Autotest – Audi e-tron S Sportback (2021)

Gepubliceerd op: 17 februari 2021

Brandweerrode e-tron S Sportback

De brandweerrode kleur contrasteert fraai met het witte winterwonderlandschap. De Audi e-tron S Sportback straalt in de zon. Vierwielaandrijving en drie elektromotoren zorgen voor de aandrijving, maar dan de zomerbanden. Dat is slikken. Voor zover dat dan niet geldt voor de auto, op zeker wel voor de bestuurder.

Onvoorwaardelijke voorwaartse punch

Zomerschoeisel en bevroren aangedrukte sneeuwplakkaten op het asfalt zijn immers geen match om het volle vermogen van 370 kW (503 pk) rücksichtslos aan te spreken. Een schaars stukje schoon en droog asfalt maakt echter toch nog even een kort sprintje mogelijk. En het moet gezegd, de power is indrukwekkend. Het stroompedaal ferm indrukken levert een onmiddellijke en onvoorwaardelijke voorwaartse punch op.

Audi e-tron S met 973 Nm trekkracht

Elektromotoren kennen geen aarzeling, zoals verbrandingsmotoren. Geen turbo’s die eerst op gang moeten komen. Bij elk toerental is er maximale kracht en die is bij de Audi e-tron S echt enorm. Het maximum koppel bedraagt maar liefst 973 Nm. In 4,5 seconden sprint de zwaargewicht van 2.695 kg van nul naar honderd kilometer per uur. Alsof hij niets weegt, maar de voorwaarde is wel goede grip.

Ook geschikt voor zware aanhangers

Voor de liefhebbers van boten en paarden is het een goede weet dat de Audi e-tron S tot 1.800 kg mag trekken (geremd). Twee elektromotoren drijven de achterwielen aan. Een derde drijft de voorwielen aan en die komt vooral in actie als het volle vermogen wordt gevraagd of als de ondergrond glad is. Voor wie het interessant vindt: de topsnelheid is begrensd op 210 km/uur.

Actieradius en sneeuw?

Audi geeft een actieradius op van 365 km gemiddeld voor de e-tron S Sportback. Dat is met volledig volle batterij en een stroomverbruik van gemiddeld 26,8 kWh/100 km. Bij min 10 graden vorst zijn de waarden anders. Het stroomverbruik kwam bij ons op circa 35 kWh/100 km onder meer doordat interieurverwarming vol aan de bak moest. Daarnaast biedt rijden door een laag sneeuw extra weerstand.

Vrieskou beperkt actieradius met mate

Al met al blijft het inleveren op actieradius toch redelijk binnen de perken. Met volle batterij vermelde de boordcomputer toch nog 316 km. Gezien de barre weersomstandigheden valt dat best mee. Met een zogenaamde HPC-snellader is de batterij van 5% naar 80% op te laden in 30 minuten met maximaal 150 kW laadvermogen.

Bredere wielkasten kenmerk van e-tron S

Met zijn schuine achterkant is de Audi e-tron S Sportback sportief. Omdat de wielkastranden aan elke kant 23 mm breder zijn dan bij de e-tron Sportback zonder S in de naam, ziet deze snelle variant er extra indrukwekkend uit. Standaard zijn die wielkasten gevuld met 285 mm brede 20 inch banden en optioneel zijn 21 en 22 inch mogelijk.

Andere herkenningspunten

Andere herkenningspunten van de e-tron S Sportback zijn de speciale voor- en achterbumper met zilverkleurige details. Optioneel is de carrosserie onderaan in contrastkleur.

Afwerking interieur

Het interieur is sportief en elegant. Ten behoeve van de stoelventilatie zijn de optionele comfortstoelen bekleed met geperforeerd leder. De dashboardafwerking met donkergekleurd geborsteld aluminium is naar wens te vervangen door koolstofvezel met een open structuur. In het donker schept ambient light en contourverlichting een sfeer van glamour.

De stoelen? Had ik die maar thuis

Comfort is weldadig bij de Audi e-tron S Sportback. De grote stoelen zitten geweldig en geven heel veel zijdelingse steun. De ruimte is flink. De aflopende daklijn heeft achterin geen invloed op de hoofdruimte. Die is gewoon fors. Standaard luchtvering biedt absoluut enorm veercomfort. Je voelt geen richeltje. In de rijmodus Dynamic is de demping steviger voor wie van een wat meer sportief karakter houdt.

Digitale informatie en bediening

Zoals bij alle grote Audi SUV’s zijn instrumentarium (Audi Virtual Cockpit plus) en bediening grotendeels digitaal. In de middenconsole zijn er twee boven elkaar geplaatste touchscreens. De bovenste voor infotainment, autogegevens en navigatie en daaronder het scherm om climatecontrol en stoelverwarming te regelen. Prachtig en strak en je moet de aanraaktoetsen met ietwat druk bedienen. Slim want daardoor voorkomt Audi dat je pardoes een andere functie activeert als je vinger op een neer beweegt bij het rijden over zoiets als een verkeersdrempel.

Conclusie

De tijd was eigenlijk te kort om de Audi e-tron S Sportback in alle finesse te ervaren. Dat hij finesse biedt, is echter direct al na de eerste meters rijden duidelijk. Het is misschien wel een van de beste elektrische aangedreven grote SUV’s van dit moment. De afwerking, de kracht en de souplesse overtuigen direct. Mooi hoe het laadklepje met een druk op een toets elektrisch opent en sluit. Audi stelt dat de auto zeer sportief is te sturen dankzij Torque Vectoring. Dit systeem kan een van de elektromotoren afzonderlijk aansturen om vermogen gericht te doseren naar het wiel in de buitenbocht om zo de neus van de auto naar binnen te drukken. Dit onderdrukt overstuur: de neiging om rechtdoor te gaan bij hogere snelheden. Dat effect is door het hoge voertuiggewicht beslist aanwezig maar subiet de kop ingedrukt met Torque Vectoring. Dat alles heeft zijn prijs. Hij is er vanaf 105.389,79 euro. In de praktijk zal deze auto echter vooral geleased worden.

Als je echter kijkt naar de qua formaat vergelijkbare Audi Q8 55 TFSI e met V6-benzinemotor en elektrische ondersteuning dan is de overstap naar volledig elektrisch financieel niet eens meer zo’n heel grote horde. Deze Q8 plug-in hybride is er vanaf 93.700 euro. Voor zo’n 12 mille meer rij je met de e-tron S helemaal elektrisch. Die meerprijs is in de lease door de lagere bijtelling voor privégebruik snel terugverdiend.

 

Het bericht Autotest – Audi e-tron S Sportback (2021) verscheen eerst op ZERauto.nl.