Transparantie laadkosten: Allego zet met app belangrijke stap in heldere laadtarieven!

Gepubliceerd op: 16 december 2025

 

Een van de speerpunten in de activiteiten van de Vereniging Elektrische Rijders (VER) is de transparantie van laadkosten. Bij veel serviceproviders zijn de kosten bij het starten van de oplaadsessie onvoldoende bekend en wordt de consument pas later geïnformeerd over laadkosten en eventueel bijkomende kosten. Uit recent gehouden Nederlandse onderzoeken blijkt eveneens dat prijstransparantie bij publiek laden nog steeds ver te zoeken is en ook uit de Benchmark Prijstransparantie 2025 van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) blijkt dat waardering voor de wijze waarop laadkosten duidelijk worden gemaakt met een rapportcijfer van 6,1 door automobilisten mager beoordeeld wordt. Allego, de onafhankelijke exploitant van publieke laadinfrastructuur, gaat daarom via haar Allego-app aan de slag om de kosten van laden vooraf transparant te maken.

 

Jarenlange rammelende transparantie

De transparantie rond laadtarieven in Nederland rammelt al lange tijd en bij diverse onderzoeken komt naar boven dat bij slechts ongeveer de helft van de laadsessies de prijs op de factuur overeenkomt met de vooraf vindbare prijs. De VER brengt het gebrek aan transparantie van laadkosten voortdurend onder de aandacht bij media en overheden, ook omdat veel mensen afhankelijk zijn van publiek laden. Een belangrijke reden daarvoor is de uitkomst van het Nationaal Laadonderzoek 2025, dat onder andere door de VER wordt georganiseerd en opnieuw aantoont dat een groot deel van de EV-rijders geen duidelijk beeld heeft van de kosten van een laadsessie. Waar thuisladers met oprit of VPA de mogelijkheid hebben om laadkosten te beïnvloeden, blijkt dat bij de palen van de publieke laadinfrastructuur veelal onvoldoende mogelijk. Vaak hebben EV-rijders daar geen enkele invloed op de kosten van publiek opladen, simpelweg omdat niet duidelijk is wat de prijs van de laadsessie is.

 

Altijd laagste tarief

Allego, exploitant met meer dan 35.000 AC- en DC-laadpunten in 16 Europese landen, zet met haar app nu concreet stappen om de kosten voor laadsessies betrouwbaar te maken en vooraf via de applicatie proactief met klanten te delen. De Allego-app biedt EV-rijders toegang tot een uitgebreid netwerk van publieke AC- en DC-laadpunten, niet alleen in Nederland maar ook in de rest van Europa, en kan realtime informatie over beschikbaarheid, laadsnelheid en tarieven met klanten delen. De onafhankelijke exploitant berekent naar eigen zeggen geen roamingtoeslagen, verborgen opslagen of startkosten en biedt gebruikers daarbovenop via de bijna 20.000 Allego-laadplaatsen korting op AC- en DC-laden. In haar marketingactiviteiten brengt de exploitant nadrukkelijk het bedrijfsprincipe 'altijd het laagste tarief bij publieke Allego-palen' over de bühne. Een positieve boodschap die ongetwijfeld tot gejuich bij de EV-rijder leidt.

 

“Onderzoek na onderzoek laat zien dat publiek laden voor veel mensen nog een black box is,” zegt Emiel van Steenselen, Head of Network development Nederland bij Allego. “Opslagen, starttarieven, roamingtoeslagen, uiteindelijk klopt de factuur te vaak niet met de verwachting. Met de nieuwe Allego App pakken wij dat aan. Eén duidelijke prijs per laadpaal, geen roamingtoeslag en zelfs een korting op AC én DC-laden op Allego-palen.”

 

 

 

Bijna miljoen laadpalen

De Allego-app is een EV-applicatie inclusief laadpas waarmee elektrische rijders altijd de laagste prijs betalen op aangesloten partnernetwerken zodra zij hun auto daar laden aan één van de meer dan 950.000 publieke AC & DC laadpalen (normaal en ultrasnel laden) door geheel Europa, namelijk zonder roamingkosten of andere toeslagen. EV-rijders met de app krijgen daarnaast een korting op zowel AC - als DC-laden als zij laden op het netwerk van Allego zelf. Deze korting kan oplopen tot wel 35% in Nederland.  De app laat vóór de laadsessie het tarief per kWh zien en rekent achteraf tot op de eurocent nauwkeurig af wat de gebruiker vooraf heeft gezien. Daarmee wil Allego met onmiddellijke ingang een einde maken aan onverwachte kosten en onduidelijke prijsopbouw bij publiek laden, een initiatief dat door de VER met gepast enthousiasme wordt onthaald.

 

Prijsverschil bij dezelfde laadpaal schokkend

Het recente onderzoek van Independer onder ruim 190.000 (semi-)openbare laadpunten laat nog eens zien hoe extreem de prijsverschillen zijn. Vorige week bracht RTL-nieuws de schokkende conclusies van dit Independer-onderzoek naar buiten. Het uitzoekwerk van Independer toont glashard aan dat voor een volle batterij van 75 kWh het prijsverschil binnen één gemeente kan oplopen tot maar liefst meer dan €90. Daar laadkosten vaak niet vooraf met de EV-rijder worden gedeeld, zijn consumenten zich vaak onvoldoende bewust van deze enorme kostenverschillen aan dezelfde paal. Met de app haakt Allego nu in op niet alleen deze specifieke problematiek maar ook op het bredere gebrek aan duidelijkheid. Daarbij biedt het bedrijf de EV-rijder altijd het laagste beschikbare tarief op Allego-palen.

 

Korting bij abonnement

Voor de laadsessie toont de Allego-app het tarief per kWh, inclusief eventuele korting. Op publieke AC- én DC-laadpunten van Allego zelf ontvangen EV-rijders met de App en het gratis Allego Smart abonnement een korting van 8% ten opzichte van de gebruikelijke ad-hoc tarieven. Met het Allego Plus abonnement  zijn de AC tarieven zelfs maximaal €0,49 en op DC €0,52 bij laders op het Allego netwerk. Dat is bijvoorbeeld substantieel goedkoper dan het aanbod wat concurrenten de EV-rijder bieden. Als het lokale concessietarief lager is dan het standaardtarief in de app, betaalt de gebruiker daarbij automatisch het laagste van de twee. Op partnernetwerken die via de app toegankelijk zijn, rekent Allego bovendien geen extra roamingtoeslag boven op het laadpaaltarief. 

 

 

Actieve prijscommunicatie

Volgens Allego sluit de door het bedrijf geboden transparantie aan bij de oproep van consumentenorganisaties en belangenverenigingen zoals de VER om over te gaan van passieve naar actieve prijscommunicatie. Volgens de onafhankelijke exploitant is het niet meer van deze tijd om de EV-rijder laten zoeken naar relevante prijsinformatie, maar dienen exploitanten proactief en op begrijpelijke wijze hun klanten de laadprijs inclusief eventueel bijkomende kosten te tonen.

 

“Waar veel aanbieders zeggen: ‘zoek het maar in de kleine lettertjes’, vinden wij dat het anders moet,” zo geeft Emiel van Steenselen van Allego vol overtuiging aan. “De gebruiker moet in één oogopslag zien wat hij of zij per kWh betaalt, zonder verborgen opslag. Wat je ziet is wat je betaalt, dat is de norm die wij willen zetten".

 

Uit het Nationale Laadonderzoek blijkt bovendien dat een groot deel van de elektrische kilometers thuis wordt geladen. Huishoudens zonder eigen oprit of zonder mogelijkheid tot VPA zijn echter volledig aangewezen op de publieke laadinfrastructuur en snelladers, waar tarieven vaak een stuk hoger zijn en ook nog eens minder transparant blijken. Elektrisch rijden mag volgens Allego daarom niet alleen aantrekkelijk zijn voor mensen met een eigen oprit, zonnepanelen en een dynamisch contract en daarom zet het bedrijf met deze verbetering in op de groep die altijd publiek laadt. In de optiek van Allego moeten ook deze consumenten kunnen rekenen op uitlegbare en voorspelbare prijzen en dient de Allego-app niet alleen dat inzicht maar ook de laagste prijzen op de laadpaal te bieden.

 

Verbeteringen maken elektrisch rijden weer aantrekkelijker

Met de introductie van de nieuwe Allego-app wil de exploitant laten zien dat de rol van de Mobility Service Provider (MSP) aan het veranderen is. MSP's maken de transitie van complexe prijsmodellen met verschillende opslagen, naar een model waarin gebruiksgemak, de laadervaring, transparantie en voorspelbaarheid de focus hebben. Binnen de VER wordt enthousiast gereageerd op de stap van Allego. "We zien al jaren gebrek aan transparantie bij het starten van een laadsessie, facturen die niet kloppen, afrekeningen met verborgen kosten en daarnaast ook nog eens grote prijsverschillen tussen laadpassen op exact dezelfde laadpaal. Dat is echt niet meer van deze tijd en het is daarom niet meer dan logisch dat Allego dat gebrek aan duidelijkheid aanpakt, EV-rijders daarmee heldere prijzen gaat aanbieden. Uiteindelijk maken deze verbeteringen elektrisch rijden weer aantrekkelijker," zo reageert de VER.