te worden.
"De nieuwe Twingo E-Tech electric is opvallend ruim, de bagageruimte kan de concurrentie in eigen huis met de Renault 5 E-Tech electric aan, en flexibel. Alle uitvoeringen beschikken standaard over vijf portieren, twee afzonderlijk verschuifbare stoelen achterin, full-LED-koplampen en meer. Het geheel levert een ruim interieur op waarmee vier personen comfortabel door de stad kunnen rijden of waarin voldoende mogelijkheden zijn om boodschappen mee te nemen."
De Twingo E-Tech electric is afhankelijk van de uitvoering voorzien van diverse rijhulpsystemen en beschikt over het OpenR Link-multimediasysteem met Google built-in. Ook dat is een primeur in dit startsegment van de automarkt. Het doel is om elektrisch rijden toegankelijk te maken voor iedereen en mensen ook echt de overstap naar elektrisch rijden te laten maken.
Compacte LFP-batterij
De LFP-batterij is compact en levert een WLTP-actieradius tot 263?km op. Deze accu is gekoppeld aan een lichte elektromotor van 60 kW (82 pk) en die combinatie maakt de nieuwe Twingo E-Tech electric bij uitstek geschikt voor rijden in en rond de stad. De One Pedal-functie zorgt daarbij voor ontspannen en efficiënt rijden in druk stadsverkeer.
Scherpe prijs in Frankrijk
Over de prijs geeft Renault een hoopvolle indicatie af. Het Franse merk zet de nieuwe Twingo voor een zeer concurrerende prijsstelling in de markt en dat betekent dat de auto in Frankrijk wordt geïntroduceerd voor een prijs onder de € 20.000,-. Ook de rijkst uitgeruste versies zullen aantrekkelijk geprijsd zijn. Wij vermoeden dat deze meer aangeklede versies qua prijs ook onder de entry level versies van de Renault 5 E-Tech electric zullen blijven. Als Renault het lukt om in Nederland vergelijkbare prijzen te rekenen van de nieuwe Renault E-tech electric, dan betekent dat goed nieuws voor veel automobilisten die kostenefficiënt willen overstappen naar emissievrij rijden.
Kostenefficiënt
De productie van de Twingo E-Tech electric vindt plaats in de fabriek in Novo Mesto in Slovenië. De marktintroductie voor Nederland staat gepland voor begin 2026. Aangezien er nog veel exemplaren van de vorige generaties Twingo rond rijden, heeft Renault direct een interessant verkooppotentieel voor het nieuwe model. Naast de aantrekkelijke prijsstelling van de Twingo E-Tech electric zelf, profiteren kopers dan immers ook van het voordeel dat laden boven tanken heeft.
Tekst: redactie
Beeld: Renault Nederland N.V.