Dit is hoe de VER mondiaal een vuist maakt

Gepubliceerd op: 25 april 2023
Het is onze missie om elektrisch, duurzaam en schoon vervoer zo snel mogelijk betaal- en bereikbaar te maken voor iedereen. Een geweldig én groots doel, maar we staan er gelukkig niet alleen voor.  

De VER is namelijk onderdeel van de GEVA: de Global EV Alliance. Zoals de naam al verraadt is dat een mondiale en overkoepelende organisatie voor verenigingen zoals de VER. Wij zijn namelijk niet de enige onafhankelijke vereniging die zich inzet voor de elektrische rijder. In totaal hebben wij 63 zusterverenigingen, verdeeld over 38 landen wereldwijd. Die zijn allemaal onderdeel van de GEVA.  

Het begin
Net als de VER is de GEVA een organisatie die nog relatief jong is. In de coronaperiode ontstond namelijk de wens onder EV-verenigingen om kennis met elkaar te delen. Dat bleek ineens heel makkelijk, omdat de hele wereld in die coronaperiode overstapte op digitale communicatiemiddelen. Noorwegen liep in die periode al ver voor op de rest van de wereld wat betreft elektrische auto’s en de EV-vereniging uit dat land (Norwegian EV Association) wilde graag hun kennis met andere partijen delen. De VER en Plugin America stonden te springen om die kennis, en zo ontstond het idee om de GEVA op te richten.  

De GEVA heeft drie kerndoelen. Allereerst wil het informatie en kennis delen wat betreft de activiteiten van EV-verenigingen. Welke activiteiten werken voor een dergelijke vereniging? Wat kun je beter niet doen. Daarnaast spreken de GEVA-leden met elkaar over de structuur van alle verenigingen. Hoe kun je groeien? Wat kun je je leden aanbieden? Hoe organiseer je jezelf? Als derde wil de GEVA een mondiaal statement maken over elektrisch vervoer. Alle verenigingen en dus de GEVA hebben als doel om elektrisch vervoer zo snel mogelijk bereik- en betaalbaar te maken voor iedereen op deze planeet. En omdat je samen véél sterker staat dan alleen, is de GEVA daar heel belangrijk in.


Succes van de GEVA
Op die manier probeert de GEVA de stem van de elektrische rijder door te drukken. Neem bijvoorbeeld de vernieuwde AFIR-regels, waar de GEVA heeft geprobeerd om de discussie te beïnvloeden en te strijden voor het belang van de EV-rijder. En met succes, want per 2026 moet er om de 60 kilometer een snellaadstation staan op élke Europese snelweg.  

De GEVA is daarom hard bezig om samenwerkingen op te zetten met allerlei grote spelers in de mondiale EV-wereld. Momenteel wordt er een groot Europees onderzoek gedaan naar Slim Laden en V2X-technologie. De EV-rijder wordt al snel vergeten in dat soort onderzoeken, maar de GEVA heeft ervoor gezorgd dat ook de elektrische rijder zich in de discussie kan mengen. Want de consument wil weten wat er straks met zijn of haar data gebeurt. In wiens handen komt die, en welke partijen kun je daarin vertrouwen? De GEVA groeit flink en dus kan het een steeds steviger vuist maken in al dat soort kwesties. 
 

De VER heeft een belangrijke rol binnen al die kwesties, want het maakt onderdeel uit van het GEVA-hart. Zoals beschreven was de VER al vanaf het begin betrokken bij de GEVA, en is het – naast de Verenigde Staten, Noorwegen, Oostenrijk en Slovenië – deel uit van het bestuur van de organisatie.  

Jouw rol in de GEVA

Wat kun jij daar dan in betekenen? Voor de GEVA geldt eigenlijk hetzelfde als voor de VER. Heeft de vereniging méér leden, dan kan het de stem van de EV-rijder in grote en belangrijke mondiale discussies en vraagstukken veel beter vertegenwoordigen. Groeit de VER, dan groeit ook diens rol in de GEVA, en dus diens stem in alles omtrent elektrisch rijden. Wil je als VER-lid graag onderwerpen op de agenda van de GEVA zetten, neem dan contact op via VER-bestuurslid Ellen Hiep (ellenhiep@evrijders.nl).     

Meer informatie over de GEVA vind je op www.globalevalliance.com.