We weten al geruime tijd dat Tesla auto’s bouwt die veel efficiënter zijn dan concurrenten. Een week rijden in de Tesla Model 3 RWD maakte dat weer eens heel erg duidelijk.
"De Tesla Model 3 RWD is de zuinigste auto die we tot nu toe hebben gereden"
Auto’s van Tesla presteren al jaren goed als het gaat om efficiëntie. De eerste generatie Model S was voor z’n tijd al een zuinige auto, en daar deden de Model 3 en later de Model Y flinke scheppen bovenop. De vernieuwde Model 3 rijdt al een tijdje rond en onlangs ontdekten we met eigen ogen hoe efficiënt die auto als basisversie is.
Instapmodel is geen instapmodel
We rijden dus de RWD, en dat is dus het instapmodel van de Tesla Model 3. Dus de versie met kleinste batterij en enkel een elektromotor op de achteras. Die maakt deze Model 3 overigens nog altijd snel zat. Met 283 pk en 420 Nm koppel sprint-ie namelijk binnen 6,1 seconden naar 100 km/h. Niet echt cijfers die bij een basismodel horen, maar ze doen het in het geval van Tesla toch. Tegelijkertijd zit ook deze instapversie vol met alle techniek en software. Zo is ook het digitale scherm voor de achterste zitrij gewoon standaard.
De verbruikscijfers die we zo met je delen, zijn extra indrukwekkend in combinatie met het accupakket dat in deze vernieuwde variant ligt. Tesla maakt gebruik van een LFP-accu van CATL, met een bruto capaciteit van 64 kWh. De netto capaciteit bedraagt 60,5 kWh, en dat is erg modaal voor hedendaagse standaarden. Zuinige EV’s halen daar in de zomer een bereik van 380 tot 400 kilometer uit, in combinatie met een rustige rechtervoet.
Hypermilen?
In de Tesla letten we niet echt op onze snelheid, en zijn we niet aan het hypermilen. We rijden zoals we altijd rijden, uiteraard volgens de geldende verkeers- en snelheidsregels, en maken volop gebruik van het regeneratieve remsysteem. Pas na een aantal dagen kijken we op de verbruiskmeter van de Tesla Model 3 RWD.
Daar staan indrukwekkende getallen op. Het gemiddelde verbruik van de afgelopen 300 kilometer bedraagt zo’n 130 Wh per kilometer. Dat is dus een zeer gemengd gebruiksprofiel, met snelwegkilometers en stadsverkeer. Tijdens een van die binnenstedelijke ritten blijkt het verbruik te zakken tot onder de 90 Wh per kilometer.
Praktisch bereik Tesla Model 3 RWD
Vertalen we dat naar de 60,5 kWh die er in de batterij van de Tesla Model 3 RWD passen, dan komt het praktische bereik uit op 465 kilometer, al kan dat ook de 600 overstijgen bij heel bewust gebruik. Indrukwekkend voor een auto die zo’n prettige, vlotte en comfortabele rijervaring biedt.
En dus laat Tesla met de Model 3 RWD opnieuw zien dat het de koning is wat betreft efficiëntie. Bovendien toont het met deze RWD-versie aan wat het belang is van een kleinere accu, een laag wagengewicht en een enkele elektromotor op de achterwielen. De AWD-variant met grotere batterij (75 kWh) komt weliswaar wat verder, maar is ook duurder en iets minder zuinig. Bovendien is de RWD-variant door z’n LFP-batterij altijd zorgeloos tot 100% op te laden, terwijl de NMC-accu in de Long Range-variant het liefst tot maximaal 80% wordt opgeladen. Daardoor ontlopen de twee elkaar niet zo erg qua praktisch gebruiksgemak.