22 kW thuis laden: fors hogere netbeheerkosten

Gepubliceerd op: 23 november 2020

Wat zijn netbeheerkosten?

Wat zijn netbeheerkosten? Simpel: wanneer je energie afneemt bij een leverancier, betaal je netbeheerkosten. De kosten verschillen per aansluiting. Nieuwe huizen worden tegenwoordig allemaal voorzien van een 3-faseaansluiting, oudere huizen hebben vaak een 1-faseaansluiting.

1-fase of 3-fase thuis?

Ook huizen met een 1-faseaansluiting kunnen vaak achteraf nog van een 3-faseaansluiting worden voorzien. Uiteraard kost zo’n verzwaring van de aansluiting wel geld. De kosten verschillen per netbeheerder. Reken op ongeveer 250 tot 300 euro. Omdat het vermogen bij een 3-fase systeem over drie fasen wordt verdeeld, is de kans op overbelasting veel kleiner. Wat dat betreft is een 3-fase systeem dus het meest future proof, ook omdat steeds meer elektrische auto’s een 3-fase on board lader hebben.

Eenvoudig te controleren

Weten of je thuis een 1- of 3-faseaansluiting hebt? Simpel: kijk even in je meterkast. Bij een 1-faseaansluiting staat er 220v of 230v op je elektriciteitsmeter en bij een 3-faseaansluiting is dat 3x220v/230v of 380/400v.

Check je jaarafrekening

Wil je weten hoeveel je kwijt bent aan netbeheerkosten? Bekijk dan je jaarafrekening. Daarop staat alles duidelijk gespecificeerd. Op de factuur zal bij een 3-faseaansluiting de combinatie ‘3x25A’ worden vermeld. Met een 3x25A-groepenkast is het mogelijk om met 11kW te laden, maar alleen als de interne lader met drie fasen overweg kan.

Elektrische auto met 22 kW laden thuis

Wil je een auto opladen met een 3-faselader en met maximaal laadvermogen van 22 kW opladen, dan moet je beschikken over minimaal een meterkastaansluiting van ten minste 3x32A. De netbeheerkosten lopen dan direct op, variërend van een kleine 800 tot dik 1.000 euro, afhankelijk van de leverancier. Bekijk dus goed of je met een 11 kW-lader uit de voeten kunt. Met een 22 kW-laadpaal krijg je direct hogere netbeheerkosten.

Fors hogere kosten

De kosten lopen nog verder op bij een nog sterkere laadaansluiting thuis. In het meest extreme geval – we praten hier over 3x63A tot en met 3x80A – dan ga je op jaarbasis al 2.000 tot 2.500 euro betalen aan netbeheerkosten, afhankelijk van netbeheerder.

Groot verschil

Waarom dit verhaal? Omdat je bij verschillende elektrische auto’s een laadpaal voor thuis krijgt of tegen gereduceerd tarief een laadpaal voor thuis kunt kopen, inclusief installatie. Of dit een 11 kW of 22 kW laadpaal is, is per leverancier verschillend. Wat de fabrikant vaak vergeet te vertellen tijdens de aflevering, is dat een dikkere netaansluiting resulteert in flink hogere netbeheerkosten. Of je op jaarbasis een kleine 250 euro betaalt of 1.000 euro is toch een groot verschil. Nu klinkt thuis kunnen laden met 22 kW natuurlijk ontzettend leuk, maar het heeft wel een financiële impact.

Het bericht 22 kW thuis laden: fors hogere netbeheerkosten verscheen eerst op ZERauto.nl.