De opkomst van de elektrische smart EV's uit China lijkt niet meer te stoppen. Het ene na het andere automerk brengt grote SUV's met slimme elektrische aandrijving naar Europa. Daarbij is de grootste uitdaging voor de fabrikanten hun merk en model top of mind bij de Europese klant te krijgen. Wie echter in de details van deze slimme SUV's duikt, ziet wel degelijk verschillen in aanpak. Nio scoort een prima gemiddelde qua EV-architectuur, maar zet duidelijk in op de combinatie van technologie en comfort aan boord, met daarbij de interessante extra dat de batterij onderweg snel verwisseld kan worden. De Nio EL6 blijkt zo een comfortabele SUV vol gadgets en fun. Bovendien heeft deze SUV een charmante en goed functionerende virtual assistent.
Forse afmetingen
De Nio EL6 is een forse SUV met een totale lengte van 4,85 meter. Die lengte gecombineerd met een wielbasis van 2,92 meter zorgt voor veel ruimte in het interieur. De bagageruimte beschikt over 578 liter en met de achterbank plat loopt dat op tot een maximum van 1.430 liter. Wij reden met vijf volwassenen in de EL6 en dan nog steeds zit iedere passagier vorstelijk. Royale stoelen met verwarming, massage en ventilatie, mooie materialen en een perfecte pasvorm. De haast koninklijke luxe in combinatie met de gastvrije ontvangst van de virtual assistent Nomi maken het rijden in de Nio EL6 tot een unieke ervaring. We vroegen ook een aantal eigenaren van Duitse premium SUV's naar hun mening en juist dan zie je aan de verbazing van mensen hoe goed de tech van Nio is ontwikkeld. Zo heeft elke stoel zijn eigen microfoon, waardoor Nomi weet welk raam er open moet, waar massage hoger of lager gewenst is en wie er behoefte heeft aan ventilatie in zijn of haar stoel. Impressive!
Watchtower
Qua ontwerp sluit de EL6 naadloos aan op de andere topmodellen van Nio. Het lijnenspel ziet er indrukwekkend uit, maar lijkt hier en daar ook veel op andere Chinese smart SUV's. Er staat hoe dan ook niet alleen een sierlijke maar zeker ook een imposante auto. Een SUV met mooie details en chique verzonken deurklinken. Daarnaast is het een kwestie van smaak of je de LiDAR's op het dak mooi vindt of juist helemaal niet. Ze zorgen in elk geval dat de Nio in hoge mate intelligent door het verkeer kan. Door plaatsing op het dak creëert deze 'watchtower' een breder gezichtsveld. Een groot pluspunt is het enorme panoramadak achter de LiDAR's dat gelukkig nog open kan. Het zorgt bij mooi weer voor een extra stuk beleving, al moet je op hogere snelheden wel de achterramen een klein beetje open zetten om de resonantie tegen te gaan.
Nomi
Misschien wel een van de leukste gadgets aan de Nio EL6 is haar virtual assistent Nomi. Nomi begroet je, voert foutloos alle gesproken opdrachten uit. Zodra je Nomi keurig aanspreekt met: "Hi Nomi, could you please open the sunroof" of "Could you please activate the massage in my seat?" wordt het binnen een paar seconden voor je gefixt. Nomi zorgt voor je tijdens het reizen. Zelfs met meerdere mensen in de auto en opdrachten uit verschillende hoeken, voert Nomi haar taken foutloos uit. Best indrukwekkend en als bonus swingt Nomi mee op de muziek of knippert ze tevreden met haar oogjes zodra ze het dak voor je geopend heeft. Ze heeft ook een zonnebril trouwens... Je koopt er misschien helemaal niets voor, maar Nomi maakt het leven aan boord van de EL6 tot 'fun' en deze virtual assistent van Nio is momenteel een van de beste AI-hulpjes van de autoindustrie.
Extreem comfortabel
Het digitale dashboard, luxe vegan leder, het grote infotainmentscherm geïntegreerd in het dashboard, 256 kleuren sfeerverlichting en 20-voudig verstelbare lounge seats, het kan allemaal niet op in de EL6. Al deze technologische gadgets maken het rijden in de Nio EL6 heel comfortabel en veel van deze uitrusting is standaard. Sturen gaat superlicht, maar soms wellicht wat te gevoelloos. Het onderstel is ook bijzonder comfortabel. Alleen op korte, heftige drempels merk je dat de auto 2400 kilo weegt, wordt het gedrag wat stoterig. Er ontstaat dan onbalans in het onderstel dat na het in- en uitveren overigens ook snel weer weg is. Eenmaal op de snelweg rijd je in de Nio EL6 als een koning. Piepjes kunnen vrij gemakkelijk gedimd worden en ook andere bemoeienis van de tech is vrij simpel in het infotainment uit te schakelen. Andere settings zijn via het centrale scherm geheel naar wens te personaliseren. Onder aan de streep laat het rijgedrag van de Nio EL6 zich het best samenvatten als extreem comfortabel.
Battery tech
De Nio EL6 beschikt over een 100kWh batterijpakket waarvan 90 kWh in de praktijk bruikbaar is. Deze lithium-ion batterij, die bestaat uit 96 cellen, wordt gecombineerd met een 400V architectuur. Daarmee komt de royale smart SUV op papier zo'n 435 kilometer (WLTP gecombineerd), maar in het dagelijkse verkeer en zomerse omstandigheden kwamen wij uit op zo'n 465 kilometer range. Wij hielden ons hierbij keurig aan de snelheden en reden een representatieve mix van landwegen, stadsverkeer, snelwegen en provinciale wegen. In de zomer is het realistisch om uit te gaan van een bereik van 450 kilometer op één acculading, in de winter zakt het bereik ongetwijfeld tot onder de door Nio zelf opgegeven 435 kilometer. Naast een standaard range (batterij €169 per maand) is er ook een long range (batterij €289 per maand). V2G-laden is (nog) niet mogelijk op de Nio EL6. Snelladen doet de Nio 180 kW DC en van 10% tot 80% laadt de SUV 135 kW, zodra je wilt gaan laden kun je de accu pre-conditioneren. Daarmee snellaadt de Nio EL6 in een keurig tempo, maar wel significant langzamer dan concurrent XPENG G9, die na de recente facelift in 12 minuten tot 80% DC oplaadt.
61 Nio Power Swap's
Tegenover de lagere laadsnelheid ten opzichte van een aantal concurrenten staat dat de Nio bij de zogenaamde Nio power swap stations, in drie minuten tijd en volledig automatisch, de batterij van de auto kan wisselen. Hierdoor kun je snel weer met een volle accu doorrijden. Dat is een handige extra die je moet vergelijken met de LPG-auto van weleer: als je gas op was, kon je verder op benzine. Bij het swappen van Nio kun je nu de lege batterij wisselen voor een volle en dat kan soms handig zijn. Tot slot kun je erover discussiëren of supersnel laden beter is dan swappen of juist niet. In elk geval biedt Nio met de 61 power swap stations in Europa een extra mogelijkheid om snel lange afstanden met je elektrische auto af te leggen.
Prijzen
Geavanceerde technologie en (extreem) comfort aan boord zijn de belangrijke aankoopredenen voor de Nio EL6. De grote SUV is leverbaar vanaf €55.900 en dat is exclusief de batterij die je kunt bijkopen vanaf €12.000 of voor een vast maandbedrag kunt huren. Leasen kan vanaf €919 per maand. Als je de prijzen van de EL6 vervolgens vergelijkt met bijvoorbeeld concurrent XPENG G9, dan is die laatste als standard range zonder comfortpakket met €61.990 goedkoper dan de Nio EL6 met batterij erbij. Het voordeel van de Nio is dan weer dat je de batterij ook per maand kunt huren als je dat zou willen. Qua maandelijkse leasebedragen verschillen beide concurrenten niet al te veel.
Conclusie
De Nio EL6 is een zeer comfortabele elektrische SUV die werkelijk van alle luxe en gadgets is voorzien. Daarbij is de virtual assistent Nomi misschien wel de beste hulp die je je momenteel in een auto kunt wensen. Als je van sportief rijden houdt, wordt je geen vrienden met de Nio EL6, maar als je daarentegen comfortabel met de hele familie op wintersport wilt, daarbij tech ook nog interessant vindt, dan word je vanzelf topfan van deze Nio. Je buren in hun Duitse premium SUV's laat je achter in verbazing, want hun auto kan dit allemaal nog niet. Nio laat met de EL6 daarom zien dat we elektrische smart EV's uit China serieus moeten nemen. De Nio EL6 zit op een paar kleine weeffoutjes na erg goed in elkaar, rijdt in ideale omstandigheden zo'n 450 kilometer elektrisch, laadt in een keurig maar niet uitermate snel tempo DC en biedt als slagroom op de taart de volautomatische accuwissel in Duitsland, Nederland of Scandinavië. Geen game changer wat ons betreft, maar een interessante extra bovenop alle tech waarmee de Nio EL6 tijdens het rijden sowieso al indruk maakt. Samenvattend: "Hi Nomi, EL6 is fun!"