Super Smart Charging Hub: Slimme technologie vangt pieken stroomnet op

Gepubliceerd op: 23 september 2025
Het Nederlandse stroomnet zit op piekmomenten overvol. Vooral op de momenten dat consumenten massaal hun auto aan de lader zetten, alle huishoudelijke apparaten inschakelen en de lampen aan knippen, wordt heel veel gevraagd van het lokale stroomnet. Ook bedrijven kampen met de stroomschaarste. Op drukke dagen waarin airco's volop loeien, de leaseauto's staan op te laden en er in bedrijfspanden veel stroom gevraagd wordt, lopen ook zij tegen de grenzen van beschikbaarheid aan. Op termijn leidt dit tot stroomtekort en een instabiel elektriciteitsnet. Oplossingen liggen echter klaar en bij iwell in Utrecht is de toekomst al begonnen.
 
Één van de locaties waar reeds slim met stroom wordt omgegaan is de Super Smart Charging Hub van iwell in Utrecht. We keken er rond en zagen hoe de combinatie van zonne-energie opwekken, slimme opslag van die stroom en auto's volgens een optimaal schema opladen leidt tot een veel betere balans op het elektriciteitsnet. Op de rand van de Utrechtse wijk Rijnsweerd ligt iwell's Super Smart Charging Hub. Hier wordt door slimme energieopslagtechnologie het elektriciteitsnet ontlast en daarmee niet alleen een relevante besparing gehaald, maar ook de capaciteit op het elektriciteitsnet meer in balans gebracht.
 

"De Super Smart Charging Hub van iwell laat in het klein zien hoe een door intelligente technologie verbonden ecosysteem van zonne-energie, energieopslag, auto's slim laden de pieken van het elektriciteitsnet opvangt en daarmee kosten bespaart plus het stroomnet stabieler maakt."

 
Feitelijk is de hub van het Nederlandse bedrijf een combinatie van duurzame energie opwekken, intelligente energieopslag en elektrische auto's optimaal opladen. Op die wijze kunnen de laadsessies van de elektrische auto's die iwell heeft rijden efficiënt beheerd worden, vooral wanneer de stroomcapaciteit onder druk staat door hoger gebruik in het bedrijfspand. Niet elke auto aan de iwell laadpaal hoeft immers acuut opgeladen te worden. Dat kan nu gedaan worden als er voldoende energie opgeslagen is. Is de opslag door slecht weer of andere omstandigheden tijdelijk leeg, dan kan het bijladen van auto's op een beter tijdstip gepland worden.
 
Het gebouw kent een hoog energieverbruik zo geeft iwell toe. Dat komt bijvoorbeeld door airco's die voluit aan gezet werden, veel auto's die tegelijk (en vaak helemaal) stonden op te laden en andere stroomvretende activiteiten die tijdens kantooruren nu eenmaal nodig zijn om de bedrijfsvoering op gang te houden. Vanuit die constatering ging iwell op zoek naar een slimme oplossing om de pieken uit het elektriciteitsgebruik te halen. Zo werd het idee achter de Super Smart Charging Hub geboren.

 

 

Hoe werkt het ecosysteem van de super smart charging hub?

De Super Smart Charging Hub is feitelijk een ecosysteem van intelligent met elkaar verbonden elementen. Energieopwekking, energieopslag, slim laden, gebalanceerd gebruik van stroom en met technologie de pieken van het elektriciteitsgebruik opvangen. De Super Smart Charging Hub is daarmee een kleine uitgave van het ecosysteem hoe we in de toekomst (in het groot) ons hele Nederlandse stroomnet, met daarbij ook alle elektrische auto's, zouden kunnen opzetten. In een andere pilot in Utrecht, die van Renault, MyWheels, WeDriveSolar en de gemeente, dienen de Renault 5 E-Tech electric's van deelautobedrijf MyWheels reeds als terugleverende 'rijdende thuisbatterij' en ontlasten ook die het elektriciteitsnet tijdens piekuren.

 

1- Energie opwekken

Allereerst heeft iwell een enorme hoeveelheid zonnepanelen liggen. Deze zijn als 'dak' op een stalen constructie boven de parkeerplaats geplaatst. Gericht op het zuidwesten wekken deze panelen veel stroom op. De constructie is in deze wijk vol kantoren nodig om voldoende zon op te kunnen vangen.
 

2- Energieopslag

De opgewekte energie wordt via technologie opgeslagen, waardoor energie die tijdelijk niet nodig is behouden blijft en ingezet kan worden als stroompieken boven het maximum van de aansluiting dreigen uit te komen. Op de grafieken van het stroomgebruik kun je ook zien dat met opgeslagen energie ook daadwerkelijk de pieken uit iwell's stroomgebruik worden gehaald. 
 

3- Opladen van auto's

Iwell heeft behoorlijk wat elektrische auto's rondrijden, auto's die tijdens kantooruren opgeladen worden. Echter is het niet altijd nodig om een auto direct bij aanvang van de dag op een piekmoment op te laden. De oplaadprocessen worden daarom op een intelligente manier beheerd. Opladers die onder de zonnepanelen zijn geplaatst communiceren met de auto, de lader zelf en het elektriciteitsnet om het laden te optimaliseren en de capaciteit op het stroomnet in balans te houden. 
 
 

4- Energie opslag

Het optimaliseren van het laden kan omdat de technologie van iwell ook energieopslag omvat. Op zonnige dagen wanneer er bijvoorbeeld op vrijdagen of woensdagen minder mensen op kantoor aan het werk zijn wordt de overtollige energie door de techniek opgeslagen. Deze opgeslagen energie kan dan later worden gebruikt als het bijvoorbeeld een sombere dag is en er veel mensen op kantoor stroomcapaciteit vragen. Hiermee neemt de techniek de pieken in de belasting van het stroomnet weg, waardoor iwell ook binnen het hen toegewezen stroomgebruik blijft.
 

5- Super Smart

Door deze slimme aanpak waarin technologie het aanbod en de vraag van energie op een intelligente wijze managet kan het elektriciteitsnet ontlast worden tijdens piekmomenten. Dit is essentieel voor de stabiliteit van de energievoorziening en 'in het groot' op de lange termijn nodig om voldoende stroom op ons Nederlandse elektriciteitsnet te houden.
 

 

Wat zijn de voordelen?

De voordelen van deze technologie zijn talrijk. Allereerst levert het lagere energiekosten op, veel stroom komt ook van de zonnepanelen en die kan worden opgeslagen. De Super Smart Charging Hub technologie helpt ook om de inzet van duurzame energiebronnen te verhogen en daarnaast wordt het elektriciteitsnet minder belast door de vraag naar stroom slimmer te verdelen en dit op te slaan. Dit is belangrijk voor de overgang naar een meer duurzame energie-infrastructuur. Tot slot kan de energiehub ook dienen als additioneel verdienmodel voor bedrijven. De opgeslagen energie kan immers weer teruggeleverd worden aan de auto's die bij de hub komen laden. Op die manier denkt men in Utrecht de investeringen in de slimme technologie in ruim vier jaar te hebben terugverdiend.
 

De toekomst is vandaag

De Super Smart Charging Hub van iwell in Utrecht is het concrete bewijs dat het samenspel van slim omgaan met energieverbruik, duurzame energie opwekken en via intelligente technologie opslaan van de opgewekte energie nu echt werkt.

Elektrische auto's hebben steeds vaker een belangrijke rol in dat technology driven samenspel, want EV's hebben niet altijd direct stroom nodig om op te laden. Ze kunnen dat vaak prima doen op momenten dat er meer capaciteit op het elektriciteitsnet is of er een buffer aanwezig is. Bedenk ook dat de meeste auto's bijna 95% van de tijd stil staan en er dus bijna nooit noodzaak is om auto's bij aankomst acuut op te laden. En auto's kunnen ook steeds vaker energie terugleveren aan het net, ook dat kan helpen bij het stabiliseren van het elektriciteitsnet. 

De Super Smart Charging Hub van iwell laat zo in het klein zien, hoe het ecosysteem van ons toekomstige elektriciteitsnet door slimme technologie optimaal opgezet kan worden. Om die reden is de Utrechtse hub erg waardevol, want bij iwell werkt het elektriciteitsnet van vandaag al, zoals dat van iedereen in de toekomst zal gaan functioneren.