In rap tempo brengt Škoda volledig elektrische modellen op de markt. Modellen, die net zoals de andere EV's van de Volkswagen Groep steeds vaker de concurrentie met nieuwe EV-merken aan kunnen. Škoda en het Volkswagenconcern werken dan ook hard aan hun EV-strategie. Achter elke elektrische Škoda schuilt slimme software en strak design, maar de echte verbetering zit in de batterij. De elektrische modellen Enyaq en Elroq profiteren hiervan, hebben succes in de Europese verkooplijstjes en inmiddels blijkt met name de Elroq zelfs één van de best verkopende elektrische auto's van Europa. Het Tsjechische merk elektrificeert kortom in rap tempo en bouwt de benodigde accu's in eigen huis.
Modulair platform met drie versies batterijen
Škoda haalt zijn batterijen niet uit een ver land, maar bouwt de accupakketten gewoon in Tsjechië. De batterijen voor de Elroq en Enyaq worden bijvoorbeeld in Mladá Boleslav gemaakt. Goed om te weten is ook dat niet alleen Škoda-modellen op Tsjechische batterijen rijden, maar ook veel auto's van Volkswagen, CUPRA en Audi putten hun energie uit deze lokaal gemaakte accu's. Al deze VW-groep auto’s hebben het MEB-platform als basis, dat speciaal voor elektrische auto’s werd ontwikkeld. Voor de Elroq zijn er drie versies van het accupakket: klein, middel en groot. Hoe meer modules, des te groter de capaciteit en daarmee de actieradius. De Elroq met grootste batterij komt zo tot 571 WLTP-kilometers ver en de Škoda Enyac haalt zelfs nog tot 8 kilometer meer uit dezelfde batterij.
8 jaar of 160.000 kilometer garantie
In de batterijfabriek in Mladá Boleslav worden tegenwoordig zo'n 1.500 accu’s per dag gebouwd. Eind 2024 stond de teller al op één miljoen batterijen en gezien het grote verkoopsucces van de Škoda Elroq is daar dit jaar weer een fors aantal lokaal geproduceerde batterijen bijgekomen. Škoda garandeert dat de accupakketten na 160.000 kilometer of acht jaar nog minimaal 70 procent van hun capaciteit behouden, cijfers die wellicht zelfs aan de voorzichtige kant zijn, want recent had de Audi Q4 in het Zweedse batterijonderzoek van Kvdbil een erg goede (lees: betere) score. In dit onderzoek bleek dat de accukwaliteit van de meeste EV's vrijwel niet vermindert, ook niet na een aantal jaar en vele kilometers. Ook heeft Škoda een oplossing voor het tweede leven van accupakketten: als de batterijen na vele jaren trouwe dienst niet meer geschikt zijn voor gebruik in auto’s, worden ze niet afgedankt. Ze krijgen een nieuwe bestemming als energieopslag. Daarna worden ze gerecycled en worden de hergebruikte materialen gebruikt om nieuwe EV-batterijen te maken. Bij VW-groep is de productiecirkel daarmee rond en werkt men zo actief aan maximale recycling van accu's.
Kwaliteit staat bovenaan
Een batterij is het belangrijkste onderdeel van een elektrische auto. Daar moet een klant altijd op kunnen vertrouwen en dat vertrouwen is ook cruciaal om meer mensen te laten overstappen naar de elektrische auto. Er bestaan immers nog altijd veel fabels rond de batterijkwaliteit en Škoda doet er dan ook alles aan om klanten te overtuigen van de kwaliteit van de EV-accu's. In juni 2024 opende Škoda zo een moderne afdeling waar de kwaliteit van accupakketten wordt gecontroleerd. Dat gebeurt met een speciale scanner die in de batterij kan kijken zonder hem open te maken. Zo kunnen heel kleine foutjes worden opgespoord, tot op de vierduizendste millimeter nauwkeurig. Met dezelfde techniek kunnen ook gebruikte accucellen worden onderzocht. Uiteraard profiteren ook andere VW-merken van de kwaliteitscheck op deze in Europa geproduceerde batterijpakketten. Klanten hebben daarmee weinig redenen meer om nog te twijfelen aan de accukwaliteit van hun auto.
Inhaalrace in volle gang
Škoda (met de Volkswagen Groep) is niet het enige automerk dat de batterijproductie binnen Europa brengt. Ook bijvoorbeeld Renault is al gestart met het lokaal produceren van de batterijen. Het Franse concern heeft een eigen lokaal ecosysteem voor made-in-France-batterijproductie opgezet en produceert in de gigafactory van het Noord-Franse Douai eigen accupakketten voor de Renault-modellen. Ondanks dat berichtgeving over de Europese autoindustrie nog vaak onvolledig en negatief is, verkopen niet alleen Škoda en de Volkswagen A.G., maar ook Renault Group, Stellantis en BMW Group dit jaar significant meer elektrische modellen in Europa. Ondanks dat stimuleringsmaatregelen op veel markten voor de automobilist minder gunstig zijn geworden. Volkswagen Groep is in Duitsland, by far de grootste Europese automarkt, sinds dit jaar zelfs EV-marktleider en Renault Group schreef nog nooit zulke goede financiële resultaten als in 2024, terwijl ook 2025 voor het Franse concern weer volgens plan verloopt en de EV-verkoop dankzij de Renault 5 E-Tech electric hoger is dan ooit. De Europese inhaalmanouvre in batterijproductie is daarmee im höchsten Gang.
Tekst: Jos van den Bergh
Beeld: Škoda Nederland