Massaproductie
Dat heeft Yoshikazu Tanaka, chief engineer van de waterstofauto Toyota Mirai, gezegd in een interview met Reuters. “We gaan van beperkte productie opschalen naar massaproductie, verminderen de hoeveelheid dure materialen zoals platina die wordt gebruikt in FCV-componenten en maken het systeem compacter en krachtiger”, aldus Tanaka.
Ook waterstof-SUV’s
Toyota werkt aan een complete familie waterstofvoertuigen. Het merk heeft al de Mirai, maar daar moeten in de toekomst SUV’s, pick-ups en bedrijfswagens bij komen. Waterstofbussen levert Toyota al. Alle extra modellen moeten voor 2025 een feit zijn.
Actieradius vergroten
De huidige Toyota Mirai heeft een theoretische actieradius van ongeveer 500 kilometer. Bij de volgende Mirai mikt Toyota op een range van 700 tot 750 kilometer. In 2025 moet 1.000 kilometer haalbaar zijn.
Toyota City
Tot op heden zijn er al 6.000 exemplaren van de Toyota Mirai verkocht waarvan enkele in Nederland. Toyota bouwt de Mirai momenteel in Toyota City, waar voorheen de Lexus LFA werd gebouwd. De dagproductie ligt op 6,5 auto’s. Alle aandrijflijncomponenten (brandstofcel, elektromotor, compacte batterij en de waterstoftanks) kosten naar schatting zo’n 11.000 dollar. Toyota hoopt deze prijs met productieverhoging te reduceren naar 8.000 dollar. De Toyota Mirai kost in Nederland 80.925 euro.
Het bericht Toyota gaat productie waterstofauto’s opschroeven verscheen eerst op ZERauto.nl.