VER vindt: de Renault Megane E-Tech Electric (review)

Gepubliceerd op: 07 februari 2024
We reden ruim twee maanden en 15.000 kilometer in de Renault Megane E-Tech Electric. Wat vonden we ervan?  

Renault is een bekende en ervaren speler op het EV-toneel. Ruim 14 jaar geleden bracht het al de Fluence op de markt, waarna het later ook de Zoe presenteerde. Daarmee maakten de Fransen enorme meters op de EV-markt en maakten ze elektrisch rijden bereikbaar voor een grote groep mensen. Inmiddels is de EV gemeengoed geworden en heeft Renault er enorm veel concurrentie bij gekregen. Hoe houdt de Megane E-Tech Electric stand in al dat elektrogeweld?  

Software

We beginnen bij het absolute pluspunt van deze Renault Megane E-Tech Electric, en dat is de software aan boord. Bijzonder, want dat is niet iets waar de Fransen voorheen in uitblonken. Voor hun nieuwe generatie auto’s, waar de Megane E-Tech Electric twee jaar terug de eerste van was, hebben ze al dat software-werk ondergebracht bij Google. Dat betekent dat de Megane E-Tech Electric gebruikmaakt van Android Automotive. Daarmee wordt het infotainmentscherm van de elektro-Renault als een smartphone.
Navigatie verloopt via Google Maps, terwijl ook de spraakassistent afkomstig is van Google. Verder kun je ook verschillende apps downloaden, waardoor het leven met zo’n Renault Megane E-Tech Electric heel erg prettig is. En omdat je via Google Maps navigeert, gaat dat eenvoudig, snel en duidelijk. Zo vertelt de auto ook precies waar je moet laden als je een lange route invoert. De Renault Megane E-Tech Electric heeft zodoende in één klap een van de beste infotainmentsystemen op de markt.  

Verbruik en bereik

De Renault Megane E-Tech lijkt op het eerste oog misschien een grote en forse hatchback, in realiteit is het een relatief compact model. Zie het als een tegenhanger van auto’s als de Volkswagen ID.3 of Kia Niro EV. De Fransen hebben daarbij hun best gedaan om het gewicht aan de lage kant te houden. Met één elektromotor en een 60 kWh-batterij (netto) komt de Megane net iets boven de 1700 kg uit. Een ID.3 met vergelijkbare batterij is 100 kg zwaarder, een Niro tikt net de 1750 kg aan.  

Mede daardoor is de Renault Megane E-Tech bij dagelijks gebruik een relatief zuinige auto. De cW-waarde van 0,29 is niet eens indrukwekkend, maar tijdens onze uitgebreide testperiode komt het verbruik van de Fransoos uit op 15,7 kWh/100 km. Let wel: dit zijn zomerprestaties, maar toch is een bereik van net geen 400 kilometer in de praktijk goed haalbaar. Dat zijn ook de verhalen die we terugzien in onze Facebook-groep, en horen van andere VER-leden met dezelfde auto. Als we hen moeten geloven, daalt het bereik in de winter naar 300 tot 350 kilometer. De Megane is overigens ook voorzien van een Eco-stand, die redelijk uitgebreide informatie geeft over je rijstijl en het gebruik van klimaatvoorzieningen. Aan de hand daarvan kun je die zaken aanpassen, waardoor het bereik van de auto iets stijgt.  

Snelladen

Iets waar de Renault Megane E-Tech Electric niet direct in uitblinkt, is het snelladen. Het piekvermogen bedraagt 130 kW en dat is in huidig EV-land niet baanbrekend, al doet de concurrentie het op dit vlak niet veel beter. De modellen van Kia (de auto’s op de E-GMP-architectuur uitgesloten) zoals de Niro hebben een piek van zo’n 80 kW, terwijl ook de Volkswagen ID.3 een piekvermogen van 120 kW (in het geval van de Pro-versie met 58 kWh-batterij) heeft.
De Megane heeft met dat piekvermogen van 130 kW zo’n 30 minuten nodig om van 10 naar 80% te laden. Het gemiddelde vermogen tijdens zo’n laadsessie bedraagt een nette 88 kW, zoals blijkt uit de gegevens van EV Database. Een pluspunt wat laden betreft is overigens het vermogen van de Renault Megane E-Tech Electric de 22 kW AC-boordlader. Die boordlader kennen we uiteraard van de Zoe en zorgt ervoor dat de Megane al binnen vier uur volledig is opgeladen aan een AC-paal, als deze een vermogen van 22 kW kan leveren.  

Notities

Geen enkele auto is perfect, en dus ook de Megane niet. Zo is er een aantal zaken waaraan we ons stoorden tijdens de periode met de auto. Neem bijvoorbeeld het regeneratieve remsysteem. De mate van regeneratief remmen kun je eenvoudig aanpassen via de flippers aan het stuur en dat werkt fijn, maar one pedal drive zit er niet in. Je moet dus altijd zelf de fysieke remmen gebruiken om tot stilstand te komen. Bovendien voel je de overgang tussen regeneratief en fysiek remmen in het pedaal, en die overgang gaat gepaard met een vreemd tikje. Wij zijn niet de enige die dit is opgevallen, ook de redactie van Autoweek meldde al eerder over dit euvel.  

Hoewel navigeren via Google Maps heel makkelijk gaat, gaf de routebegeleiding tijdens onze testperiode nog wel eens bijzondere suggesties voor laadstops. Die leken niet altijd even logisch, waardoor we tijdens het plannen van lange ritten toch nog zelf op onderzoek uitgingen via verschillende apps om de juiste route te berekenen. Vervelend daarbij is ook dat je de auto niet kunt vertellen met welk accupercentage je op een eindbestemming aan wilt komen. De auto gaat er zelf vanuit dat je altijd nog redelijk wat stroom in de accu wilt hebben, waardoor deze vaak een extra (en in veel gevallen onnodige) laadstop toevoegt aan je route.  

In de laadpoort van de Megane E-Tech Electric zit overigens geen lampje. Dat betekent dat je ’s avonds of ’s nachts nog wel eens aan het zoeken bent naar de aansluiting. De plek van de laadpoort is ook ietwat eigenaardig, want die zit in het rechter voorscherm van de auto. Handig bij veel snellaadstations, maar soms wat minder bij publieke laadpalen.  

Problemen

In onze periode met de Megane E-Tech Electric hebben wij geen problemen ondervonden, maar die zijn er uiteraard wel. In de gebruikersgroep op Facebook en de ervaringen op internet zien we relatief vaak over problemen met de smartphone-verbinding, die zowel draadloos als bekabeld lang niet altijd werkt. Ook lezen we over problemen met de tankklep, waar speling op zit en soms vreemde geluiden vanaf komen.