Rivian R1T en R1S: Elektrische mastodonten uit Amerika

Gepubliceerd op: 29 november 2018

R1S is zeven personen

De R1T is een vijfpersoons pick-up terwijl de SUV R1S plaats biedt aan zeven personen. Het skateboardplatform is voor beide modellen gelijk. Het tweetal wordt bovendien met dezelfde aandrijflijnen aangeboden als de levering in de loop van 2020 van start gaat.

Bagageruimte

De R1S is 5,04 meter lang versus 5,48 meter voor de R1T. Scheelt toch 40 centimeter. Ook de wielbasis van de R1S is een stuk kleiner. Het verschil bedraagt 37 centimeter. De breedte van beide modellen komt overeen: 2,02 meter. Ook de hoogte is gelijk: 1,82 meter. Bagageruimte is er volop. Door de elektrische aandrijflijn is er ook ruimte onder de motorkap.

Realistisch?

De prijzen? Voor de Verenigde Staten noemt Rivian een vanafprijs van omgerekend 55.000 euro voor de R1T, maar dat is dan wel inclusief subsidies. De R1S is iets duurder met dik 57.000 euro. Of die prijs realistisch blijkt, moet de toekomst uitwijzen. De Rivian-modellen beschikken namelijk over gigantische accupakketten. Die lijken ons toch redelijk kostbaar.

Drie accupakketten

Rivian gaat beide modellen aanbieden met drie verschillende accupakketten. Het standaard accupakket heeft een capaciteit van 105 kWh (range: 370 kilometer). Rivian levert verder nog een 135 of 180 kWh accupakket met respectievelijk 480 of 640 kilometer range. De batterij opladen kan met laadsnelheden tot 160 kW. Ongeveer 30 minuten laden is volgens Rivian voldoende om 280 kilometer te kunnen rijden. Aan boord hebben de R1T en R1S een 11 kW-lader. De prestaties zijn indrukwekkend. De instapversies sprinten in ongeveer 4,9 seconden naar 100 km/u, de versies met 135 kWh in 3 seconden en de versies met 180 kWh in slechts 3,2 seconden.

Lancering

Een order plaatsen is al mogelijk (1.000 dollar aanbetaling). Rivian trapt in 2020 af met de R1T. De R1S staat in 2021 op stapel.

Het bericht Rivian R1T en R1S: Elektrische mastodonten uit Amerika verscheen eerst op ZERauto.nl.