Vangnet ontbreekt! Gebruikte EV steeds vaker naar buitenland.

Gepubliceerd op: 03 november 2025

 

Twee jaar terug waarschuwde automotive databedrijf Indicata al voor een grote hoeveelheid terugkerende elektrische leaseauto's. Het bedrijf houdt de Europese restwaardes van auto's bij en signaleert zo 'data-based' marktbewegingen. Zo zag de dataexpert aankomen dat fiscaal gestimuleerde EV's na vijf jaar uit het leasecontract zouden komen en onder druk zouden moeten gaan solliciteren naar een tweede leven. Het databedrijf waarschuwde daarbij voor sterk dalende restwaardes, een export-hausse en onvoldoende prikkels voor particuliere consumenten om zo'n gebruikte EV aan te schaffen. De waardedaling is er gekomen, alleen al vanwege de enorme vloot Tesla Model 3's die beschikbaar kwam, en door gebrek aan particulier koperspubliek is ook de export opgeleefd. Zo zijn er de afgelopen jaren talrijke met lage bijtelling gesubsidieerde EV's linea recta naar het buitenland gegaan. Een scheve situatie volgens de Vereniging Elektrische RIjders (VER). Ook een situatie die ondanks de weer stijgende restwaardes aanhoudt en zelfs stevig doorzet. Vorig jaar zijn er opnieuw veel en royaal met overheidsgeld ondersteunde EV-occasions de grens over gegaan en dit jaar worden het er zelfs meer dan in 2024. Het ontbreekt de terugkerende lease-EV simpelweg aan een vangnet.

 

Meer dan een verdubbeling

Ook VWE Automotive houdt de bewegingen van het autopark bij en houdt nauwlettend de hoeveelheid geëxporteerde en geïmporteerde auto's bij. In de analyses die het bedrijf oplevert, vormen de cijfers van de EV-export een ronduit schokkende constatering. Gingen er vorig jaar nog zo'n 15.278 gebruikte elektrische auto’s naar het buitenland, in 2025 versterkt deze trend nog eens fors. In de eerste negen maanden van 2025 zijn er in totaal al 27.746 volledig elektrische auto's geëxporteerd en komen we naar verwachting op 31 december van dit jaar uit op meer dan een verdubbeling van de EV-export. Uitvoer van EV's zorgt er bij een verder toenemend autopark in Nederland voor dat emissieloze EV's over de grens verder rijden, terwijl onder invloed van de zogenaamde youngtimer regeling nog altijd 'vieze' en minimaal 15 jaar oude fossiele voertuigen zakelijk worden ingezet. Ooit royaal gesubsidieerde EV's die meehelpen om de lucht in ons land schoner te maken krijgen een enkeltje buitenland, terwijl er auto's die nog relatief veel vervuilen, ook met fiscale stimulans, voor terugkomen. Gelukkig steken er steeds meer stemmen op die deze bijzondere situatie willen aanpakken.

 

 

Hogere MRB helpt niet

De export van gebruikte elektrische auto's neemt al jaren toe. In 2025 komen we dus uit op meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2024, maar als we nog een jaar terugkijken naar 2023 stevenen we volgens VWE Automotive zelfs af op een verviervoudiging. In dat jaar verlieten nog maar 4.708 volledig elektrische auto's ons land. Het snel groeiende exporteffect wordt de komende maanden wellicht nog verder versterkt door het volledig wegvallen van de aanschafbonus bij aankoop van een gebruikte EV en de verdere verhoging van de Motorrijtuigenbelasting (MRB) op elektrische auto's, die op de eerste januari van 2026 ingaat. De particuliere autokoper op zoek naar een occasion heeft zo steeds minder prikkels om de stap naar een elektrische auto te maken en dat zien we terug in de cijfers. Waarschijnlijk zijn de verslechterde condities ook een reden dat de import van EV's ook stagneert. In 2024 zijn er nog 10.507 elektrische occasions geïmporteerd, in 2025 staat de teller tot dusver op een magere 8.431.

 

Actieradius hoop op het lijstje occasionkoper

De lijst van geëxporteerde auto's wordt wederom aangevoerd door de Tesla Model 3. In totaal gingen er bijna 3300 exemplaren van deze Amerikaanse EV de grens over. Ook de Kia e-Niro (2.197 exemplaren) en de Hyundai Kona (1.657 exemplaren) worden massaal de exporttrailer opgereden. Daarnaast gaan relatief veel technisch verouderde EV's zoals de Audi e-tron, de Nissan Leaf en de MG5 Electric naar het buitenland. De relatief beperkte range van deze modellen speelt hierbij ongetwijfeld een rol, want als particulieren de stap naar een gebruikte EV willen maken, dan staat een royale actieradius vrijwel altijd op het wensenlijstje.

 

Vangnet

Overigens gebeurt er met de massale export van gesubsidieerde EV's niets nieuws op de Nederlandse automarkt. Door het frequent wisselende overheidsbeleid in de afgelopen jaren zijn er eerder ook grote aantallen gesubsidieerde auto's na hun leasetermijn op de gebruikte-auto-markt gebracht. Deze golven aan identieke auto's komen steevast vier of vijf jaar na inzet vrij en de occasionmarkt kan deze hoeveelheden onvoldoende absorberen.

 

Vanuit eerdere situaties waarin bepaalde auto's sterk fiscaal gestimuleerd werden, was bekend dat de occasionmarkt deze golf aan auto's niet zo maar kan absorberen. In dat kader blijft het opmerkelijk, ook gezien de Europese klimaatdoelstellingen die er voor Nederland liggen, dat er niet op een betere absorptie van terugkerende elektrische leaseauto's geanticipeerd is".

 

Een dergelijke terugkomst zorgt dan voor een te hoog aanbod bij een gelijkblijvende vraag, waardoor prijsdalingen en lange statijden ontstaan. Vroeg of laat komt dan de export op gang. Tien jaar terug zagen we vergelijkbare taferelen bij de toen met overheidssteun ingezette spaardiesels zoals de Renault Mégane Estate en de Peugeot 308 SW. In dat kader blijft het opmerkelijk, zeker gezien de Europese klimaatdoelstellingen die er ook voor Nederland liggen, dat er niet op een betere absorptie van terugkerende elektrische leaseauto's geanticipeerd is. Met de kennis van toen en in de wetenschap dat Nederland nog flinke stappen moet zetten om de klimaatdoelstellingen te halen, zou een beter EV-vangnet op de occasionmarkt gebruikte elektrische auto's echt wel binnen de landsgrenzen hebben kunnen houden.

 

 

Samenhangend pakket maatregelen om particulier naar EV te krijgen

In haar recent gepubliceerde postion paper pleit de VER daarom (alsnog) voor een aantal maatregelen die de export van emissieloze en eerder stevig gesubsidieerde EV's zo snel mogelijk zou moeten stoppen. Allereerst is de VER voorstander van een korting op de MRB voor volledig elektrische auto's, ten tweede ziet de VER veel in het stoppen van de huidige youngtimerregeling, waarmee 15 jaar oude fossiele auto's fiscaal vriendelijk gereden kunnen worden, en deze te vervangen voor een zogenaamde e-timer regeling voor elektrische occasions van tussen de 5 en 8 jaar oud.  Ook zou het opnieuw invoeren van een EV-bonus bij aanschaf van een gebruikte volledig elektrische auto volgens de VER kunnen helpen om de overstap naar elektrisch rijden voor particulieren interessant te maken.

 

"Het is absoluut een gemiste kans dat een steeds verder groeiend aantal gebruikte elektrische auto's, nadat deze eerder stevig financieel gestimuleerd zijn, na inzet op de leasemarkt de grens over gaat. Zeker als je ook bedenkt dat er steeds minder EV's geïmporteerd worden en er via de youngtimerregeling juist relatief oude en meer vervuilende auto's zakelijk worden ingezet," zo benadrukt de VER. "Er is echt een samenhangend pakket maatregelen nodig, om gesubsidieerde EV's een tweede leven op de occasionmarkt te bieden en daarmee de export te stoppen".

 

Een samenhangend pakket maatregelen voor de lange termijn kan er in de ogen van de VER daarom voor zorgen dat volledig elektrische auto's binnen onze landsgrenzen blijven, het beschikbare aanbod occasions verder elektrificeert en de markt aan de bovenkant, door de groeiende hoeveelheid elektrische auto's die zakelijk ingezet worden, verder  laat vergroenen. Bovenal vindt de VER het een gemiste kans dat grote hoeveelheden elektrische auto's, nadat deze eerder financieel door de overheid ondersteund zijn, in een steeds sterker groeiend aantal de grens over gaan.