Slim laden! Consument blij en ruimte op het stroomnet

Gepubliceerd op: 27 augustus 2025

 

Een belangrijk thema voor de Vereniging Elektrische Rijders (VER) is het in Nederland optimaal van de grond krijgen van slim laden. Zowel in het faciliteren van slim laden bij mensen thuis, maar zeker ook bij publieke laadpalen. Laden op momenten dat er meer energieaanbod is, neemt immers de druk op het overvolle stroomnet weg. Nu proeven daadwerkelijk grote voordelen laten zien, pleit de VER nog sterker voor het invoeren van flexibele stroomprijzen aan de publieke laadpaal. Deze manier van opladen vermindert capaciteitsproblemen en maakt elektrisch rijden ook nog eens financieel extra aantrekkelijk. De elektrische auto kan zo helpen bij het ontlasten van het stroomnet tijdens piekuren en de consument omarmt slim laden vanwege het financiële voordeel. Volgens de VER is het tijd om slim laden aan de publieke paal op basis van prijsprikkels tot standaard te maken.

 

Ontlasten energienet

De VER staat hierin niet alleen, want ook andere relevante partijen in het Nederlandse speelveld van elektrisch rijden dringen aan op het stimuleren van slim laden. Zo houden Equans, ANWB, Gemeente Amsterdam en Deftpower in onze hoofdstad de Actief Slim Laden proef. Vorige week maakten zij bekend dat gebruikers positief zijn over zowel het gemak als het financiële voordeel dat bij slim laden hoort. Zowel de VER als de deelnemers aan deze proef benadrukken al langere tijd dat een brede toepassing van slim laden een oplossing is om het drukke elektriciteitsnet tijdens de piektijden tussen 18.00 en 22.00 uur 's avonds substantieel te ontlasten. In hetzelfde pleidooi dringen deze partijen er bij overheid, netbeheerders en andere betrokken partijen op aan deze vorm van auto's laden fors te gaan stimuleren. Slim laden lost meerdere energievraagstukken in één keer op en maakt elektrisch (en dus uitstoot-vrij) rijden voor mensen nog aantrekkelijker.

 

Wat bedoelen we precies met slim laden?

Slim laden betekent dat je laadt als de stroomprijs laag is. Dit komt veelal overeen met de hoeveelheid duurzame stroom die op dat moment op het stroomnet verkrijgbaar is. Dit leidt gemiddeld tot een 70 procent lagere energievraag vanuit elektrische auto’s en die lagere vraag zorgt ervoor dat er meer ruimte op het stroomnet ontstaat. En die ruimte heeft niet alleen ons stroomnet maar ook de maatschappij nodig.

 

" EV rijders houden met slim laden de controle over hun laadschema, maar als ze ervoor kiezen om hun auto op te laden op momenten dat er meer stroom op het net beschikbaar is ontvangen ze een korting van 7,5 procent op de totale laadsessie. Per jaar scheelt dat een EV-eigenaar al gauw meer dan €100." 

 

Tijdens de Actief Slim Laden proef die Equans, ANWB, Gemeente Amsterdam en Deftpower momenteel doen, kiezen ANWB Laadpas-gebruikers bij circa 3.600 publieke Equans-laadpunten in de gemeente Amsterdam zelf of ze slim willen laden of niet. Deze EV-rijders houden zo controle over hun oplaadschema en als de gebruiker ervoor kiest te laden op momenten dat er meer stroom op het net ‘vrij’ is, krijgt deze een deel van zijn laadkosten terug als beloning. Een zogenaamde cashback op de laadkosten. In de proef komt de gemiddelde 'beloning' per laadbeurt na ruim 850 Actief Slim Laden-sessies uit op € 0,82. Dat komt neer op een gemiddelde korting van 7,5 procent op de totale laadsessie. Tijdens deze pilot is de hoogste beloning voor één laadbeurt tot nu toe € 7,14, maar onder aan de streep scheelt slim laden een eigenaar van een elektrische auto al gauw meer dan €100 per jaar.

 

 

Meer stroom betekent lage prijzen

Op de momenten waarop er veel groene stroom wordt opgewekt, zijn de prijzen laag. Mensen die thuis laden en een dynamisch stroomcontract hebben, profiteren direct zodra zij hun auto opladen op tijdstippen dat stroom royaal aanwezig en dus goedkoop is. De momenten waarop er niet alleen minder stroom gebruikt wordt, maar er bijvoorbeeld door wind of zon ook extra energie wordt geproduceerd, zorgen voor een hoger aanbod van stroom, dat dan mooi ingezet kan worden voor het opladen van de elektrische auto. Voor mensen die geen mogelijkheid hebben om thuis dynamisch te laden en dus te profiteren van deze momenten met hoog stroomaanbod, ontbreken op dit moment de mogelijkheden om slim te laden. Dat is ook de reden waarom de samenwerking Equans, ANWB, Gemeente Amsterdam en Deftpower de Actie Slim Laden-pilot gestart zijn, om hiermee aan te tonen dat slim laden bij publieke laadpalen eveneens grote voordelen voor de stroomvoorziening kan opleveren.

 

Renault 5 MyWheels deelauto's

Eerder dit jaar is in Utrecht de pilot tussen WeDriveSolar, Renault Group, MyWheels en de gemeente Utrecht gestart om Renault 5 E-tech electric deelauto’s stroom aan het netwerk te laten teruggeven zodra deze deelauto's tijdens piekuren niet gebruikt worden. De deelauto’s worden dan op momenten dat er veel energie op het stroomnet beschikbaar is, bijvoorbeeld door de combinatie van een laag verbruik en een hogere opbrengst van zonne-energie, opgeladen. Het project met de MyWheels auto's krijgt in het laatste kwartaal een vervolg in zowel Eindhoven als Rotterdam. Begin volgend jaar gaan ook de Amsterdamse deelauto’s van MyWheels op piekmomenten stroom terugleveren aan het net.

 

 

Lagere kosten

Elektrische rijders die thuis slim laden met bijvoorbeeld een dynamisch energiecontract profiteren dus al van lagere stroomtarieven. Voor mensen die afhankelijk zijn van openbare laadpalen waren deze mogelijkheden er nog niet, waardoor zij vaak duurder uit zijn en bovendien geen enkele prikkel hebben om hun auto op te laden op momenten dat dit voor het stroomnet beter uitkomt. Om mensen bij openbare laadpalen dezelfde mogelijkheden te bieden als degenen die thuis slim laden zijn de samenwerkende partijen de proef in Amsterdam gestart.

 

"Slim laden bij publiekspalen zou op grote schaal beschikbaar gemaakt moeten worden omdat de eerste resultaten van de Actief Slim Laden-proef laten zien dat consumenten blij zijn met het voordeel, maar dat slim laden bovenal de energielevering optimaliseert." 

 

Het doel van de proef is om aan te tonen dat slim laden het stroomnet op piekmomenten kan ontlasten en ook om te laten zien dat bijvoorbeeld windenergie die in de nacht wordt gegenereerd op een beter moment ingezet kan worden. In navolging van de VER benadrukken de deelnemende partijen dat Actief Slim Laden de energielevering sterk optimaliseert. Ook omdat de techniek van moderne EV’s klaar is voor het terugleveren van energie. De resultaten van de Amsterdamse proef geven alle reden om hiermee door te gaan en het experiment zelfs tot eind november te verlengen.

 

Flexibel stroomcontract bij laadpaal

De VER is enthousiast over de verlenging van de proef om een gedragsverandering bij eigenaren van elektrische auto's te bewerkstelligen. Bestuurslid Maarten van Biezen legt uit waarom: “Dit komt deels doordat slim laden er tot nu toe vooral was voor netbeheerders en niet voor de elektrische rijder. Dus knijpen netbeheerders hun laadpalen af. Maar zo jaag je elektrische rijders juist weg. Wat er met deze proef gebeurt is veel slimmer. Maak het opladen van je auto financieel aantrekkelijk buiten de stroomspits. Dit creëert een soort flexibel stroomcontract voor de publieke laadpaal.”

 

"VER-bestuurslid Maarten van Biezen benadrukt dat slim laden bij de publieke laadpaal de juiste manier is om ons stroomnet te ontlasten en een gedragsverandering bij de consument teweeg te brengen. Tot nu toe was slim laden er vooral voor de netbeheerders. Wat er in deze proef voor elektrische rijders gebeurt is volgens hem veel slimmer."

 

Van Biezen doelt met zijn opmerking over slim laden beschikbaar maken voor elektrische rijders ook op de techniek die in moderne EV's aanwezig is en steeds vaker bijvoorbeeld ook stroom kan terugleveren aan het net. De elektrische auto is klaar voor actief slim laden en dan is het afknijpen van de laadpaal niet langer de juiste oplossing. Meer betalen als de capaciteit van het stroomnet tegen z'n grenzen loopt, een interessant voordeel teruggeven zodra je laadt op tijden met veel energieaanbod blijkt in de Amsterdamse proef de betere wijze om de druk op het stroomnet weg te nemen. Slim laden maakt kortom de consument blij en ontlast ons overvolle energienet.