Waarom Pieter zijn Tesla verving door een smart #1

Gepubliceerd op: 13 maart 2024
Auto's van Tesla blinken uit op het gebied van prestaties en gebruisgemak, maar dat betekent niet dat iedere EV-rijder er gek op is. Neem VER-lid Pieter, die zijn Model 3 dit jaar verving door een smart #1. 

Niet zomaar een smart #1, maar een heuse Brabus-versie met bijna 430 pk. Pieter rijdt er nu bijna twee maanden in en is tot dusverre hartstikke tevreden. Maar waarom koos hij eigenlijk voor een 'nieuw' merk, nadat-ie jaren in een Tesla Model 3 reed? Gezien het feit dat veel Tesla-rijders erg merkentrouw zijn, is dat toch een overstap die om wat uitleg vraagt. 

"Voordat ik elektrisch ging rijden met de Tesla Model 3, reed ik in een Mercedes-Benz C-Klasse. Een plug-in hybride, en dat was een prachtige auto. Toen ik na de leaseperiode overstapte op een Model 3, leverde ik wel erg veel in op het gebied van bouwkwaliteit", vertelt Pieter. 
Wie goed kijkt, herkent veel onderdelen van Mercedes-Benz.

Dat de Tesla Model 3 een erg goede elektrische auto is, staat ook volgens Pieter buiten kijf. De prestaties van de auto, de actieradius, het snellaadnetwerk van Tesla: weinig merken doen het zo goed als de Amerikaanse autobouwer. "Maar na verloop van tijd had ik ook al heel wat redenen verzameld om van de volgende auto géén Tesla te maken."

Pieter noemt naast de wat mindere afwerking in het interieur ook zaken als het ontbreken van een serieus trekgewicht, en het feit dat de hulpsystemen in zijn auto nog wel eens bemoeizuchtig werkten. "Eind vorig jaar begon ik me daarom te oriënteren op een andere auto, en door de eisen die ik daaraan stelde kwam ik bij de smart #1 terecht."
De Brabus-versie van Pieter heeft een ander front met rode accenten. 

Een van de belangrijke redenen om voor de #1 te kiezen, was voor Pieter het hoge trekgewicht van de auto. Elke smart #1 mag namelijk 1600 kilogram aan de haak slaan, en dat is heel wat voor een elektrische auto. Enkel modellen als de Hyundai Ioniq 5, Kia EV6 en Tesla Model Y mogen een vergelijkbaar gewicht trekken. "Maar die auto's spreken mij niet zo aan", stelt Pieter. 

Door zijn goede ervaringen met Mercedes-Benz, viel zijn oog al snel op de smart, gezien het feit dat de Duitse autogigant nog altijd voor 50% eigenaar van het merk is. En dat zie je terug in het interieur, want wie instapt, heeft het gevoel in een Baby-Benz te zitten. "De afwerking en het materiaalgebruik in de auto is echt van een hoog niveau, en dat bevalt me erg goed", zegt Pieter. "En je zou het niet zeggen, maar met mijn lengte van bijna 2 meter kan ik ook nog eens heel goed in deze auto zitten. Dat maakt het voor ons thuis gewoon een heel fijne en capabele auto, waar we óók met gemak de caravan achter hangen."

Waarom dan de dikke Brabus-versie? "Ik wilde graag een auto met vierwielaandrijving, want dat is fijn en praktisch. Dan kom je automatisch bij deze Brabus uit. Een heel fijne auto, die héél snel is als je dat wilt, maar ook heel relaxed kan zijn. Tot nu toe heb ik eigenlijk nog helemaal niets geks meegemaakt, behalve dat de auto een keer niet wilde starten. Na een uur lukte dat ineens weer en tot nu toe heeft de dealer niets gevonden dat op een fout wijst, dus laten we hopen dat het iets eenmaligs was."

Onder: elke smart #1 heeft een groot panoramadak.