Een luxe Shooting Brake, schitterend, krachtig en verfijnd roept de reclametaal van Zeekr over de 001. En we moeten beslist toegeven dat deze elektrische premium auto er bijzonder goed uitziet. Een strak silhouet waarbij veel aandacht aan het design is besteed. Onderscheidend ook, zeker als je het ontwerp vergelijkt met dat van andere Chinese of Amerikaanse EV’s. De Zeekr 001 rijdt ook goed en lijkt uitermate degelijk in elkaar gestoken te zijn. Bereik en laadsnelheid zijn op papier ook al dik in orde. Een mooi moment om de Zeekr 001 eens stevig aan de tand te voelen, want kan deze elektrische Shooting Brake de concurrentie van andere premium modellen goed aan?
Cruciale vraag
Natuurlijk is de cruciale vraag bij de Zeekr 001 of de auto voldoende toevoegt om een plek op de markt van premium smart EV's te veroveren. Elke plek op de EV-markt is tegenwoordig zwaar bevochten en bij nieuwe merken zoals Zeekr is er nog onvoldoende beeld bij het merk. Dat kan een nadeel zijn in een automarkt die lager is dan voorheen en waarin ook veel andere EV-merken actief hengelen naar (meer) marktaandeel. Zeekr heeft zo ondanks de hoogwaardige auto's toch een uitdagende missie. Ruim een jaar na de introductie van het merk op de Nederlandse markt zijn de verkopen nog bescheiden. Gemiddeld 100 auto’s per maand worden er direct aan de klant, zonder tussenkomst van een dealer, verkocht. En nu je ze langzaamaan op de weg ziet verschijnen, vallen de Zeekr-modellen op vanwege hun gedurfde ontwerp, hoge bouwkwaliteit en goede EV-techniek. Daar zou toch een markt voor moeten zijn?
Volgens laatste EV-techniek
De fabrikant vertelt ons dat de Zeekr 001 voorzien is van technologie die de EV naar een hoger niveau tilt. Als we vervolgens deze techniek onder de loep nemen blijkt de 001 gebaseerd op de Sustainable Experience Architecture (SEA), een innovatief, modulair, schaalbaar en volledig 400V elektrisch platform dat door de Chinezen volgens de laatste techniek is ontwikkeld. De auto biedt tot zo’n 620 kilometer actieradius (WLTP), kan in minder dan 30 Minuten 10%-80% opgeladen worden en doet dat met een 200kW DC laadstandaard. Dat zijn stuk voor stuk keurige getallen. De royale actieradius realiseert de 001 mede door het grote batterijpakket van 95kWh (netto) en een energieverbruik dat weliswaar hoger ligt dan bij Tesla, maar op een acceptabel niveau blijft.
Comfortabele auto
In de praktijk vallen ons een paar zaken aan de Zeekr 001 op. Allereerst is de zero zero one wat ons betreft een heerlijk rijdende auto. Heel comfortabel en dat wordt nog eens versterkt door de luchtvering die op onze testauto aanwezig is. Het rijcomfort van de Zeekr wint het van de wat stugge Tesla’s en zeker ook van een aantal veel straffer afgeveerde Europeanen. Tenminste als je als EV-rijder op zoek bent naar comfort. Qua EV-specificaties haalt de Zeekr 001 veel Europese merken ook in. In de basis is dit een goede auto.
Designtopper
Een Zeekr 001 koop je wellicht ook voor het uiterlijk. Overal oogst het ontwerp van de auto veel complimenten. De 001 heeft met z’n Shooting Brake lijn werkelijk een prachtig design en is daarmee misschien wel één van de mooiste EV's die je nu kunt kopen. Hij is ook anders van lijn dan bijvoorbeeld de Tesla Model S, de Xpeng P7 of de BYD Seal. Ook binnenin zijn de afwerking en gebruikte materialen van een erg hoog niveau. Deze auto zit solide in elkaar en dat merk je niet alleen in het interieur, maar ook tijdens het rijden heel goed. Wel vragen wij ons af of de bekledingsmaterialen ook op de lange termijn fraai blijven. Toch is de overall mening over de bouwkwaliteit erg positief en bedenk daarbij dat deze fabrikant weliswaar profiteert van de kennis van een groot concern (Geely), maar pas recent begonnen is met de ontwikkeling van premium EV’s.
Drie uitrustingsniveaus
Er zijn drie uitrustingsniveaus op de Zeekr 001 beschikbaar de Privilege AWD (400kW / 544pk), de Performance AWD (400kW/544pk) en de Long Range RWD (200kW/272pk). Die laatste is er ook als aantrekkelijke Business Edition voor de zakelijker rijder. Een slimme zet van Zeekr om bijtellingsgevoelige klanten naar zich toe te trekken.
Navigatie wat verouderd
Binnen geeft de navigatie wel een verouderde indruk en haalt deze op geen enkele manier het niveau van de (slimme) navigatie van bijvoorbeeld Tesla. Je hebt ook onnodig veel clicks nodig voor je weg kunt rijden. De Amerikanen zijn qua navigatiesysteem echt de winnaar. Een andere onhandigheid van de Zeekr 001 is dat de laadklep niet handmatig te openen valt. Een gevalletje innovatie vanwege de innovatie. Een handbediende laadklep werkt onder aan de streep altijd het beste. Aangezien een laadklep met handbediening eenvoudig aan te passen is, zou de fabrikant zo snel mogelijk deze handbediening moeten toevoegen. Dat werkt bij elke laadbeurt fijner!
Regeneratief remmen
Regeneratief remmen is in twee sterktes in te stellen, maar tijdens het rijden storen wij ons toch een beetje aan de progressieve toename van het regenereren. Als je het stroompedaal loslaat, rijdt de auto eerst gewoon door zodat je bijna bang bent dat je de auto voor je raakt. Vervolgens ga je dan toch maar zelf bijremmen. Op het moment dat je vervolgens het rempedaal indrukt, neemt de regeneratie daarnaast ook toe, zodat de auto dan juist weer te hard remt. Het regenererend remmen van de 001 lijkt daarom nog niet helemaal optimaal en zou met een software update aangepast moeten worden. Nu wordt de auto er wat onrustig van en dat doet afbreuk aan de premium rij-ervaring die je bij deze auto verwacht.
Overstap naar een 001?
Qua design is de Zeekr beslist een van de mooiste EV's die recent op de markt gekomen is. Het Shooting Brake ontwerp staat 'm goed en maakt de auto onderscheidend. De auto is hoogwaardig afgewerkt en uitermate comfortabel. Met tot 620 kilometer WLTP bereik kun je er ook goed lange afstanden mee rijden en zodra je moet laden gaat dat heerlijk snel. Een slimme zet van Zeekr zijn de long range business uitvoeringen, die verleiden beslist mensen die nu bijvoorbeeld in een Tesla of aangeklede Volkswagen rijden om over te stappen. Ze lopen echter bij de 001 nog wel tegen een paar (oplosbare) missers aan. Regeneratief remmen, de bediening van de laadklep en het lastige navigatiesysteem zijn van die dingen waar je als EV-rijder elke dag weer mee te maken hebt. Die wil je anders en Zeekr zou deze minpunten eigenlijk zo snel als mogelijk moeten oplossen. Zodra dat het geval is maken er beslist meer elektrische rijders de overstap naar deze bloedmooie, verder goed rijdende en uitstekend afgewerkte Shooting Brake. Want schitterend is de 001 zeker, maar de laatste verfijning mist de Shooting Brake nog net.