VER mysteryshop onderzoek 2020: ‘Advisering elektrisch rijden kan beter’

Gepubliceerd op: 28 februari 2021
De kwaliteit van de adviezen van autoverkopers aan potentiële kopers van een elektrische auto wisselt sterk. Een derde van het verkoop advies is goed tot uitmuntend. Een derde van advisering is nog onder de maat. Dit blijkt uit het mysteryshop onderzoek dat de Vereniging Elektrische Rijders (VER) heeft uitgevoerd onder 144 auto- en leasebedrijven. Merkdealers scoren in hun EV advisering gemiddeld duidelijk beter dan verkopers van universele autobedrijven en leasemaatschappijen. Met de uitkomsten van dit mystery onderzoek is VER in gesprek met de autobranche om samen de advisering over Elektrische Voertuigen (EV) verder te verbeteren. Met name de kennis en advisering bij autobedrijven over batterij en laadinfrastructuur (universeel en leasebedrijf) is onder de maat. Daarentegen is de advisering op hoofdlijnen over elektrisch rijden steeds meer op orde. Vergeleken met eerder buitenlands onderzoek (met nog veel autoverkopers die niets van EV moesten hebben) lijkt hier in Nederland een grote stap gezet. De mystery shoppers (leden van de Vereniging Elektrische Rijders), hebben 144 merkdealers, universeel autobedrijven en leasebedrijven benaderd, waaronder ruim 10% van alle merkdealers van de top 6 meeste verkochte elektrische auto’s in Nederland. De uitkomsten zijn in dit rapport vastgelegd. VER vindt het noodzakelijk te blijven investeren in opleiding en training voor EV advisering en daarbij aan te sluiten bij vragen die (potentiële) EV-rijders hebben.